Obsah
1. | První obchodní stezky na našem území v době paleolitu
|
2. | Hypotéza o cínové stezce
|
3. | Obchodní stezky z doby železné
|
4. | Keltové stavitelé prvních silnic
|
6. | Nejvýznamnější stezky na našem území
|
8. | Cestování od raného středověku až do vlády Karla IV.
|
9. | Dopravní infrastruktura od husitských válek po válku třicetiletou
|
10. | Rozvoj obchodu a dopravy za vlády Marie Terezie
|
11. | Rozvoj průmyslové výroby začátkem 19. století
|
12. | Polovina 19. století - vznik silniční dopravy
|
15. | Vznik autobusových linek
|
16. | Výstavba pouliční druhy v Brně poč. 20. století
|
17. | Rozvoj osobní dopravy
|
19. | 40. léta v Protektorátu Čechy a Morava
|
20. | Ochromení civilní automobilové dopravy za okupace
|
21. | Poválečná výstavba dálnic
|
22. | 50. a 60. léta nový rozvoj automobilového průmyslu
|
23. | Přehled osobních vozů dostupných v druhé polovině 20. století
|
Úryvek
"Na naše území sice zasahoval římský vliv - na jižní Moravě bylo nalezeno mnoho římských artefaktů, především táborů římských legií, obchodní stanice v Pavlově, nejseverněji byla římská „castra“ prozatím nalezena v Olomouci, můžeme však předpokládat, že existovala i v Brně, kde však byly stopy zničeny pozdější středověkou výstavbou – avšak bohužel na našem území s největší pravděpodobností nezasahoval systém římských silnic, který protkal nejen území Apeninského poloostrova, ale i většinu území Evropy které k Římské říši náleželo – dnešní Řecko, Balkánský poloostrov, Rakousko, Švýcarsko, západní Německo, země Beneluxu, Francii, Španělsko, Portugalsko a Anglii, dále pak severní Afriku od Maroka přes Alžírsko, Tunisko a Libyi až po Egypt a také území dnešního Izraele, Libanonu, Sýrie, Jordánska, Iráku a Turecka. Dálkové římské silnice vedly až do Saudské Arábie a do zemí ležících v okolí Černého a Kaspického moře, do Arménie a Íránu.
Římské silnice byly skutečnými „silnicemi“, měly standardní šířku 80 stop (23,68 m), vlastní vozovka měla šířku 40 stop (11,84 m), vedle ní vedly dva postranní chodníky o šířce 20 stop (5,92 m), které byly od vozovky odděleny pruhy trávy nebo nízkými zídkami. Po chodnících chodili pěší nebo jezdili jezdci na koních, po vozovce jezdily vozy, případně po ní pochodovaly vojenské útvary – legie. Silnice byly osazeny milníky (římská míle je 1,48 km, což odpovídá osmi řeckým stadiím (185 m)). Silnice byly dlážděny kamennými deskami, pod nimi byl postupně nejprve písek s drtí (10 cm), drobné oblázky s maltou (25 cm), velké oblázky s maltou (25 cm) a lomový kámen s maltou (30 cm), který ležel na udusaném podloží. Silnice měly sklon 5% z důvodu odvodu vody z povrchu.
Už tehdy se objevily problémy s poškozováním povrchu silnic přetíženými vozy, proto bylo zákonem upraveno maximální povolené zatížení vozů a to následovně: dvoukolový vůz se zápřeží 3 mulů 196 kg, čtyřkolový osobní vůz se zápřeží 6 mulů 327 kg, těžký čtyřkolový nákladní vůz 490 kg. Vozy se po silnicích pohybovaly většinou poměrně nízkou rychlostí, nepřevyšující 5 km/hod., svědčí o tom zájezdní hostince poskytující možnost noclehu (mansiones), které byly budovány ve vzdálenostech 30 – 40 mil od sebe (45 – 60 km), což představovalo vzdálenost, kterou byl vůz schopen urazit za jeden den. Mezi těmito zájezdními hostinci byly v intervalech 10 – 12 mil budovány stanice pro výměnu koní (mutationes) rychlých poslů, kteří byli schopni díky nim za den urazit až 160 mil (237 km).
Stoupání římských silnic bylo většinou mírné, 5 – 7 %, mnohdy bylo vykoupeno značným množstvím přemístěné zeminy v zářezech pro silnice; výjimku tvořily alpské silnice, u kterých byl spád až 15 %. Aby stoupání k alpským průsmykům nebylo tak prudké, budovaly se rozsáhlé systémy serpentin (například u průsmyku sv. Bernarda překonávala římská silnice výškový rozdíl téměř 2000 metrů na úseku dlouhém 27 kilometrů s devíti úseky uměle vybudovaných serpentin (Musil, 1987). "
Poznámka
Práce obsahuje obrázky. Čistý text je cca 18 stran.
Vlastnosti
Číslo práce: | 20182 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 39 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 16 |
Velikost souboru: | 4911 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera20182
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.