Obsah
3. | První zpráva začínajícího novináře aneb šéfredaktor zadává
|
4. | Jak je lehké sklouznout k plagiátorství
|
4.1 | Nedostatek zkušeností, časový přes
|
4.2 | Myšlenkové plagiátorství – inspirace od konkurence
|
4.3 | Nevědomé plagiátorství – citace
|
4.5 | Využívání agenturního zpravodajství
|
5 | Působnost autorského zákona aneb máme mít strach?
|
6 | Výchova mladých novinářů
|
Úryvek
„ Ad 3./
Napsat první zprávu, napsat první článek zdá se z hlediska laického jednoduché. Stačí myšlenka, podnět, událost, poznámkový blok, tužka, popř.laptop, diktafon, multifunkční zařízení, v maximalistickém pojetí pak moderně zařízená kancelář oplývající technologickými vymoženostmi. Nadpis, úvod ve formě domicilu a pak prostá sdělení na otázky: kdo, co, kde, kdy. Věcný informační postup, na kterém snad ani není co zkazit. Ale pak přijde korekce, edice,grafik, šéfredaktor a běda, nepodaří-li se vám padnout do jejich představ či dobré nálady. Nepřeháním.
Zpravodajskými žánry snad prošel každý z nás. Patří mezi ně: zpráva, fleš, publicistický referát, riport, interview, oznámení, inzerát, komuniké a publicistické žánry v užším slova smyslu.Jejich charakteristiku si odpustím (viz. Lexikologie a stylistika nejen pro žurnalisty). Redaktorské začátky jsou krušné v tom, že jste tlačeni časem…ještě víc než vaši služebně starší kolegové, v redakci vládne nervozita, na zaučení zapomeňte. Jste hozeni do vody a plavte, nebo se utopíte. Konkurence je velká, protože v tomto okamžiku nejste cenné zboží. Jste spíš přítěží a budete jí tak dlouho, dokud nepřijde práce s níž prolomíte, ohromíte. Něco jako bestseller v novinářské podobě….Z mých osobních zkušeností se tento průlom nedá očekávat pokud nebudete sami aktivní, houževnatí a ochotní se pouštět do složitějších žurnalistických žánrů. Spoléhat na štěstí, že objevíte další kauzu X, o které sice budete psát jako první, ale zájem okolních, konkurenčních médií bude rychlejší než byste se nadechli, a na kterou se stejně po jejím vyšumění brzy zapomene, je velmi nejistým startem úspěšné kariéry.Nevyjímaje skutečnost, že vás šéfredaktor bez předchozích zkušeností k takovému „soustu“ nepustí. Vypracovat se lze jedině pílí, která obnáší hodiny a hodiny strávené ve svých myšlenkových pochodech ve společnosti svého laptopu, neobtěžováni, nerušeni okolím. To ale nehovořím o práci v redakci, kde neustále zvoní telefony a šéf vám šlape na paty. Dobrý redaktor je redaktor v terénu, ale stejně tak v ústraní….“nevypíná,nespí“.
Jako začínající zprávař nezakrní,ale aktivně se pouští do žánrů beletrizujících, vtipným a čtivým fejetonem nepohrdne žádná redakce, glosa či esej oživí stereotyp periodika stejně jako reportáž z dosud periodikem nezmapovaného území. Problémem bývá přeskočit stávající držitele dekretů na „rozum a postavení“. Chce to velkou výdrž a schopnost přesvědčit, že ne vše nové musí být špatné.Osobní audience s předložením ukázek prací u šéfredaktora je nezbytná startovací čára. Zda uspějete či nikoliv záleží na samotné filozofii redakce a na ochotě šéfredaktora inovovat a možná i trochu riskovat.
Necháte-li iniciativu pouze na něm, nečekejte zázraky, tudíž ani osobní pokroky. Život redakce je kolotoč, je to boj o denní chleba. Pamatujte, nikdo na vás nemá čas, a většinou ani náladu. Chcete ukázat, že něco umíte? Chcete se něco naučit? Makejte na sobě sami!
Z osobní zkušenosti externí redaktorky mohu říct, že teorie a praxe se rapidně liší.
Zadání práce, konzultace, připomínky, závěrky, vše se řeší promptně, mnohdy pouze telefonicky a elektronicky. Osobní kontakt 1x týdně na poradě, prostor k debatě v rámci bodů programu. Zdroj informací internet, knihovna,archív redakce, práce samostatná bez průběžné kontroly. Konečné a vlastně jediné slovo má editor, který článek bez mrknutí oka vrátí s poznámkou: „nelíbí“ . Když má dobrou náladu, poznámku rozšíří, někdy dokonce zdůvodní a když je hodně dobře a krásně na tom světě, dá možnost přepracovat. Takový je systém práce v dnešních médiích. Ano, nemáme cenzuru, máme svobodu slova, ale je to boj o přežití, o každý publikovaný řádek. O penězích se bavit netřeba. I redakce,stejně jako jiné ekonomické subjekty, chtějí ušetřit. Externí redaktoři jsou levnější, o to méně kvalitní, mají široký záběr, většinou pracují pro několik redakcí současně, žádná jim není mateřská, vůči žádné necítí odpovědnost větší než je skutečným odrazem na jejich výplatní pásce, jejich práce je vítaná, protože je levná a méně problematická. Je to velmi prosté – líbí/nelíbí? stíháte /nestíháte?“
Vlastnosti
Číslo práce: | 18859 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 5 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 4 |
Velikost souboru: | 20 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera18859
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.