Seminarky.cz > Studijní podklady > Výpisky z knih, recenze > > Pedagogicko-psychologická diagnostika - otázky ke zkoušce

Pedagogicko-psychologická diagnostika - otázky ke zkoušce

Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Výpisky z knih, recenze

Škola: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta, České Budějovice

Charakteristika: Vypracované otázky z předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vhodné jako příprava ke zkoušce. Vše přehledně zpracováno do jednotlivých otázek.

Obsah

1.
Vymezení a pojem pedagogické diagnostiky.
2.
Metodologické otázky pedagogické diagnostiky.
3.
Učitel v pedagogické situaci, diagnostika nestandardních situací.
4.
Sociální percepce, diagnostická metoda pozorování.
5.
Učební (studijní) styl žáka.
6.
Didaktický test.
7.
Diagnostika zájmů, postojů a hodnotových orientací žáka.
8.
Sociální klima třídy a jeho diagnostika.
9.
Sociální vztahy ve třídě.
10.
Rodinné prostředí žáka a jeho diagnostika.
11.
Projektivní metody v diagnostice.
Semináře:
1.
Nárys koncepce předmětu, seznámení s literaturou.
2.
Diagnostika žáka I. - praktická tvorba didaktických testů.
3.
Diagnostika žáka II. - kognitivní a učební styl.
4.
Diagnostika žáka III. - diagnostika studijních předpokladů.
5.
Diagnostika žáka IV. - diagnostika schopností - ověřování a rozvoj tvořivosti.
6.
Diagnostika třídy I. - seznámení a práce s nástroji pro diagnostiku sociálního klimatu třídy.
7.
Diagnostika třídy II. - sociometrie
8.
Diagnostika třídy III. - práce s malou sociální skupinou.
9.
Diagnostika třídy IV. - SORAD
10.
Diagnostika učitele I. - sledování pracovní zátěže, práce se stresem.
11.
Ukázky diagnostických materiálů zjišťujících rodinné prostředí žáka.
12.
Ukázky a analýza vybraných projektivních technik.

Úryvek

"1. Profesní kompetence učitelů

 zkouška – požadavky:
 nejen teoretické znalosti – ale i konkrétní diagnostické věci (didaktická analýza učiva – didaktický test z předmětu, který budeme učit)
 dotazník pro žáky na určité téma – jakýkoliv jev – postoj žáka k předmětu, postoj k četbě – musí být správný!!!

• věkové zvláštnosti, pedagogické a sociální psychologie

Roviny zátěže
• profesní zátěž, kterou učitel musí zvládat – v psychické oblasti
1. Zátěž percepční
 permanentní kontrola žáků, vysoké nároky na pozornost
2. Zátěž kognitivní
 mluvení souvisle, logicky, k věci
 umět využívat odborných poznatků daného předmětu
 rychlé řešení problémů
 naplánovaná příprava vůbec nemusí vyjít
 diagnostika problémů (proč má 3x za sebou žák pětku a nespolupracuje se mnou)
3. Zátěž emocionální
 otázka vrozených dispozic, ale je třeba o této vlastnosti vědět
 kontrolovat emoce, kladné emoce často zlidšťují daného učitele
 je důležité jaká je emoční atmosféra – jak pro učitele, tak pro žáky, můj vztah k žákovi
 pozor na osobní hodnocení a první dojem – je vidět v našem chování, pokud někoho nemáme rádi
4. Zátěž sociální
 morální dilema u protěžovaných žáků, jejich rodiče jsou vysoce společensky postaveni
 výuka romských dětí – sisyfovská práce
 učitel je nucen se žáky i jejich rodiči komunikovat – neustálá interakce
5. Zátěž autodiagnostika (seberegulace)
 nutnost určité introspekce – obrácení na sebe sama a kladení si otázek – mluvím nahlas? Rozuměli tomu? Vykládám to dobře? Nejsem uspávačka hadů?
6. Šok z reality
 chuť předávat informace – nespokojenost s nezájmem
 všechno je jinak než si čerstvě vystudovaný učitel představovali
 největší problémy mají učitelé s propadajícími žáky

Udržení pozornosti
• u dětí, které mají špatný režim (pozdě chodí spát – ve škole nedostačující pozornost)
• jakákoliv forma lehkých mozkových dysfunkcí

Úvod ke kompetencím učitele
• začínající učitelů se někdy setkávají s určitými problémy a potížemi
• člověk, kterému se nedaří, bývá nespokojený – je to vidět – měla bych se ve svém povolání alespoň trochu najít
• 3 okruhy problémů
1. osobnost - spjatý s naší osobností – ne každý člověk má v sobě tendence řídit lidi, vykládat jim, komunikovat s nimi
2. kompetence – když dělám nějakou činnost, musím k ní být způsobilý – máme na to, dám to, rozumím tomu – dají se vypěstovat
3. situace ve škole – kvalita materiálů, učebnice, prostory

Osobnostní předpoklady
• něco, co je moje – s čím jsem se narodila, jsou to mé dispozice
• klíčová otázka – jestliže učím někoho, musím vědět koho
• nemůžeme každou pětku u žáka diagnostikovat jako neúspěch – musíme za tím něco vidět
• člověk zjistí, že nemá dobré psychické vybavení pro tuto činnost – jedná se o pomáhající profesi – pomáháme lidem, abych z nich něco bylo (udržet pozornost, úspora hlasu)
• pedagogická psychologie a psychologie osobnosti – vlastnosti člověka, které mu umožňují dobře existovat s ostatními lidmi
• VELKÁ PĚTKA
1) Sociabilita
 první předpoklad k práci s lidmi
 tendence navazovat s lidmi interakce a reagovat na lidi, u učitele především interakce učitel – žák (součást temperamentové výbavy – introvert/extravert, rodíme se s tím)
2) Extravert
 zalíbení pro druhé, přátelská vřelost
 družnost, vyhledávání společnosti, radost z kontaktu
 dominantní sebeprosazování až panovačnost (lehká dominantnost je důležitá – jsme učitelé)
 osobnostní aktivnost, energičnost, sklon žít v tempu
 sklon vyhledávat vzrušující smyslové zážitky (zkoumáno na krysách – do klece – páčku – elektroda do limbického systému = emoce, když krysa zmáčkla páčku – dostala šok – ono místo v limbickém systému dostalo šok – prudké sexuální vzrušení – „umilovala“ se k smrti)
 převaha pozitivních citů, optimismus


3) Organizační schopnosti
 předpokladem k úspěšnosti
 nejen příprava na hodinu…
 týkají se hlavně toho, zda máme ve svém životě systém – v pojetí výuky, ve svých věcech, jak naložíme se svým zkouškovým, pořádek v řešení určitých věcí
4) Schopnost komunikace
 má nějaký obsah, s jinými lidmi – verbální/nonverbální
 komunikace činy
5) Přiměřené postoje k žákům
 (není jen názor na něj), jsou zde zahrnuty i emoční postoje (nemám někoho ráda, nechci ho vidět), jak se chováme = názor, emoce, chování
 věk – hraje věk roli v tom, být dobrá kantorka nebo ne? – spíše ne
 pohlaví – feminizace českého školství – mělo by být více mužů
 stupeň neurotičnosti – neurotické symptomy – u 48 % studentů PF (výzkum v Olomouci na PF), různá škála
 neurotik – sklon k obavám jak něco dopadne; deprese smutek zoufalství; sklon k pocitům studu; rozpaků a trapnosti; hněv, zatrpklost; velký sklon podléhat pokušení alkohol, drogy, nakupování, telefonování; psychická zranitelnost; ve stresu racionální chování/panika
 všechny osobnostní rysy si táhneme s sebou jako kouli

Profesní kompetence
• získáváme na fakultě, zkušenostmi, pozdější praxí, sebevzděláváním
a) kompetence odborně předmětové – matika – matikář, čeština – češtinář
b) kompetence psycho-didaktické – žák a jeho potřeby, věk a potřeby, vytvoření podmínek k učení
c) kompetence komunikativní – souvisí s osobnostní rysem, bohatá slovní zásoba + citlivé reagování na jednotlivé žáky, pozor na příliš velké mluvky (občas bychom mohli použít polovinu slov, než doopravdy říkáme)
d) kompetence organizační
e) kompetence diagnostická
f) kompetence poradenská a konzultativní – žákovi musíme vyložit znovu, o co jde, pokud nerozumí
g) kompetence autodiagnostická - sebereflektivní

2. Začínající učitel v české škole

Začínající učitel
• do 5 let praxe
• mívá ho na starosti zkušenější učitel – uvádějící
• špatné je být nucen učit předmět, na který nemáme aprobaci
• 3 velké zdroje
• příčiny spjaté s osobností učitelů – nejdou změnit, dáno dispozičně

Jednou z nejdůležitějších stránek role učitele je jeho reagování na různé situace. To, jaké reagování učitele bude, závisí na mnoha faktorech.

NÁLADA = citový stav různého trvání, souvisí s osobnostními rysy a stavy, zčásti výtvorem dědičnosti, z části prostředí

- na konci pololetí nebo škol. roku riziko únavového dluhu – tj. shledání, že únava předchozího dne se večerním odpočinkem ani nočním spánkem plně nevytratila. V důsledku toho se učitel může chovat k dětem podrážděně, pak reagují podrážděně i děti a to zase zpětně působí na učitele.

Rada: únavový dluh si uvědomovat, nevhodné aby učitel měnil nálady (děti mají vědět, na čem jsou)

ZÁJEM – učitel se nesmí zlobit, že děti ani po poskytnutí příležitostí nebudou mít k danému zájmu stejný citový vztah jako učitel (navíc učitelova negativní reakce působí opačně)

POSTOJE – nejsou naše postoje jen postoje bránící ego? (nevědomé vyplývající z komplexů, které si odůvodňujeme racionálně – viz. Freudova ego-racionalizace – ve skutečnosti si motivy postojů nechceme přiznat, tak je odůvodňujeme jinak)
Nepřebírám postoje od autority bezkriticky?

Projekce = hostilita vůči osobám, které projevují sklony, které si daný jedinec nechce připustit u sebe (např. autoritářská osobnost nesnáší obětní beránky)

Kognitivní disonance (Festinger) – osoba zastává určitý názor a pak zjistí, že jeho chování je s ním v rozporu (např. důvěřuji svým schopnostem, ale neuspěji ve zkoušce – tvrdím tedy, že zkoušky jsou na nic).

CITOVÁ STABILITA UČITELE – vlastnost úspěšných učitelů, kteří jsou citově zralí, nenechají se vtáhnout do malicherných sporů a hašteření s dětmi, nenechají se vyvést z míry chováním dětí (i když pro to mají důvod).

STYL UČITELE – výchovné techniky formální (důraz na předmět) a neformální (důraz na děti) - uč.by neměl hovořit příliš dlouho, spíše věcné motivujících otázky – Galton: Učitel by měl být vyšetřovatelem ve školní třídě, tj. využívat podstatných, na úkol cílených a vhodně volených otázek.

ZJIŠŤOVÁNÍ VLASTNOSTÍ UČITELE
Ryans (1960, USA) vytvořil Posuzovací stupnici vlastností učitele (měl by být vřelý, chápavý, přátelský, odpovědný, vynalézavý a nadšený), kvality klesají s věkem učitele."

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 65 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 59 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 990 kreditů (=55Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 2,50€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera32327
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 2,50€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse