Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z hodin > > Dějiny hudby - počátky evropského vícehlasu

Dějiny hudby - počátky evropského vícehlasu


Kategorie: Umění/hudba

Typ práce: Zápisky z hodin

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Soubor obsahuje zápisky na počátky evropského vícehlasu z dějin hudby.

Obsah

Soubor obsahuje zápisky na počátky evropského vícehlasu z dějin hudby.

Úryvek

"Počátky evropského vícehlasu
- vícehlas = polyfonie, hudba, kde probíhá více samostatných melodií současně
- 1. vícehlasy - vznikly tak, že se začala zdobit melodie gregoriánského chorálu
(přidávaly se další hlasy)
- podloží se původní melodie melodií ve stejných intervalech -
v čistých (nejčastěji č5, č4 nebo č8)
- původně zdobení chorálu, řada paralelních intervalů
- další vícehlasy - podloží se původní melodie č8 (zdvojení)
- 1. zmínky o vícehlasu z 9. st. v tzv. traktátech (=středověký učení spis) -
Musica enchiriadis (=Hudební příručka) - 9. st., postup, jak se má dělat vícehlas
organum = 1. vícehlasy - vrchní hlas = vox principalis (vždy chorál)
- 2. vox organalis (spodní, nový)
- později se rozlišuje organum přísné, stranné a volné
organum přísné - nota proti notě, stejný interval
organum stranné - hlasy začínají na 1 tónu, postupně se rozcházejí => scházejí
organum volné - libovolně se střídají intervaly mezi hlasy - vždy čisté, pořád nota
proti notě
autoři - nejprve mniši v klášterech, kostelech, při slavnostních příležitostech
- nejprve improvizace, pak i zápis
discantus (11. st.) - postupně se porušují pravidla => nový hlas nad původním
- porušuje se nota proti notě - nový hlas více not
- chorál se nazývá cantus firmus (=stálý zpěv, původní hlas)
- nový hlas = discant
gymel - 3. typ, z Anglie, 13. st.
- platí to, co v discantu + mezi hlasy se používají i tercie a sexty
- Hymnus k poctě sv. Magna
- všechny původní hlasy z chorálu
Winchesterský tropář - z 10. st., zde památky (i discantus a gymel)
Období Notre Dame
- 1150 - 1250
- další období vývoje vícehlasu
- pořád organum - narůstá počet hlasů
- spodní hlas - cantus firmus z chorálu
- nad ním 3 - 4 hlasy (nové)
- cantus firmus - říká se mu tenor (tenerae = držet), dlouhé, držené hodnoty
- další hlasy - každá jiný rytmus (jiný počet not)
- nové hlasy podle rytmických vzorců (bylo jich 6, př.: čtvrtka +
osmina, osmina + čtvrtka, čtvrtka s tečkou + osmina + čtvrtka)
- modální rytmus
- Notre Damské organum (poslech)"

Poznámka

Konzervatoř České Budějovice

PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fda29851a768.zip (15 kB)
Nezabalený formát:
po__tky_evropsk_ho_v_cehlasu.docx (18 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse