Obsah
3. | Univerzalistický teismus a prvotní (primordiální) jazyk, ideologie dvou ras
|
4. | Vliv mimoevropských kultur na vývoj evropského myšlení
|
5. | Orientální renesance, árijské (indoevropské) společenství, vývoj v zemích západní Evropy
|
6. | Rasová ideologie, nadřazenost árijské rasy
|
Úryvek
" Ivo T. Budil (nar. 8.8.1965)Prof. RNDr. Ivo Budil, Ph.D., DSc
. Antropolog.
Emeritní děkan Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni. Přednáší na Metropolitní univerzitě v PrazeVystudoval Přírodovědeckou fakultu UK a v roce 1994 obhájil disertační práci na Filozofické fakultě UK. V roce 2001 se habilitoval v oboru sociologie na Fakultě sociálních věd UK. V letech 1994 a 1995 působil na univerzitách v Lyonu a Aix-en-Provence a 1999 a 2000 na John Hopkins University v Baltimoru. V letech 1996 až 1998 byl viceprezidentem mezinárodní organizace Language Origins Society. V první polovině devadesátých let přednášel na 1. lékařské fakultě UK. V roce 1998 byl jmenován vedoucím Katedry sociální a kulturní antropologie na Západočeské univerzitě v Plzni a rok poté zde zvolen děkanem Fakulty humanitních studií. Přednáší dějiny antropologie na Filozofické fakultě UK a na Fakultě humanitních studií UK. Kromě řady odborných studií a populárních článků je autorem knih Mýtus, jazyk a kulturní antropologie (1992, 1995, 1998), Za obzor Západu (2001) a Od prvotního jazyka k rase (2002).
(Československá bibliografická databáze)
Univerzalistický teismus a prvotní (primordiální) jazyk, ideologie dvou ras
Diskuse a úvahy o prvotním jazyce, kterým údajně hovořilo lidstvo na počátku dějin, byly ovlivněny křesťanským dogmatem o původu světa a dále jazykovou různorodostí po stěhování národů (barbarů). Většina myslitelů středověké západní civilizace sdílela tezi, že primordiálním jazykem Adama a Evy byla hebrejština. Legendy o původním dokonalém univerzálním jazyce, rozpadu primordiální lingvistické jednoty a nadcházející spáse prostřednictvím opětovného vzkříšení jazyka společného veškerému lidstvu nejsou ovšem jen výsadou této civilizace, ale nalezneme je prakticky ve všech světových kulturách (řecké pojetí vlastního jazyka, v období římského impéria latina, egyptština, případně jiný “ztracený jazyk“). Starý zákon obsahuje dvě legendy vysvětlující vznik stávající lingvistické různorodosti: Genese 10 vypráví o migraci tří Noemových synů po potopě. Tento text se stal díky konkrétní genealogii, která v něm byla obsažena, základem veškeré středověké a raně novověké klasifikace národů. Genese 11 popisuje proslulý příběh babylónské věže, v jehož rámci bylo kolektivní úsilí při budování mohutné stavby vyloženo jako „vzpoura proti Bohu" a potrestáno následovným rozrůzněním jazyků.
Status hebrejštiny jako sakrálního jazyka ráje však přetrval bez větších otřesů prakticky celý středověk.
Problematikou prvotního ideálního jazyka se v pojednání De vulgari eloquentia (vytvořené mezi lety 1303 až 1305) zabýval také Dante Alighieri. Italský národní básník vyšel z teze, že před stavbou babylónské věže existoval jediný jazyk, jímž hovořili obyvatelé ráje a který se vyznačoval harmonickým souladem mezi slovy a věcmi.
Lingvistické problematice se věnoval rovněž španělský františkán Raimundus Lullus, proslulý matematik, misionář a autor díla Ars magna, v němž razil ideu dokonalého univerzálního jazyka, srozumitelného všem národům, jenž umožní konverzi nevěřících ke křesťanství
Guillaume Postel (poradce francouzských panovníků) posléze dospěl k přesvědčení, že obecný návrat k hebrejštině jako univerzálnímu jazyku, jímž kdysi hovořil člověk přímo s Bohem, zajistí mírové soužití všech národů a ras (pacifistická a milénaristická utopie)
Bylo příznačné, že mnozí autoři raného novověku se soustředili především na otázku univerzálního jazyka (jenž většinou splýval s prvotní řečí) na úkor lingvistického nacionalismu. Šlo o projev tradičního protikladu mezi nároky univerzalismu a partikularismu, jenž po staletí rozděluje účastníky západního intelektuálního, duchovního a politického života do dvou antagonistických
Isidor ze Sevilly nepochyboval, že společným prajazykem lidstva byla hebrejština, která s řečtinou a latinou náležela ke třem posvátným jazykům (v nichž byl pořízen nápis na Spasitelově kříži). Byl však již autorem raně středověkého partikularismu: na úkor Říma vyzdvihl historickou úlohu germánských království. M. Reydellet nazval tento Isidorův postup „předznačením dějin". Je pokládán za zakladatele biblické antropologie (diferenciace lidstva na základě textů Starého zákona).
Středověká a raně novověká národní identita (Španělsko, Francie, Anglie, Německo) se formovala jako historický podmíněný kompromis mezi skutečností kmenového partikularismu a nároky církevního univerzalismu. Jedním z nejcharakterističtějších rysů středověkých národních genealogií byla „ideologie dvou ras", symbolické uchopení koexistence germánského a negermánského obyvatelstva po zhroucení Říše západořímské, které se stalo dlouhodobou a osudovou výbavou západní historické paměti.
Friedrich Nietzsche napsal, že Němci jako národ unikají všem pokusům o definici. Filolog Leo Weisberg ukázal, že zatímco jména většiny evropských národů jsou odvozena od názvu země, v níž dotyčné populace žily, pojmenování Němců pochází od označení společného jazyka (theodiscus, diutisk) odtud Deutsche a Deutschlan/, jež se objevilo přibližně za vlády Karla Velikého. Na rozdíl od národů, jejichž existence byla zcela přirozeně spjata s konkrétní půdou, z níž vyrůstaly, souviselo bytí německého národa od samotných počátků s abstraktně duchovním principem lingvistického ideálu. Osudový význam měla pro vývoj německého nacionalismu bezpochyby reformace, která asimilovala mnohá předcházející milénaristická hnutí (t.j. masového hnutí vesměs neprivilegovaných sociálních skupin, které se v očekávání nadcházejícího konce světa, posledního soudu a vedeny pevnou vírou ve vlastní vyvolenost, ničily většinu tradičních společenských vazeb, duchovních hodnot i hmotných statků (předznamenání podstaty nacismu).
V roce 1780 vystoupil pruský státník Friedrich-Ewald von Hertzberg na půdě Berlínské akademie věd s přednáškou na téma příčiny nadřazenosti Germánů nad Římany", ve které se snažil zdůvodnit, že pruská monarchie byla původní vlastí hérojských kmenů, které po pádu Říma zalidnily Evropu a založily dynastie hlavních středověkých království
Vliv mimoevropských kultur na vývoj evropského myšlení
Na přelomu osmnáctého a devatenáctého století fascinovaly evropské vzdělance tři východní civilizace Čína. Egypt a Indie.
V sedmnáctém století karteziáni vzhlíželi s respektem k domnělému racionalismu, sociální symetrii a symbolickému jazyku staré Číny, fascinující byla i informace, že Číňané vynalezli knihtisk dvě stě let před Evropany a že Konfucius žil ne více než pět set let před Kristem. Idealizace čínské civilizace byla především dílem jezuitských misionářů, kteří v průběhu svého sporu o akomodaci, vedeného zejména s dominikány a jansenisty, zdůrazňovali vnitřní hodnotu a pozitivní aspekty čínské tradice a učenosti. Učence fascinovalo čínské hieroglyfické písmo, které pokládali za obdobu ideografického systému znaků, jejichž povaha by věrně odrážela podstatu věcí, k nimž se vztahují. V osmnáctém století již hodnocení čínské civilizace značně záviselo na ideologickém východisku komentátora: fyziokraté jako Francois Quesnay a Mirabeau ji vynášeli jako vzor státního zřízení, zatímco utilitaristé zdůrazňovali její rozbujelou a konzervativní byrokracii a omezení volného obchodu."
Poznámka
UTB Zlín
Vlastnosti
Číslo práce: | 31874 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 12 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2017 |
Počet stažení: | 2 |
Velikost souboru: | 45 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera31874
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.