Obsah
Psychologie - otázky
1. | Co je předmětem psychologie?
|
- je to věda o lidské psychice, jednání a prožívání
- předmětem je lidská psychika (projev činnosti CNS)
2. | Jaké psychologické obory znáte? Co je jejich předmětem?
|
a) obecná - co je pro všechny lidi stejné, běžné, čím jsou si podobní, jaké stavy jsou obvyklé,
diagnostika dospělých
- vymezení základních termínů, kategorií, metodologie
- zkoumá pozornost, paměť, obecně kognitivní procesy…
b) vývojová - prenatální, gerontopsychologie
- buď z hlediska fylogeneze, nebo ontogeneze, pro děti, senioři…
- rozvoj vnímání, motoriky, kresby, chápání prostoru, vývoj osobnosti jedince…
c) osobnosti - charakteristiky jednotlivce, co je specifické pro jedince, čím se liší
- temperament, charakter
d) sociální - dění mezi jednotlivci, ovlivňování přítomností, konáním…
e) srovnávací - zoopsychologie
- srovnávání lidského druhu s živočišnými
f) psychopatologie - o duševních poruchách, o jejich vzniku, vývoji, druhy, diagnostika, prevence
Úryvek
"Psychologie - otázky
1. Co je předmětem psychologie?
- je to věda o lidské psychice, jednání a prožívání
- předmětem je lidská psychika (projev činnosti CNS)
2. Jaké psychologické obory znáte? Co je jejich předmětem?
a) obecná - co je pro všechny lidi stejné, běžné, čím jsou si podobní, jaké stavy jsou obvyklé,
diagnostika dospělých
- vymezení základních termínů, kategorií, metodologie
- zkoumá pozornost, paměť, obecně kognitivní procesy…
b) vývojová - prenatální, gerontopsychologie
- buď z hlediska fylogeneze, nebo ontogeneze, pro děti, senioři…
- rozvoj vnímání, motoriky, kresby, chápání prostoru, vývoj osobnosti jedince…
c) osobnosti - charakteristiky jednotlivce, co je specifické pro jedince, čím se liší
- temperament, charakter
d) sociální - dění mezi jednotlivci, ovlivňování přítomností, konáním…
e) srovnávací - zoopsychologie
- srovnávání lidského druhu s živočišnými
f) psychopatologie - o duševních poruchách, o jejich vzniku, vývoji, druhy, diagnostika, prevence
3. Které termíny antické psychologie se dodnes používají?
- složky duše:
• vegetativní - vyživovací, související s růstem a rozmnožováním
- to ponechal i rostlinám
• senzitivní - schopnost pohybu a vnímání, citlivosti
- také animální => ta je u zvířat
• rozumová
- učení o temperamentu - jevy, afekty, vlastnosti a poruchy byly vysvětlovány jako důsledek
poměru jednotlivých materiálních složek ve směsi
- 4 původní - teplo, studeno, sucho, vlhko
- 4 tělesné šťávy - žlutá a černá žluč, hlen, krev
• žlutá žluč = oheň, je teplá, suchá, při převaze => cholerik
• černá žluč = země, je suchá a studená, při převaze => melancholik
• hlen = voda, je studený a vlhký, při převaze => flegmatik
• krev = vzduch, je vlhká a teplá, při převaze => sangvinik
4. Co to jsou ego-obranné mechanismy, kteří hlubinní psychologové tyto termíny ve svých teoriích vysvětlují?
- Ego - obranné mechanismy - působí na nevědomé úrovni, duševní E se přesouvá z 1 subsystému
do 2. => může vyvolat nežádoucí napětí, nebo je využita
společenským počínáním
- vytěsnění, sublimace, regrese a fixace, racionalizace, identifikace
- C. G. Jung, Sigmund Freud
5. Kdo zavedl do psychologie teorii o vzniku pocitů méněcennosti, s čím tyto pocity mohou souviset?
- Alfred Adler
- mohou souviset s usilováním o moc, získání sociální převahy, nadřazenosti nad ostatními
6. Vysvětlete termín empatické naslouchání. Komu a kdy jste naposledy takto naslouchali vy?
- člověk si uvědomuje pocity a osobní významy, který druhý člověk prožívá a své pochopení mu
sděluje
7. Potřeby podle Maslowa.
- 1. fyziologické
- 2. potřeba bezpečí
- 3. potřeby sociální - lásky a sounáležitosti
- 4. potřeby úcty
- 5. potřeby sebeaktualizace
8. Jaké jsou charakteristiky seberealizujícího se jedince?
- odstup a potřeba soukromí
- nezávislost na kultuře a okolí
- smysl pro humor bez nepřátelství
- originalita a tvořivost
- sebetranscendence
9. Které jsou základní metody psychologie?
- pozorování, experiment, rozhovor, dotazníkové metody, psychologické testy
10. Jak může očekávání zkreslit experiment?
- pokud experimentátor tuší, která skupina je experimentální a která kontrolní, ovlivňuje výsledky =
dvojitě-slepá studie
- řeší se to tak, že experimentátor neví, která skupina je experimentální
- může se zkreslit i tak, že dotazovaný tuší, o čem výzkum je (př. u psychologických problémů)
11. Které z těchto metod můžete využít při zpracovávání své seminární práce, i když nejste psycholog s licencí?
- dotazníkové metody
12. Které z těchto metod používáte v běžném životě?
- rozhovor
13. Vztah zrání a učení ve vývoji osobnosti.
- zrání je předpokladem určitých způsobů prožívání, chování, ale konkrétní podoba se utváří podle
zkušeností, kterým je jedinec vystaven
- učení urychluje proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti NS
14. Vysvětlete na příkladech druhy sociálního učení.
- napodobování - dítě kopíruje mimiku, chování okolí
- zpevňování - odměna za správné chování, trest za chybu
- např. odměna za dobrou známku a vynadání za špatnou
- učení se identifikaci - napodobení populární osobnosti ve stylu oblékání, chování, řeči, …
- zástupné učení - vidím, že kluci olízli promrzlé zábradlí => já to už neudělám
- anticipační učení - chovám se, jak se ode mě očekává, pozoruji zpětnou vazbu
- dítě se učí být ve škole v klidu, poslouchat, …
15. Vývoj osobnosti podle Eriksona.
- 8 stádií
- základní důvěra proti základní nedůvěře - důvěra v okolí, libosti (spánek, jídlo, bezpečí), tvorba
vnitřní jistoty, vlastní identita
- autonomie proti studu a pochybám - stud, přední a zadní strana, vlastní vůle, autonomie
- iniciativa proti vině - k autonomii přibývá vlastní iniciativa, možný vznik pocitu viny, budování
morální odpovědnosti
- snaživost proti méněcennosti - dítě ve škole, hodnocen výkon, je učeno píli, pozornosti, můžou
být pocity méněcennosti
- hledání vlastní identity proti konfúzi rolí - puberta, fyziologické, soc. změny, hledání smyslu
kontinuity, totožnosti, hledá své místo, poslání, nejistota
vlastní identity, může dojít ke krutosti, nesnášenlivosti
způsobené obranou vůči konfúzi identity
- ujištění v rituálech, skupinách, vyznáních, …
- adolescentní láska
- intimnost proti izolaci - splynout s identitou ostatních, oběti, kompromisy, intimnost, citové
vztahy, strach z neúspěchu => izolace
- generativita proti stagnaci - zájem o plození, je potřebný, užitečný, potřeba pečovat, může dojít
ke stagnaci, ochuzení
- integrita já proti zoufalství - uvědomění smysluplnosti života, důvěra v já, vyrovnání se smrtí, jinak
zoufalství
16. Co ovlivňuje naše smyslové vnímání?
- zrak, sluch, poloha těla
- stav pozornosti, citové stavy, filtr osobnosti
- pozornost, celkový stav osobnosti, právě působící motivy, obranné zkreslení, poznávací styly
17. Jak se může projevit v běžném životě rozdíl mezi jedinci se zarovnávacím a zaostřovacím stylem?
- zarovnávací - osoby, které spíše potlačují a zarovnávají odlišnosti - tendence vnímat věci jako
stejné, později si třeba všimnou změn
- zaostřovací styl - osoby, které mají tendenci všímat si změn pohotověji, zaostřují, zvětšují i malé
rozdíly, i drobné změny je ruší, můžou i přeceňovat jejich význam
18. Definuje osobnost jako psychologický pojem.
- relativně trvalý, uspořádaný celek rysů osobnosti = dispozic, které určují způsob prožívání,
reagování a chování jedince
19. Vysvětlete pojem sebehodnocení.
= pocit vlastní hodnoty, založeno na porovnávání s ostatními
20. Které 3 základní složky tvoří strukturu osobnosti?
- vlohy, schopnosti, nadání
21. Které druhy schopností znáte?
- smyslové, psychomotorické, umělecké, rozumové
22. IQ a EQ: Jaké jsou rozdíly ve zpracovávání informací mezi pravou a levou hemisférou mozku! Který způsob se kdy používá a proč?
- levá hemisféra - jazyk, logika, počítání, psaní, notorické reakce, pojem o čase
- pravá hemisféra - duševní činnosti, sluchové vjemy a hudba, uvědomování komplexních
souvislostí, představivost, denní snění, barva, dimenze
23. Jaký je vztah tvořivosti a inteligence?
- tvořivost je duševní schopnost, která jen částečně souvisí s inteligencí
- nelze zjistit běžnými testy inteligence
- určitá míra inteligence je podmínkou jen u některých typů úkolů (technické, vědomostní)
24. Rozdíl mezi konvergentním a divergentním myšlením
- konvergentní myšlení - vyvíjení logických závěrů jediným možným postupem (př. dedukce)
- divergentní myšlení - tvoření informací z původní informace
- klade důraz na novost, množství a význam těchto alternativ
25. Jak je možno tvořivost rozvíjet?
- například si zvolit zapisovatele (vedoucího) => ten se skupinkou projde všemi fázemi rozvoje
tvořivosti a zvolí nejlepší možné řešení, které jedinci ve skupině vymyslí
26. Co tvoří překážky v tvořivosti jedince?
- sociální - kulturní vzorce, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory
- emocionální - strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu
- radši posuzujeme ostatní, než abychom byli zranitelným tvůrcem
- nezájem o problematické věci, které je třeba řešit novými způsoby
- nadměrná touha po rychlém úspěchu
- kognitivní - zafixování pevných představ funkcí předmětů a upevněním postupů řešení
- neschopnost vybočit ze zaběhlých myšlenkových kolejí
- řešení pak najde někdo, kdo se neučil, že to „nejde“"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 32107 |
---|
Autor: | Hejkilka - Hejkilka na seznam.cz |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 13 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2018 |
Počet stažení: | 10 |
Velikost souboru: | 41 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5aafe4058153a.zip (41 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.