Psychologie - otázky ze skript



Kategorie: Psychologie

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Česká zemědělská univerzita v Praze Provozně ekonomická fakulta, Praha 6 - Suchdol

Charakteristika: Soubor obsahuje vypracované otázky ze Skrip Psychologie.

Obsah

Psychologie - otázky
1.
Co je předmětem psychologie?
- je to věda o lidské psychice, jednání a prožívání
- předmětem je lidská psychika (projev činnosti CNS)
2.
Jaké psychologické obory znáte? Co je jejich předmětem?
a) obecná - co je pro všechny lidi stejné, běžné, čím jsou si podobní, jaké stavy jsou obvyklé,
diagnostika dospělých
- vymezení základních termínů, kategorií, metodologie
- zkoumá pozornost, paměť, obecně kognitivní procesy…
b) vývojová - prenatální, gerontopsychologie
- buď z hlediska fylogeneze, nebo ontogeneze, pro děti, senioři…
- rozvoj vnímání, motoriky, kresby, chápání prostoru, vývoj osobnosti jedince…
c) osobnosti - charakteristiky jednotlivce, co je specifické pro jedince, čím se liší
- temperament, charakter
d) sociální - dění mezi jednotlivci, ovlivňování přítomností, konáním…
e) srovnávací - zoopsychologie
- srovnávání lidského druhu s živočišnými
f) psychopatologie - o duševních poruchách, o jejich vzniku, vývoji, druhy, diagnostika, prevence

Úryvek

"Psychologie - otázky
1. Co je předmětem psychologie?
- je to věda o lidské psychice, jednání a prožívání
- předmětem je lidská psychika (projev činnosti CNS)
2. Jaké psychologické obory znáte? Co je jejich předmětem?
a) obecná - co je pro všechny lidi stejné, běžné, čím jsou si podobní, jaké stavy jsou obvyklé,
diagnostika dospělých
- vymezení základních termínů, kategorií, metodologie
- zkoumá pozornost, paměť, obecně kognitivní procesy…
b) vývojová - prenatální, gerontopsychologie
- buď z hlediska fylogeneze, nebo ontogeneze, pro děti, senioři…
- rozvoj vnímání, motoriky, kresby, chápání prostoru, vývoj osobnosti jedince…
c) osobnosti - charakteristiky jednotlivce, co je specifické pro jedince, čím se liší
- temperament, charakter
d) sociální - dění mezi jednotlivci, ovlivňování přítomností, konáním…
e) srovnávací - zoopsychologie
- srovnávání lidského druhu s živočišnými
f) psychopatologie - o duševních poruchách, o jejich vzniku, vývoji, druhy, diagnostika, prevence
3. Které termíny antické psychologie se dodnes používají?
- složky duše:
• vegetativní - vyživovací, související s růstem a rozmnožováním
- to ponechal i rostlinám
• senzitivní - schopnost pohybu a vnímání, citlivosti
- také animální => ta je u zvířat
• rozumová
- učení o temperamentu - jevy, afekty, vlastnosti a poruchy byly vysvětlovány jako důsledek
poměru jednotlivých materiálních složek ve směsi
- 4 původní - teplo, studeno, sucho, vlhko
- 4 tělesné šťávy - žlutá a černá žluč, hlen, krev
• žlutá žluč = oheň, je teplá, suchá, při převaze => cholerik
• černá žluč = země, je suchá a studená, při převaze => melancholik
• hlen = voda, je studený a vlhký, při převaze => flegmatik
• krev = vzduch, je vlhká a teplá, při převaze => sangvinik
4. Co to jsou ego-obranné mechanismy, kteří hlubinní psychologové tyto termíny ve svých teoriích vysvětlují?
- Ego - obranné mechanismy - působí na nevědomé úrovni, duševní E se přesouvá z 1 subsystému
do 2. => může vyvolat nežádoucí napětí, nebo je využita
společenským počínáním
- vytěsnění, sublimace, regrese a fixace, racionalizace, identifikace
- C. G. Jung, Sigmund Freud

5. Kdo zavedl do psychologie teorii o vzniku pocitů méněcennosti, s čím tyto pocity mohou souviset?
- Alfred Adler
- mohou souviset s usilováním o moc, získání sociální převahy, nadřazenosti nad ostatními
6. Vysvětlete termín empatické naslouchání. Komu a kdy jste naposledy takto naslouchali vy?
- člověk si uvědomuje pocity a osobní významy, který druhý člověk prožívá a své pochopení mu
sděluje
7. Potřeby podle Maslowa.
- 1. fyziologické
- 2. potřeba bezpečí
- 3. potřeby sociální - lásky a sounáležitosti
- 4. potřeby úcty
- 5. potřeby sebeaktualizace
8. Jaké jsou charakteristiky seberealizujícího se jedince?
- odstup a potřeba soukromí
- nezávislost na kultuře a okolí
- smysl pro humor bez nepřátelství
- originalita a tvořivost
- sebetranscendence
9. Které jsou základní metody psychologie?
- pozorování, experiment, rozhovor, dotazníkové metody, psychologické testy
10. Jak může očekávání zkreslit experiment?
- pokud experimentátor tuší, která skupina je experimentální a která kontrolní, ovlivňuje výsledky =
dvojitě-slepá studie
- řeší se to tak, že experimentátor neví, která skupina je experimentální
- může se zkreslit i tak, že dotazovaný tuší, o čem výzkum je (př. u psychologických problémů)
11. Které z těchto metod můžete využít při zpracovávání své seminární práce, i když nejste psycholog s licencí?
- dotazníkové metody
12. Které z těchto metod používáte v běžném životě?
- rozhovor
13. Vztah zrání a učení ve vývoji osobnosti.
- zrání je předpokladem určitých způsobů prožívání, chování, ale konkrétní podoba se utváří podle
zkušeností, kterým je jedinec vystaven
- učení urychluje proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti NS
14. Vysvětlete na příkladech druhy sociálního učení.
- napodobování - dítě kopíruje mimiku, chování okolí
- zpevňování - odměna za správné chování, trest za chybu
- např. odměna za dobrou známku a vynadání za špatnou
- učení se identifikaci - napodobení populární osobnosti ve stylu oblékání, chování, řeči, …
- zástupné učení - vidím, že kluci olízli promrzlé zábradlí => já to už neudělám
- anticipační učení - chovám se, jak se ode mě očekává, pozoruji zpětnou vazbu
- dítě se učí být ve škole v klidu, poslouchat, …
15. Vývoj osobnosti podle Eriksona.
- 8 stádií
- základní důvěra proti základní nedůvěře - důvěra v okolí, libosti (spánek, jídlo, bezpečí), tvorba
vnitřní jistoty, vlastní identita
- autonomie proti studu a pochybám - stud, přední a zadní strana, vlastní vůle, autonomie
- iniciativa proti vině - k autonomii přibývá vlastní iniciativa, možný vznik pocitu viny, budování
morální odpovědnosti
- snaživost proti méněcennosti - dítě ve škole, hodnocen výkon, je učeno píli, pozornosti, můžou
být pocity méněcennosti
- hledání vlastní identity proti konfúzi rolí - puberta, fyziologické, soc. změny, hledání smyslu
kontinuity, totožnosti, hledá své místo, poslání, nejistota
vlastní identity, může dojít ke krutosti, nesnášenlivosti
způsobené obranou vůči konfúzi identity
- ujištění v rituálech, skupinách, vyznáních, …
- adolescentní láska
- intimnost proti izolaci - splynout s identitou ostatních, oběti, kompromisy, intimnost, citové
vztahy, strach z neúspěchu => izolace
- generativita proti stagnaci - zájem o plození, je potřebný, užitečný, potřeba pečovat, může dojít
ke stagnaci, ochuzení
- integrita já proti zoufalství - uvědomění smysluplnosti života, důvěra v já, vyrovnání se smrtí, jinak
zoufalství
16. Co ovlivňuje naše smyslové vnímání?
- zrak, sluch, poloha těla
- stav pozornosti, citové stavy, filtr osobnosti
- pozornost, celkový stav osobnosti, právě působící motivy, obranné zkreslení, poznávací styly
17. Jak se může projevit v běžném životě rozdíl mezi jedinci se zarovnávacím a zaostřovacím stylem?
- zarovnávací - osoby, které spíše potlačují a zarovnávají odlišnosti - tendence vnímat věci jako
stejné, později si třeba všimnou změn
- zaostřovací styl - osoby, které mají tendenci všímat si změn pohotověji, zaostřují, zvětšují i malé
rozdíly, i drobné změny je ruší, můžou i přeceňovat jejich význam
18. Definuje osobnost jako psychologický pojem.
- relativně trvalý, uspořádaný celek rysů osobnosti = dispozic, které určují způsob prožívání,
reagování a chování jedince
19. Vysvětlete pojem sebehodnocení.
= pocit vlastní hodnoty, založeno na porovnávání s ostatními
20. Které 3 základní složky tvoří strukturu osobnosti?
- vlohy, schopnosti, nadání
21. Které druhy schopností znáte?
- smyslové, psychomotorické, umělecké, rozumové
22. IQ a EQ: Jaké jsou rozdíly ve zpracovávání informací mezi pravou a levou hemisférou mozku! Který způsob se kdy používá a proč?
- levá hemisféra - jazyk, logika, počítání, psaní, notorické reakce, pojem o čase
- pravá hemisféra - duševní činnosti, sluchové vjemy a hudba, uvědomování komplexních
souvislostí, představivost, denní snění, barva, dimenze
23. Jaký je vztah tvořivosti a inteligence?
- tvořivost je duševní schopnost, která jen částečně souvisí s inteligencí
- nelze zjistit běžnými testy inteligence
- určitá míra inteligence je podmínkou jen u některých typů úkolů (technické, vědomostní)
24. Rozdíl mezi konvergentním a divergentním myšlením
- konvergentní myšlení - vyvíjení logických závěrů jediným možným postupem (př. dedukce)
- divergentní myšlení - tvoření informací z původní informace
- klade důraz na novost, množství a význam těchto alternativ
25. Jak je možno tvořivost rozvíjet?
- například si zvolit zapisovatele (vedoucího) => ten se skupinkou projde všemi fázemi rozvoje
tvořivosti a zvolí nejlepší možné řešení, které jedinci ve skupině vymyslí
26. Co tvoří překážky v tvořivosti jedince?
- sociální - kulturní vzorce, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory
- emocionální - strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu
- radši posuzujeme ostatní, než abychom byli zranitelným tvůrcem
- nezájem o problematické věci, které je třeba řešit novými způsoby
- nadměrná touha po rychlém úspěchu
- kognitivní - zafixování pevných představ funkcí předmětů a upevněním postupů řešení
- neschopnost vybočit ze zaběhlých myšlenkových kolejí
- řešení pak najde někdo, kdo se neučil, že to „nejde“"

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5aafe4058153a.zip (41 kB)
Nezabalený formát:
Psychologie_ot_zky.docx (44 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse