Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Vysokoškolské okruhy > > Psychologie - poznámky z Moodlu

Psychologie - poznámky z Moodlu



Kategorie: Psychologie

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Česká zemědělská univerzita v Praze Provozně ekonomická fakulta, Praha 6 - Suchdol

Charakteristika: Soubor obsahuje zkrácené a sepsané poznámky z Psychologie z Moodlu ze všech 3 sekcí + poznámky z přednášek

Obsah

1.
Psychologické disciplíny
2.
Předvědecká psychologie
3.
Vědecká psychologie
4.
Metody psychologie
5.
Počátky vývoje dítěte
6.
Vývoj osobnosti
7.
Obecné zákonitosti psychiky
8.
Vědomí
9.
Psychická struktura osobnosti
10.
Tvořivost
11.
Temperament a charakter, rysy osobnosti
12.
Motivace
13.
Stres
14.
Začleňování člověka do společnosti
15.
Sociální kognice
16.
Teorie komunikace
17.
Sociální konflikt
18.
Neverbální komunikace
19.
Prosociální chování
20.
Skupina a její rozdělení

Úryvek

"Psychologie
1 Psychologické disciplíny
- psychologie = věda o lidské psychice, jednání a prožívání
- psychika - projev činnosti CNS
- základní teoretické obory psychologie - rozvíjejí, zkoumají obecné zákonitosti lidské psychiky
a) obecná - co je pro všechny lidi stejné, běžné, čím jsou si podobní, jaké stavy jsou obvyklé,
diagnostika dospělých
- vymezení základních termínů, kategorií, metodologie
- zkoumá pozornost, paměť, obecně kognitivní procesy…
b) vývojová - prenatální, gerontopsychologie
- buď z hlediska fylogeneze, nebo ontogeneze, pro děti, senioři…
- rozvoj vnímání, motoriky, kresby, chápání prostoru, vývoj osobnosti jedince…
c) osobnosti - charakteristiky jednotlivce, co je specifické pro jedince, čím se liší
- temperament, charakter
d) sociální - dění mezi jednotlivci, ovlivňování přítomností, konáním…
e) srovnávací - zoopsychologie
- srovnávání lidského druhu s živočišnými
f) psychopatologie - o duševních poruchách, o jejich vzniku, vývoji, druhy, diagnostika, prevence
- aplikované psychologické obory:
a) psychologie práce a organizace - sociální psychologie práce (tvorba pracovního týmu, vztahy)
- inženýrská psychologie (respektování požadavků lidské obsluhy
technických systémů a na řídících pracovištích)
- psychologie reklamy, trhu, řízení, dopravy, ekonomická
b) psychologie pedagogická - výchovně vzdělávací praxe z psychologického hlediska
- analýza průběhu, podmínek a výsledků výchovy a vyučování
c) psychologie poradenství - partnerské vztahy
d) psychologie klinická - aplikace psychologie na problémy jedinců a malých skupin
- vyšetření jedince, psychodiagnostika, psychoterapie
- př. klinická neuropsychologie (vztahy mezi onemocněním mozku a změnami
psychiky)
e) forenzní psychologie - u soudu
f) psychologie sportu
g) psychologie umění
h) další - samostatné obory, psychofarmakologie, psycholingvistika

2 Předvědecká psychologie
= položila základy vědecké psychologii
- duševní stavy nastávají, když člověk dýchá - toho si člověk všímal už dávno
- přišlo se na to, že když člověk přestane dýchat a umře => přestane se projevovat
- písemné zmínky - 1. až z pozdějšího období
- dříve jsme spolu komunikovali beze slov = nonverbálně => chyby kvůli řeči našeho těla
- E. B. Tylor - 2 skupiny otázek:
• Čím je působen rozdíl mezi živým a mrtvým tělem? Jak si vysvětlit spánek, bdění, stavy transu, nemoci, smrti?
• Kdo jsou lidské bytosti, které vídá ve snu?
• => všiml si vztahu mezi dýcháním a životem => konec života = konec dechu
• => představa osobní duše - neviditelná podoba, která tělo oživuje, muže jej i opouštět
• na tyto představy navazuje antické pojetí duše = psýché

