Obsah
1. | Význam J.A. Komenského a uplatnění jeho myšlenek v současném školství
|
1.2. | Velká Didaktika (Didactica magna)
|
2. | Pojetí didaktiky, její vývoj, vztah k příbuzným disciplínám, základní pojmy
|
2.3. | Vztah pedagogiky k ostatním vědám
|
3. | Tradiční a alternativní didaktické zásady, jejich charakteristika, psychologické základy a vývoj
|
3.3. | Přiměřenost a postupnost
|
3.5. | Spojení teorie s praxí
|
3.7. | Charakteristika prvků struktury učiva
|
4. | Vyučovací proces, jeho podstata a fáze výuky
|
5. | Charakteristika základních typů výuky
|
6. | Obsah a cíle výuky (Bloomova taxonomie)
|
6.1. | Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů
|
7. | J. Dewey – problémová a projektová výuka
|
7.1. | Problémové vyučování
|
7.3. | Projektové vyučování
|
8. | Vyučovací metody, klasifikace, charakteristika. Kritéria výběru metod
|
8.1. | Klasifikace metod dle J. Maňáka
|
8.2. | Kritéria optimálního výběru metod výuky
|
8.5. | Metody práce s učebnicí a knihou
|
9. | Aktivizující metody. Kritéria výběru metod
|
10. | Úloha otázky a diskusních metod ve vyučovacím procesu, podmínky efektivity
|
11. | Organizační formy výuky, klasifikace, charakteristika
|
11.1. | Klasifikace - A. podle vztahu k Ž
|
11.2. | Klasifikace - B. podle délky trvání
|
11.3. | Klasifikace - C. podle prostředí
|
11.5. | Druhy domácích úkolů
|
11.6. | Formy domácích úkolů
|
12. | Individualizace a diferenciace ve vyučování, realizace v praxi
|
12.4. | Individuálně řízené projekty vyučování
|
13. | Osobnost učitele ve vyučování a výchově, podmínky jeho efektivního působení
|
14. | Plánování ve vyučování a příprava učitele na vyučovací jednotku
|
15. | Pojetí žáka ve vyučování a výchově, podmínky jeho efektivního rozvoje
|
16. | Interakce učitel – žák, autorita učitele
|
16.1. | Vnější determinanty úspěchu učitelského povolání
|
17. | Diagnostika výsledků výuky. Kritické názory na pojetí klasifikace
|
18. | Komunikativní dovednosti učitele – verbální komunikace
|
19. | Komunikativní dovednosti učitele – nonverbální komunikace
|
20. | Vedení žáků k samostatnosti, aktivitě a tvořivosti
|
21. | Didaktické prostředky a učební pomůcky jako prostředek názornosti vyučování
|
22. | Makro a mikro prostředí výuky, možnost U v ovlivňování psychického klimatu ve třídě
|
23. | Vyučovací proces v pojetí současných alternativních přístupů k vyučování
|
23.1. | Waldorfská pedagogika
|
Úryvek
"11. Úloha otázky a diskusních metod ve vyučovacím procesu, podmínky efektivity
Otázka
- je základem rozhovoru = je mostem od U k Ž, umožňující vzájemnou komunikaci
- otázkou dostane Ž podmět, impuls k aktivitě, přemýšlení = organizuje jeho pozornost
- důležitá je řídící fce otázky → U vede otázkou Ž k postižení podstaty
- musí být
správně formulována = respektovat slovosled otázky, spisovná intonace
stručné otázky, než mnohomluvné souvětí
přiměřená úrovni žákova myšlení
nemá obsahovat mnoho problémů
nevhodné jsou otázky zaměřené na pamětnou, mechanickou reprodukci učiva
nesmí být dvojznačná
nemá být taková, aby byla možná jednoslovná odpověď
alternativní otázka taky není dobrá → Ž má možnost si vybrat a tak spíše hádá
- z hlediska úlohy : otázky ústřední, řídící, doplňkové a pomocné
- podle didaktické fce : zjišťovací, srovnávací, opakovací, shrnující, úsudkové, problémové
- Technika kladení otázek = nejdříve otázka, kterou zaktivizujeme celou třídu, teprve pak vyvoláváme žáka, aby odpověděl.
1. interakce U – jeden Ž, U položí otázku, Ž odpoví...postupně se účastní další Ž = lineární
2. U položí otázku – odpovídá několik Ž = růst geometrické řady = jeden podnět vyvolá několik reakci
3. zárodek diskuse = Učitelova otázka vyvolá jak více odpovědí, tak i doplňující otázky mezi žáky samotnými.
Rozvinutější forma rozhovoru je dialog, do popředí vstupuje spolupráce partnerů.
Diskuse
- vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny, kde jde o vyjasnění stanovené problematiky
- předpokladem výukové diskuze je příprava Ž
- úvod do diskuse je krátký výklad zvolené problematiky nebo vytyčení hlavních tezí.
- řídí ji většinou U, ale možné je i pověřit schopného Ž, který má o daném tématu přehled a je pohotový v myšlení.
- Při řízení je nutné diskuzi neustále sledovat a nedopustit, aby se některé příspěvky nevzdálily příliš od tématu
- někdy nutno zabránit formálnosti a zdlouhavosti
- ale pozor, nepotlačovat iniciativu, otevřenost a upřímnost
- po určitých etapách je třeba diskuzi uzavřít a formulovat dosažené závěry.
- objevují se i mylné názory – ty je třeba opravit a chybná řešení vysvětlit
12. Organizační formy výuky, klasifikace, charakteristika
uspořádání podmínek k realizaci obsahu vyučování, v jejich rámci se používají různé vyučovací metody a prostředky.
mají dlouhou historii; souvisí s rozvojem školství a odrážejí postupný vývoj školy jako výchovné instituce."
Poznámka
Práce obsahuje překlepy a množství zkratek.
Tato práce je kompilačního charakteru. Čerpá z následujících zdrojů: http://ireferaty.lidovky.cz/100/708/Komensky-Jan-Amos; http://referaty.atlas.sk/odborne-humanitne/pedagogika/15623/?page=4; http://jlord.sweb.cz/dz.htm; http://www.webquest.cz/main.php?middle=document&m_type=normal&m_did=7352; http://cs.wikipedia.org/wiki/Waldorfsk%C3%A1_pedagogika.
Vlastnosti
Číslo práce: | 18938 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 32 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 14 |
Velikost souboru: | 65 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera18938
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.