Obsah
1. | Čím má a nemá být tato práce
|
2. | Důvod mého rozhodnutí pro toto téma
|
4.2. | Co to tedy RPG je a jak se hraje
|
5. | Možnosti využití RPG psychology(í)
|
5.1. | Obecný přínos RPG hráčům
|
5.2. | Možnosti využití RPG při výchově
|
5.3. | Možnosti využití RPG v psychoterapii
|
6. | Kultura a činnosti s RPG související
|
7. | Čím (ne)jsou RPG nebezpečné
|
7.2. | RPG jako cesta k satanismu
|
7.3. | „RPG přivádějí své hráče do sekt“
|
7.4. | Časová zátěž a možnost „pohlcení“
|
Úryvek
"CO JSOU RPG?
Lidmi jsme proto, že máme představivost, ne proto, že jsme inteligentní.
Terry Pratchett
VÝZNAM ZKRATKY RPG
RPG je zkratka z anglického Role Playing Games, v doslovném a významově přesném překladu Hry na hraní rolí, i když se u nás používá spíše nepřesného, ale zažitého pojmu Hry na hrdiny.
CO TO TEDY RPG JE A JAK SE HRAJE
RPG původně vytvořili fanoušci fantastického žánru literatury , kteří si sami chtěli vytvářet příběhy, o kterých předtím jen četli. Hráči hrající RPG se mezi sebou dohodnou na všeobecném settingu (druhu světa), ve kterém se bude hrát (jeho technologická úroveň, magická úroveň, sociální uspořádání apod.) a na atmosféře hry (heroická, komická, hororová…) a pak mezi sebou vyberou jednu osobu, která bude GM .
Prvním úkolem GM je přesné dotvoření herního světa – nakreslení jeho mapy, vytvoření minulosti, jednotlivých států, jejich státního zřízení a vládců a podrobné zpracování lokace světa, kde hra začne. Poté musí vytvořit zápletku prvního příběhu, který postavy do tohoto světa uvede.
Oproti tomu – úkolem hráčů je co nejpečlivější vytvoření postav, za které budou v tomto světě hrát a jednat. Podle settingu se může jednat o čaroděje, válečníky, zloděje, agenty FBI nebo CIA, upíry, vlkodlaky, rytíře řádu Jedi … prakticky kohokoliv. PC (postavy hráčů) se, stejně jako všechny ostatní postavy, skládají ze dvou částí. Tou první, důležitější, je charakter postavy – její povaha, koníčky, zájmy, neoblíbenosti a slabosti, talenty, cíle, background (pozadí postavy – rodina, finanční zajištění, kontakty a znalosti vyplývající z její minulosti…). Tou druhou jsou její číselné charakteristiky z charakteru vyplývající – atributy (síla, obratnost, inteligence, síla vůle…), dovednosti (střelba, stopování, znalost historie, první pomoc…), podle pravidel, podle kterých se hraje, přibývají další vlastnosti, například výhody (vidění za šera, zesílená imunita, vyšší výdrž, vyšší reflexy…) a nevýhody (fobie, šerozrakost, nepřátelé). Hráči by se měli mezi sebou dohodnout, aby si vytvořili postavy, které nebudou příliš podobně zaměřené.
Na první session nebo ještě před ní představí GM ostatním hráčům dotvořený svět (ukáže hráčům postavám známou část mapy světa, seznámí je s v daném světě obecně známými informacemi (jazyky, měna, vládci, jinak známí lidé, postavám známá část historie…) atd.)
Před samotnou hrou se občas provede rekapitulace předchozího děje a v případě, že mezi jednotlivými příběhy uplynula nějaká doba jednotlivý hráči stručně shrnou, co jejich postavy v této době dělaly (nákupy, vyhledávání informací…), pak teprve se přejde ke hře samotné. Obecně uznávaný začátek hry je oznámení GM o posledních událostech (celý poslední týden pršelo a baronce se ztratily nějaké šperky), o aktuálním čase a dění (teď je zhruba tak šest večer a pořád prší) a otázka: „Kde jste a co děláte? “ na kterou hráči odpovědí (jsem doma a učím se nové zaklínadlo, jsem v hospodě a kecám s hostinským…) nebo jim GM přímo řekne, kde na začátku jsou, popř. co dělají, je-li to důležité pro začátek příběhu (Jste v hospodě, kam jste byli všichni pozváni na oslavu starostových narozenin) a hráči to jen doplní (Já se rozhlížím, jestli je na té oslavě i Matouš. Já jdu k baru pokecat s hostinskou a neváhám využít starostovy pohostinnosti ohledně pití. Já postávám stranou a sleduji dění…). Pak GM začne odříkávat úvodní zápletku děje, která postavy vtáhne do jednání (Oslava proběhla celkem v klidu, ale potom, co jste se vrátili domů jsi ty měl dojem, že tě někdo pozoruje a když jsi ty dorazil domů, našel´s tam všechno rozházené, jako by tam někdo něco hledal…). Pak už je jen na postavách (hráčích), jak budou na vzniklou situaci reagovat (Zahýbám za rohy a snažím se odhadnout, jestli to není jen paranoia. Ničeho se v bytě nedotýkám a hned volám policii), GM se v tuto chvíli stahuje do pozadí a děj nadále už pouze moderuje – na základě porovnání schopností a dovedností postav s hodem kostkou nebo svou úvahou říká hráčům, jestli, popřípadě jak, jejich postavy uspěly ve svém jednání (Když jsi zahnul podruhé, získal jsi jistotu, že tě sledují dva lidé jdoucí na opačných stranách ulice. Policie přijela asi tak za… no, v téhle zemi… tři čtvrtě hodiny) a posouvá děj vpřed ve chvíli, kdy už iniciativa postav (hráčů) pohasíná (Takže pokud už tenhle večer ani v noci nechcete nikdo nic dalšího dělat, tak by jsme se posunuli do rána. V kolik kdo vstanete?)."
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 27530 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 32 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2005 |
Počet stažení: | 54 |
Velikost souboru: | 82 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x51ffc0b957394.zip (82 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.