ANTICKÁ PSYCHOLOGIE
- základem je filozofie (principy přírody, světa, života)
- Hippokrates - 460 - 370 př. n. l.
- lékař (ale celostní přístup, širší kontext pohledu na nemoc)
- autorem 58 spisů - tyto spisy jsou označovány jako tzv. „Corpus Hippocraticum“
(Hippokratovský soubor) a obsahují práce z anatomie, chirurgie, dietetiky, fyziologie
- dnes je znám hlavně jako autor 1. etického kodexu lékařské vědy a to tzv. Hippokratovy
přísahy
- s Alkmaionem objevili funkce NS a vztahů poranění mozku (u zraněných bojovníků) a
poruch duševních funkcí
- jeho spisy obsahují i 1. ucelenou teorii 4 temperamentových typů člověka
- Aristoteles - 384 - 322 př. n. l.
- pomáhal si navzájem s Alexandrem Velikým
- žák Platóna
- jeho spisy jsou encyklopediemi tehdejšího vědění
- zkoumal: anatomii zvířat, pohyb hvězd, lidské chování, literaturu, státní zřízení různých zemí
- jako 1. vyčlenil z filozofie různé vědecké disciplíny a vytvořil z nich samostatné obory
- položil základy: logiky, fyziky, biologie, psychologie a dalších věd
- „Peri psyches, De anima“ - 1. ucelené psychologické pojednání
- spisy: O vnímání a vjemech, O paměti a upamatování se, O spánku a bdění, O snech,
O věštbě na základě snů, O krátkosti a délce věku, O životě a smrti, O dechu
- složky duše:
• vegetativní - vyživovací, související s růstem a rozmnožováním
- to ponechal i rostlinám
• senzitivní - schopnost pohybu a vnímání, citlivosti
- také animální => ta je u zvířat
• rozumová
- zakladatel předvědecké moderní psychologie
Galenos - 130 - 201 n. l.
- řecký lékař a filozof
- zpracoval ucelenou soustavu, podle které se léčilo po celý středověk
- rozlišuje mozek jako orgán duše => sem vedou senzitivní a vycházejí motorické nervy
- učení o temperamentu - jevy, afekty, vlastnosti a poruchy byly vysvětlovány jako důsledek
poměru jednotlivých materiálních složek ve směsi
- 4 původní - teplo, studeno, sucho, vlhko
- 4 tělesné šťávy - žlutá a černá žluč, hlen, krev
• žlutá žluč = oheň, je teplá, suchá, při převaze => cholerik
• černá žluč = země, je suchá a studená, při převaze => melancholik
• hlen = voda, je studený a vlhký, při převaze => flegmatik
• krev = vzduch, je vlhká a teplá, při převaze => sangvinik

3 Vědecká psychologie
- konec 19. stol
- středověk - období temna pro psychologii, nerozvíjela se, nepodporovala se
- neurofyziologické objevy 19. stol. potvrdily závislost duševního dění na činnosti mozku
- za vědecký byl pokládán materialistický přístup (na základě hmoty, jsou možné experimenty, …)
- biologický přístup - vychází z předpokladu, že kognitivní (poznávací) procesy mohou být předmětem
vědeckých experimentů
- 1879 - vznikl Psychologický institut v Lipsku - Wilhelm Wundt, Hermann Ebbinghaus
=> vznik vědecké psychologie
- W. Wundt - zabýval se především studiem základních prvků duševního dění: požitků, emocí, pocitů,
vnímání, představování si dřívějších vjemů, řeči
- asociační zákony - zákon podobnosti - nějaká věc nám připomene jinou
- kontrastu - když trpím => vzpomenu si, kdy mi bylo dobře
- dotyku v prostoru a čase - vzpomeneme si na osobu, kterou bychom
chtěli v tu chvíli mít u sebe, ta osoba to
nemohla prožít s námi, ale stejně je nám dobře
- H. Ebbinghaus - zkoumal učení a paměť pro slovní látku (později byly zkoumány i funkce jednotlivých
oblastí mozku včetně rozdílných funkcí hemisfér, rozdíly mezi muži a ženami)
- psychologické směry:
• tvarová psychologie = gestaltpsychologie, konec 19. století
- Max Wertheimer
- Kurt Koffka
- Wolfang Kohler
- vychází z předpokladu, že psychické celky nejsou vytvářeny spojováním
jednotlivých prvků, ale že existují v myšlenkách jako tzv. dobrý tvar
- ten vytváří cílovou zaměřenost, která řídí myšlenkový proces
- dobře se uplatňuje ve vnímání, učení a pozornosti
- vnímáme a dokreslujeme do celku
- člověk tíhne k doplňování struktur a figur, které jsou rozpojené, má tendenci
spojovat jednotlivé body a dávat jim význam
- věrohodnost svědků - do jaké míry je jejich výpověď pravdivá, často si
vymýšlí (nedělají to záměrně, jsou o tom přesvědčeni)
- na základě Kohlerových experimentů se šimpanzi byl formulován nový
princip učení - vhledem („aha“ řešení)
• behaviorální psychologie - John Broadus Watson, počátek 20. století
- Ivan Petrovič Pavlov - fyziolog, ovlivnil psychologii
- B. F. Skinner - skinnerovy skříňky
- zastupuje názor, že vědeckému poznání je přístupné pouze chování -
behavior
- behavioristé odmítali uvažovat o duševních procesech jednotlivce, za
skutečně vědecké považují pouze zkoumání typu stimulus - reakce (S-R)
- reakce na stimulus je různá
- později připouštěli existenci osobnosti, nadále ji však považovali za
nepoznatelnou „černou skříňku“ (vliv osobnosti na reakci člověka - S-O-
R) = neobehavioralismus
- hlavní přínos spočívá ve zdůrazňování vnějších vlivů (zvláště sociálních)
při utváření jedince a v propracování zákonitosti procesů učení
- prokázání různých forem nežádoucího naučeného chování jsou
využívána k odbourání těchto forem a nahrazení formou více žádoucí
- říkají, že nemá cenu zastavovat projevy člověka, které jsou mu milé, ale
projev se může přesměrovat
• hlubinná psychologie - vznik v Evropě v době, kdy v USA vznikl behaviorismus
- hlavní metodou je introspekce, pozorování a zkoumání vlastního nitra
a) Sigmund Freud (1856 - 1939)
 narodil se na Moravě do židovské rodiny, přísný otec => bál se
 rodina se přestěhovala do Vídně => Freud lékařem, psychoanalytikem
 nedokázal udržovat přátelství
 trpěl rakovinou čelisti (operace), nemocné srdce
 kladný vztah k manželce => 6 dětí
 psychoanalýza - metoda, kdy se zpřístupňují nepřístupné části psychiky => díky tomu se
nevědomí čistí, člověk si to uvědomí => může s tím pracovat
- nevědomé motivy našeho chování
- nevědomí je plné myšlenek, strachů, tužeb, pudů, přání, která byla
v dětství tvrdě potlačována rodiči => proto si je neuvědomujeme a
zapomněli jsme na ně, ale existují
- proto o nevědomí nemáme vědomou kontrolu
=> ovlivnění našeho chování => proniká formou snů, přeřeknutí,
duševních poruch, v umění
- tvořivost má význam pro ochranu duševního zdraví
 nevědomí - velká spodní vrstva
- to, co nás trápí, se zanořuje do předvědomí => až do nevědomí
- nachází se zde id, z velké části i superego (nevím, proč říkám pravdu)
 vědomí - malá část nad hladinou, uvědomujeme si jí
- nachází se zde převážně ego
 předvědomí - mezi těmito vrstvami, reálný základ, ale zkreslený
- obsahuje myšlenky, zážitky, city, které si člověk uvědomoval, ale už je
zapomněl a nemyslí na ně v běžném životě, může si na ně ale vzpomenout
 vnímal osobnost jako uzavřený systém, kde se uplatňuje psychická E
 zdrojem E - sexuální pud - směřuje k záchově sebe a druhu
= libido
- pud smrti - destruktivní síly, proti němu
- při projevení pudu pochopí smrt (tendence jít se někam bát)
 přeměnou a využitím těchto sil => chování
 vyvažování probíhá uvnitř osobnosti mezi 3 subsystémy:
I. Id (ono) - část je nám nepřístupná, umístěná v nevědomí
- schránka a zdroj pudů, vášně, přání, touhy
- vedena principem slasti, usiluje o uspokojení
- sexuální pud, pud smrti
II. Ego (já) - střední vědomá rovina
- řídí se principem reality, rozumu
- zvažuje činy a jejich následky (princip svědomí, povinnosti)
- vybírá a ukládá do předvědomí osobní zážitky
- vyrovnává působení sociální (superego) a pudové (id)
- dobře vyvinuté ego = zdravá dospělá osobnost
- aktuální stav (ne ideální, to je superego)
III. Superego (nadjá) - chování, zákazy a příkazy z dětství, přijaly jsme je za své
- některé si uvědomujeme (nelži, pomáhej druhým, mluv
slušně)
- některé nevědomě (nácvik čistoty)
- řídí se principem dokonalosti (sociální standardy)
- zajišťuje osobní morálku jednotlivce
- je naší zažitou vnitřní morálkou neboli svědomím
 Ego - obranné mechanismy - působí na nevědomé úrovni
- vytěsnění - nemyslím na to, z vědomí do nevědomí
- sublimace - z nevědomí do vědomí, hlavně v umění
- regrese - vrácení na nižší úroveň kvůli „přežití“ (počůrávání)
- fixace - zapouzdření se na nižší úrovni
- racionalizace - v pudu sebezáchovy zdůvodňujeme proč
- identifikace
b) Alfred Adler (1870 - 1937)
 zakladatel 2. vídeňské psychologické školy
 význam v životě je usilování o moc a společenské postavení, nikoliv pudy
 součástí také životní zkušenosti a vlastní hodnoty
 individuální psychologie:
o pocit méněcennosti - pramení z dětství, z přirozené fyziologické slabosti
dětského těla
o vývoj jedince je usilováním o překonání méněcennosti, získání sociální převahy, nadřazenosti nad ostatními, usilováním o moc
o sobecké usilování - antisociální, jedinec je nesnášenlivý
o zdravé usilování - růst osobnosti, schopnost spolupráce
o způsob, jakým člověk usiluje o kompenzaci, souvisí s jeho očekáváním od života, s cíli, ale také např. se sourozeneckou konstelací apod.
c) C. G. Jung (1875 - 1961)
 otec duchovní, Carl byl dobře přijímán veřejností
 přátelil se s Freudem, ale jejich názory se rozcházely
 analytická teorie:
o vychází z psychoanalýzy, ale pojímá ji jinak
o nepokládá sexuální pudy za určující činitel chování
o kolektivní nevědomí - další část nevědomí
- zdroj E a možné moudrosti
o lidskou osobnost psýché považuje za soustavu 4 hlavních subsystémů:
1. kolektivní nevědomí
- část nevědomí obohacená o pozitivní i negativní zkušenosti
předchozích generací (i zvířecích)
- je zděděná, má silný emoční obsah = archetyp
- archetyp - jádro představy, obecně platné dávné skryté principy,
zjevují se ve snech, mýtech, ovlivňují vědomí, chování
- anima - princip ženství (křehkost, neprůbojnost)
- pomáhá pochopit a ocenit muže
- pokud animus převládne nad její animou => žena se snaží
vyrovnat mužům, ztrácí přirozené ženské vlastnosti
- animus - princip mužství
- je to podobně (prospěch, ale i nebezpečí)
- díky animus-anima => vysvětlení sexuálních rozdílů u lidí
- tam, kde končí 1 princip, začíná druhý (princip taoismu)
- každý princip má něco v sobě z druhého
- další bipolární archetypy - extra/intraverze
2. osobní nevědomí
- jedinec ho získává v průběhu života
- podobné jako Freudovo (potlačené zážitky, city, myšlenky, které
z vědomí šly do nevědomí)
- můžou být i nedořešené problémy = komplexy => škodlivé
3. vědomí - ego
- střed osobnosti
- to, co si uvědomujeme, prožíváme, přemýšlíme
4. Já (das Selbst)
- 1 z archetypů, prvotní základ psyché
- propojuje vědomí a nevědomí
- Jung věřil, že Já podporuje vyváženou syntézu vědomých a
nevědomých procesů, může obohatit Ego a je mu nadřazeno
 rozlišoval osobnosti podle toho, zda se zaměřovaly na vlastní vnitřní svět postoj introverze, nebo na své okolí extraverze, v člověku jsou oba postoje, ale 1 vždy převažuje, na to navázal Eysenk - doplnil dimenzi stabilita-labilita
 rozlišení typů osobnosti pomocí 4 sil „mohutnosti“:
 myšlení - zkoumá, co vnímaný předmět je
 cítění - oceňuje hodnotu předmětu
 smyslové vnímání - smyslová zkušenost
 intuice - poznává skrytý význam předmětu
 kombinací introverze-extraverze a 4 funkcí vytvořil Jung typologii
 ego - obranné mechanismy
- duševní E se přesouvá z 1 subsystému do 2. => může vyvolat nežádoucí
napětí, nebo je využita společenským počínáním
o vytěsnění - nežádoucí myšlenky a přání v nevědomí
- proudění E do vědomí nic nebrání => může být napětí
o sublimace - přesunutí E z nevědomí do společensky přijatelných projevů
o symbolizace - přesun E do sociálně přijatelného počínání => uklidnění
- rituální tance, náboženské obřady, kouření, zamykání
- další teorie - neopsychoanalýza, sociálně psychologická, sociokulturní
- interpersonální - Karen Horneyová
- H. S. Sullivan
- Erich Fromm - definice zralé lásky jako produktivní síly
• humanistická psychologie - základem je existenciální filosofie (vznik v 19. st.) - S. Kierkegaard,
který tvrdil, že každý jedinec má právo svobodně si volit svou pravdu
- psychoterapeutická škola logoterapie V. E. Frankla - založena na
pomoci lidem uplatnit svou vůli ke smyslu (smysl života)
a) Carl R. Rogers (1902 - 1987)
 existencionalista s prvky psychoanalýzy a behaviorismu zdůrazňoval jednotu a jedinečnost člověka
 = nedirektivní / „na člověka zaměřená terapie“
 cílem nedirektivní terapie je rozvíjení osobnosti
 každý člověk má ve svém nitru schopnosti sebeporozumění a proměny vlastního sebepojetí, základních postoj a jednání zaměřeného na vlastní self
 tyto možnosti mohou být využity v definovatelné atmosféře, ve které vládnou podporující psychologické vztahy
 3 nejdůležitější podmínky, které platí v každém vztahu, kde jde o rozvíjení osobnosti (psychoterapeut-klient):
 podmínka kongruence
- shody mezi tím, o terapeut prožívá v organismu a tím, jak tyto prožitky umí
sdělit klientovi
- neskrývat se za profesionální masku, otevřenost
 podmínka pro vytvoření atmosféry
- přijímání jedince jaký je (i s rozpaky, odporem, zlostí, láskou, odvahou…)
 podmínkou vzájemného vztahu je empatické porozumění
 být sám sebou
 terapeut si uvědomuje pocity a osobní významy, který klient prožívá a své pochopení mu sděluje
 hlavní metoda - naslouchání, rozhovory
 je-li někomu empaticky nasloucháno => on začne naslouchat vnitřním prožitkům, váží si sám sebe => projevuje své pocity => stává se víc sám sebou => rozvíjí se => dobrý život (to si zvolil celý organismus)
b) Abraham Maslow (1908 - 1970, USA, studoval chování opic)
 zkoumal lidskou motivaci, vztah jedinců k nižším a vyšším potřebám
 okouzlily ho „vrcholné“ zážitky (peak experiences)
 jedinec je integrovaný celek se specifickými lidskými potřebami = kontinuum, které sahá od nižších potřeb (fyziologie) po naplnění vlastní existence (být tím, kým může být)
 jedinec je motivován uspokojovat nižší potřeby:
1. fyziologické potřeby
2. potřeba bezpečí
- redukce strachu, zmatku, úzkosti
- hlavně v dětství
- dodržováni řádu => děti mají rády rituály v každodenních činnostech (stlaní
postele, předčítání stejné pohádky)
- při změně rodiny často onemocní, poruchy spánku (stěhování, dálkové
studium…)
= fyziologické přežití jedince, pokud nenaplněny => tlak na osobnosti funkce
(hladový člověk)
3. potřeby sociální - lásky a sounáležitosti
- někomu patřit, touha milovat a být milován
- mít „své“ lidi
- zajišťují psychologické přežití
4. potřeby úcty
- vážit si sám sebe, věřit svým schopnostem
- sebeúcta, být uznáván ostatními, prestiž
- zabýval se Eric Berne - transakční analýza
- dítě chce být hodné, aby bylo pochváleno => ještě neví co je dobré/špatné =>
zjišťuje to podle reakce okolí a přizpůsobuje se
- jednání, za které je „pohlazeno“ (tělesně, později úsměvem atd.) posilováno
- platí to i o dospělých
- pokud cítíme ohrožení sebeúcty => emocionální chování jako vztekající se dítě
- tvrdí, že když člověka nikdo dlouho nehladí => vysychá mícha
5. potřeby sebeaktualizace
- pokud 1. - 4. potřeba uspokojena, jedinec se dostává na B-úroveň
- zde rozvíjí bytí v nejhlubším slova smyslu
- na B-úrovni se jedinec touží stát vším, čím se může stát
- vrcholem jsou mystické existenciální zážitky (silné prožitky dobra, krásy, lásky)
 znaky sebeaktualizujícího se jedince:
o odstup a potřeba soukromí
- dokáže být sám, aniž by se cítil osamělý, váží si samoty, soukromí
- zajímá se o druhé, dokáže se věnovat potřebám druhých, umí jim
lépe naslouchat
o nezávislost na kultuře a okolí
- více závisí na vlastním životním stylu a hodnotách
- rozhodný, odpovědný, nezávislý
- odolnější vůči zátěžím života/osudu
o smysl pro humor bez nepřátelství
- jeho žerty nikoho nezraňují
o originalita a tvořivost
- představivost používá ke zvládání problémů v práci i rodině
o sebetranscendence
- opravdu silný, sebeaktualizující
- umí překročit hranice své osobnosti, zapomenout na sebe a věnovat se
problému, být nejspontánnější"

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5aafe3a277380.zip (1498 kB)
Nezabalený formát:
Psychologie.docx (1542 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse