Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Minulost, současnost a budoucnost českého obchodu - esej

Minulost, současnost a budoucnost českého obchodu - esej

Kategorie: Ekonomie, Historie

Typ práce: Eseje

Škola: Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná

Charakteristika: Práce se zamýšlí nad českým obchodem, zejména maloobchodní sítí. Nejdříve seznamuje s minulostí obchodů, zmiňuje období první republiky, jako dobu rodinných podniků a malých obchůdku. Poté informuje o restrukturalizaci obchodí sítě v období druhé poloviny 20. století, době zestátňování, kdy došlo ke vzniku samoobsluh. Velkoplošné prodejny, velké obchodní řetězce a konkurenční boj jsou obsahem třetí kapitoly. Závěr je zamyšlením nad budoucností českého obchodu.

Obsah

1.
Úvod
2.
Minulost českého obchodu
2.1.
Období první republiky (malé podniky)
2.2.
Restrukturalizací obchodní sítě
2.3.
Po roce 1989
3.
Současnost českého obchodu
3.1.
Velkoplošné prodejny
3.2.
Malé prodejny
3.3.
Konkurenční boj
3.4.
Vybrané typy obchodů
4.
Budoucnost českého obchodu

Úryvek

"Současnost českého obchodu
Nákupní zvyklosti nejen obyvatel ČR jsou odrazem jejich životní úrovně a životního stylu. Ještě dlouhou dobu po roce 1989 dávali občané ČR přednost spíše prodejnám o menší rozloze před velkoplošnými prodejnými jednotkami.
Oblíbenost moderních velkoplošných prodejen roste, a to ve především ve větších městech, kde nabývají na významu i nákupní místa méně typická, jako jsou diskontní prodejny, tržnice a stánky na ulici.
Avšak malé prodejny, zejména na vesnicích či v malých městech se stále většinou drží, i když se musí snažit si udržet své zákazníky. Do těchto obchodů chodí převážně starší občané a lidé, kteří se nemají možnost tak často dostat do větších obchodů. Většina lidí a rodin chodí nakupovat jednou za čas do velkých obchodů (např. supermarketů a hypermarketů), když se vrací z práce a v těchto menších obchodech nakupují jen doplňkově a zboží drobného charakteru a běžné spotřeby, zejména pečivo apod.

Sílící konkurenční boj se projevuje v rostoucí náročnosti českých zákazníků. Ti se při výběru potravinářské prodejny orientují také dle kvality a šíře nabízeného zboží, cenové úrovně, čistoty prodejny a okolí a ochoty a příjemnosti obsluhujícího personálu.
Důležitou roli hrají i obchodní domy, výrazněji oslovují zákazníky také hypermarkety. Současným trendem ve světě a také v ČR je preference nákupů ve velkých nákupních centrech. Tento trend proniká k nám se zpožděním vůči okolnímu světu. Stále více zákazníků však dává v současné době přednost nákupům v supermarketech, hypermarketech a diskontech. Celé rodiny tráví v nákupních centrech pomalu celý den, využívají toho, že mohou vše nakoupit pod jednou střechou a v případě potřeby bude také postaráno v „Dětských koutcích“ o jejich menší ratolesti.

Nakupování ve větších prodejnách je preferována především také delší prodejní dobou, protože rozhodujícím subjektem, který má do rozsahu a struktury prodejní doby co hovořit je spotřebitel. Ten má v současném rychlém životním tempu velmi málo času, pokud by tedy prodejní doba nevyhovovala jemu, silně by to pokazilo image obchodníků a způsobilo by to přesun preferencí. Prodejní doba se prodlužuje a je již několik prodejen, převážně většího rozsahu, je otevřeno 24 hod denně.

V České republice působí spousta národních nebo nadnárodních společností provozujících maloobchodní jednotky. Podíl hypermarketů z celé maloobchodní sítě rok od roku postupně roste a růst zaznamenaly i diskonty. I přes sílící pozici hypermarketů na trhu, jejich expanze se musí jednou zastavit o množství lokalit, kde mohou stavět. Porostou spíše menší prodejny, které nepotřebují tak velký prostor jako hypermarketu."

Poznámka

Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, obor Marketing a management.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera14615
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse