Obsah
I ÚVOD 3
II TEORETICKÁ ČÁST SEMINÁRNÍ PRÁCE 4
1.1. | UNITÁRNÍ STÁT, FEDERACE 4
|
1.1.3. | MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE 4
|
1.1.4. | ROZDÍL MEZI FEDERACÍ, MEZINÁRODNÍ ORGANIZACÍ A UNITÁRNÍM STÁTEM 4
|
1.2. | VÝVOJ INTEGRACE EVROPSKÉ UNIE 5
|
1.3. | VZTAH PRÁVA EVROPSKÉ UNIE A PRÁVA NÁRODNÍHO 6
|
1.4. | USA, JAKO VZOR FEDERACE 7
|
1.4.1. | VZTAH FEDERÁLNÍHO A STÁTNÍHO PRÁVA USA 8
|
III PRAKTICKÁ ČÁST 9
1.5. | EU JAKO FEDERACE NEBO MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE 9
|
1.6. | MOŽNOSTI FEDERALIZACE EVROPSKÉ UNIE 9
|
1.6.2. | SPOLEČNÁ OBRANÁ POLITIKA 10
|
1.7. | KOMPARACE ÚROVNĚ FEDERALIZACE EU S USA 11
|
IV ZÁVĚR 13
V SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 14
Úryvek
"1.1.4 Rozdíl mezi federací, mezinárodní organizací a unitárním státem
První odlišnost federace od mezinárodní organizace spočívá v zakládací listině. Fe-derace využívá vždy psanou ústavu, naopak mezinárodní organizace je založena meziná-rodní smlouvou. Ve federální ústavě je především vymezena dělba moci a rozdělení pra-vomocí mezi federací a členskými státy. EU prozatím nemá svoji vlastní ústavu, která by sama sebe označovala pojmem Ústava EU, leč o ní bylo jednáno. V samotném primárním právu, což jsou jednotlivé revidované zřizovací smlouvy, můžeme zpozorovat podobnost s pojmem označující ústavu. Nalezneme zde dělbu moci, zřízení institucí atd. Dalším čas-tým rozdílem je možnost vystoupení. Z federace se zpravidla nedá jednostranně vystoupit kromě případů, jako jsou bývalé Československo nebo SSSR. Na druhou stranu členství v mezinárodní organizaci je dobrovolné přijetí mezinárodních smluv a ty na základě Ví-deňské úmluvy lze jednostranně vypovědět. Z pohledu Unie vystoupení bylo vždy možné na základě zmiňované Vídeňské úmluvy, ale teprve Lisabonskou smlouvou bylo upraveno v primárním právu. (Čl. 50 SEU ) Samotné vystoupení by mělo být však v případě Unie konsenzuálním procesem, kde je vystoupení potřeba oznámit Evropské radě a ta řídí vyjed-návání o podmínkách vystoupení s budoucím statusem vystoupivšího státu vůči Unii. Sa-motná dohoda však není nutná k jednostrannému vystoupení členského státu. Z jiného po-hledu můžeme také srovnávat federaci a konfederaci jako společenství nesuverénních států v případě federace a suverénních států v případě konfederace. V tomto případě EU vykazuje zase znaky konfederace. (Svatoň, 2011, s. 361 a 371) Státy jsou pořád pány smluv a pouze samotné členské státy mají právo zakládat a revidovat primární právo. To je podstatný rozdíl oproti federaci, kde změnu ústavy mají v pravomoci měnit pouze federální orgány a federace nemusí nutně se změnou souhlasit.(Hamuľák, 2013, s. 99-104) Další odlišností je forma občanství. V unitárním státě je zásadně jedno občanství, na druhé straně federace má často dvojí občanství. V tomto směru se Unie přibližuje více federaci, jelikož existuje v primárním právu institut jakéhosi unijního kvaziobčanství.
1.2 Vývoj integrace Evropské unie
Prvotním cílem Evropského integračního snažení bylo stabilizovat poválečnou Ev-ropu a udržet mír. Prvním úsilím evropských federalistů bylo založení Rady Evropy, která měla být zárodkem evropské federace. V praxi se však tato cesta ukázala jako slepá ulička, jelikož radě Evropy chybí důležitý aspekt a to vynutitelnost práva. Další cestou tedy bylo zřídit pouze organizaci pro mezistátní koordinaci založené na hospodářské a technologické integraci. Z těchto myšlenek bylo založeno v roce 1951 ESUO. Zárodkem federalizace je především zřízení nadstátního výkonného orgánu, Vysokého úřadu, a orgánu dohlížejícího na vynutitelnost práva, Soudního dvora. Větší integrační snahou po úspěchu ESUO byly Římské smlouvy, které zakládaly EHS a Euroatom. Smlouvy dávají vzniknout komunitár-nímu právu, které se později stává unijním právem. Cílem smlouvy o EHS bylo založení společného trhu. Společný trh měl být pokračováním po sobě dvou jdoucích etap ekono-mické integrace a to celní unie a zóny volného obchodu. Z institucionálního hlediska bylo EHS postavené na nadnárodním principu Komise EHS a mezivládním principu Rady EHS. V 60. letech došlo v průlomu chápání aplikace komunitárního práva v judikatuře Soudního dvora v rozsudku Flaminio Costa (C-6/1964) o kterém v následující kapitole. Ve stejném období přišel výrazný obrat i na poli politickém, kde během tzv. „politiky prázdného křesla“ si Francie vynucovala při jednání Rady EHS požadavek, že při přehlasování většiny v Radě se hledalo to řešení, které by bylo i přes přehlasování výhodné pro všechny členské státy. Dalším krokem integrace bylo vytvoření Evropského společenství v roce 1967. Především si společenství deklarovalo svoji právní subjektivitu. To ve formě vnitřní, kdy bylo oprávněno vydávat sekundární právní akty, a ve formě vnější, kdy bylo Společenství oprávněno přijímat mezinárodní smlouvy. Zesílená hospodářská integrace si začala žádat v 70. letech vyšší míru měnové koordinace a vznikly první návrhy měnové unie, které však byly prozatím neúspěšné. Měnovou integraci začal až v 80. letech systém Evropského měnového systému (EMS) završený až přijetím eura v roce 1999. Další silný integrační okamžik nastal podepsáním Maastriské smlouvy v roce 1992 a zřízením Evropské unie. Ve stejném období byly podepsané i tzv. „ Schengenské dohody“, které zlepšovaly volný pohyb osob mezi členskými státy. Vrcholem integračního procesu bylo přijetí Lisabonské smlouvy po neúspěšném projednávání Smlouvy o Ústavě pro Evropu. Ústavní terminologii Lisabonská smlouva neúplně opouští. Příkladem je třeba zřízení jakési funkce hlavy EU: předsedy Evropské rady nebo zakotvení Listiny základních práv přímo v textu smluv. (Tomášek, 2013, s. 34-54)"
Vlastnosti
Číslo práce: | 31847 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 11 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2015 |
Počet stažení: | 2 |
Velikost souboru: | 35 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera31847
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.