Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Vysokoškolské okruhy > > Rozhovor jako nástroj sociální práce - podklady ke zkoušce

Rozhovor jako nástroj sociální práce - podklady ke zkoušce

Kategorie: Sociální práce

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce v bodech charakterizuje techniku rozhovoru jako nástroj sociální práce s důrazem na systemické pojetí rozhovoru. V úvodu je metoda rozhovoru stručně představena a je popsán její přínos pro sociálního pracovníka. Následně je věnován prostor jednotlivým fázím rozhovoru od jeho přípravy po ukončení. Poté text seznamuje s technikou cirkulárního dotazování a uvádí příklady otázek, které lze při něm klást.

Obsah

1.
Úvod
2.
Fáze rozhovoru
2.1.
Příprava
2.2.
Otevření
2.3.
Dojednávání
2.4.
Průběh
2.5.
Ukončení
2.6.
Příprava
3.
Způsob kladení otázek (systemický přístup)
4.
Užitečné otázky
5.
Příklady cirkulárního dotazování
5.1.
Začátek sezení
5.2.
Průzkumné otázky
5.3.
K problému
5.4.
Otázky na budoucnost, na řešení
5.5.
Žádosti o reflexe a komentáře k nim

Úryvek

"2. Způsob kladení otázek (systemický přístup)
• cirkulární dotazování
o specifická technika vedení terapeutického rozhovoru
o konstruktivní otázky:
 zaměřují se na řešení, na budoucnost
 vyhýbají se historii klientových neúspěchů
 rozšiřují a hledají chvíle, kdy se mu daří:
• Jak se vám podařilo tak dlouho neužívat drogy?
• Co jste dělal?
• Podaří se Vám to tak dělat častěji?
3. Užitečné otázky
• umožňují pracovníkovi najít s klientem společnou řeč, společný cíl i prostředky jeho dosažení
• pomáhají otevřít užitečná témata a najít v těchto tématech inspiraci k postupům, jak vytvořit budoucnost, ve které je problém vyřešen a zvládnutý,
4. Příklady cirkulárního dotazování
4.1. Začátek sezení
• Za předpokladu, že byste tento rozhovor považoval na konci za užitečný, podle čeho byste to poznal, co by se změnilo?
• Co byste očekával od tohoto rozhovoru? V čem bychom vám mohli pomoci?
• V čem spočívá pro vás ten nejmenší cíl, se kterým byste mohl být spokojen?
• Budeme si nyní asi hodinu povídat. Kdyby náš rozhovor byl takový, že byste s ním byl na závěr spokojen a doma by se vás někdo zeptal, co se zde dělo, co byste odpověděl?
• Říkáte, že vás něco trápí, podle čeho, na čem to poznáváte?
• Uvádíte různé problémy. Mohly by spolu souviset? Jak?
• Kdo z vás trpí tímto problémem nejvíce? Kdo objednal termín? Kdo by měl jinak ještě přijít?
4.2 Průzkumné otázky
• Odhlédneme-li od vašeho problému, co u vás probíhá nejlépe?
• Co vám doposud pomáhalo?
• Kdy naposledy se problém nevyskytoval?
• Co se děje u vás jiného, když se problém nevyskytuje?
• Jak jste dříve (vy)řešili podobné nebo jiné problémy?
• Kdo vám může nejlépe pomoci?
• Kdybyste (tento) problém neměli, co by teď bylo jiného?
• Mnozí lidé, kteří mají problém jako máte vy, mají ještě tyto další těžkosti. Které z nich vy nemáte?
4.3 K problému
• Došlo v problému od té doby, co začal, k nějakým změnám?
• Koho všeho se problém týká? Jakým způsobem? Kdo přišel první s tímto problémem?
• Jaké je vaše vysvětlení?
• Co jste až doposud vyzkoušel, abyste vyřešil problém vlastními silami?
• Co z toho bylo nejefektivnější, co nejvíce pomohlo?
• Co by se, kromě vyřešení problému, ještě dalšího stalo, kdybyste už ten problém neměl?
• Na čem poznáte (podle čeho), že se věci zlepšily? Kdo to pozná nejdříve, první? Kdo druhý...
• Co by se dělo, kdyby se problém objevoval častěji, kdo by tím nejvíce trpěl? (pořadí)"

Poznámka

Práce je psána formou odrážek, její součástí je schéma o rozsahu cca 1/4 strany.
Práce byla použita pro přípravu na zkoušku ze sociální práce na UHK.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera23213
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse