Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z hodin > > Dějiny hudby - klasicismus

Dějiny hudby - klasicismus


Kategorie: Umění/hudba

Typ práce: Zápisky z hodin

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Soubor obsahuje zápisky na klasicismus z dějin hudby.

Obsah

Soubor obsahuje zápisky na klasicismus z dějin hudby.

Úryvek

"Klasicismus
- 1750 - 1827 (úmrtí Beethovena)
- ukázka - W. A Mozart - symfonie č. 35 D-dur, 4. věta = rondová forma (ABACAD…), Haffnerova
- rysy:
1) dynamické změny (crescendo, …)
2) kontrasty - v dynamice a častější změny nálad (dur, moll)
3) převládá homofonie (doprovázený vícehlas, melodie + akordický doprovod)
4) princip přiřazování - logických celků (2 + 2, 4 + 4, 8 + 8)
5) „prolamovaná práce“ - už hraje celý orchestr, různé skupinové obsazení, už to není loutna +
basso continuo
6) pravidelné metrum¸ důraz na 1. dobu
7) ústup od ozdob a ornamentiky
8) obsazení - není tam cembalo => mizí basso continuo
- zařadil do orchestru klarinet
9) cembalo vytlačuje kladívkový klavír
10) orchestr už neřídí cembalista, ale koncertní mistr („1. housle“)
- klasické = nadčasové, krásné, pravdivé, čisté
- ale také přirozené, ustálené, časem prověřené, má to tak být
- spojnice:
• 1789 - Velká francouzská revoluce - má vliv
• pojí se s osvícenstvím = myšlenkový směr
- zdůrazňuje rozum a poznání
- idea pokroku, posun
- kultivace společnosti
- projev: encyklopedie veškerého vědění (více než 70 000 hesel)
- „Encyklopedie aneb racionální slovní věd, umění a řemesel
- autoři: Denis Diderot, Jean Jacques Rousseau

PROMĚNY HUDEBNÍHO ŽIVOTA V KLASICISMU
- malířství - tlumivé barvy
- postavy uspořádané, dobrá orientace
- věrně vykreslené, realistické
- architektura - účelné stavby - operní divadla
- návaznost na antiku
- chladné, konkrétní, srozumitelné, uspořádané
- hudba - centrum - na šlechtických dvorech (kapely, …)
- v kostelech - hlavně venkov
- začíná jim záležet na vzdělání
- umění, které lze chápat selským rozumem (srozumitelné, prosté, …)
- v domácnostech (měšťané) - komorní hudba
- fungují veřejné koncerty - ovlivnili kompozici skladeb (pozornost posluchače)
- už existují koncertní virtuosové, kteří se tím živí
- skladatelé jsou stále zaměstnanci šlechticů nebo duchovních
- existují pořadatelé koncertů, kteří uspořádávají koncerty
- „impresario“ = šéf operního divadla
- najímá operní pěvce, vybírá opery, …
- začíná operní kritika (J. A. Hiller)
- místa pro veřejné koncerty: Academy of ancunt (???) music (Británie)
Gewandhaus (Lipsko, Německo)
- nový typ melodie = členění do pravidelných úseků zhruba stejně dlouhých (4 + 4, 8 + 8, …), které
si odpovídají
- převládá homofonie - 1 vedoucí melodický hlas + akordický doprovod + hlasy v doprovod. funkci

DYNAMIKA, RYTMUS, TEMPO
- rytmicky nejzajímavější je 1. hlas (melodie)
- spíše rychlejší tempa
- pomůckou se stal metronom - vznik 1815, vynalezl Mäkel
- udává přesný počet úderů za min, v té době už se běžně používá
- metronomické údaje používá hlavně Beethoven
- dynamika, crescenda i decrescenda, už není stupňovitá dynamika jako v baroku (je to novinka)
- Mannheimský orchestr - dvorní orchestr, ve městě Mannheim v Německu
- jako 1. začali dělat klasicistní dynamiku
- vedl je původem český skladatel (a psal pro něj) Jan Václav Stamic
- pro orchestr psal také František Xaver Richter (byl to ale i hráč orchestru)
=> těmto orchestrům se říká mannheimská škola
=> díky hudbě těchto skladatelů vznikl klasicismus
- nové prvky, kterými tato škola přispěla k rozvoji klasicismu:
• důraz na plynulou dynamiku
• nové druhy jako symfonie, smyčcový kvartet, hlavně cyklické skladby"

Poznámka

Konzervatoř České Budějovice

PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fda292952da9.zip (40 kB)
Nezabalený formát:
Klasicismus.docx (44 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse