Speciální pedagogika


Kategorie: Pedagogika - speciální

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Česká zemědělská univerzita v Praze Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Praha 6 - Suchdol

Charakteristika: Soubor obsahuje výpisky z přednášek a cvičení ze Speciální pedagogiky na ČZU.

Obsah

Soubor obsahuje výpisky z přednášek a cvičení ze Speciální pedagogiky na ČZU.

Úryvek

"Speciální pedagogika
• jako teoretická disciplína uznávaná na přelomu 19. a 20. st.
• pojem speciální pedagogika se postupně historii pozměňoval a specifikoval, označení speciální pedagogika se u nás ustálil v 70. letech 20. st. - Miloš Sovák (logoped a foniatr)
• předtím jiné názvy - pedologie, defektologie
• v užším slova smyslu = humanitní disciplína orientovaná na (celoživotní => i po škole je třeba mu pomáhat př. zlepšovat kognici) výchovu, vzdělávání a celkový osobnostní rozvoj jedince, s ohledem na jeho speciální výchovné a vzdělávací potřeby (special educational needs) v oblasti fyzické, psychické i sociální
• celoživotní - někteří lidé mají získaný handicap třeba až v dospívání, staří lidé (demence), po
úrazech, CMP
- začlenění do práce, trávení volného času, …
• přelom 80. - 90. let 20. st. dochází v ČR k výrazným změnám ve společnosti => dynamické změny ve vztahu společnosti ke znevýhodněnému jedinci
• cílem je maximální míra socializace znevýhodněného jedince, včetně pracovních a společenských možností a uplatnění, a to s ohledem na charakter, rozsah a závažnost jeho znevýhodnění v některé či některých oblastech + vytváření nezbytných předpokladů a podmínek k dosažení tohoto cíle (např. bezbariérové prostředí, zákonné normy,…)+ dosažení změny postojů členů
společnosti vůči znevýhodněným osobám počínající prosociální výchovu intaktní části populace
- socializace = začlenění člověka do společnosti
- chodí do práce, není zavřený doma, respektování společenských norem, plnohodnotné
vztahy, dostatek mezilidských vztahů, možnost vzdělávat se

VZTAH SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY K JINÝM VĚDÁM
- nejtěsněji spojena s pedagogikou (obecná pedagogika a didaktika)
- psychologie
- sociologie
- biologické vědy
- filozofie a etika
- právo, ekonomika (příspěvky), technické disciplíny (např. protetika, informatika - komunikační
systémy na tabletech atd.)

HISTORICKÝ VÝVOJ PÉČE O OSOBY S POSTIŽENÍM
- represivní postoj - má základ v označení odlišujícího se jedince jako neschopného a zatěžujícího, bez
životní perspektivy (starověk a raný středověk)
- segregační postoj - spočívá ve vyloučení jedince ze společnosti, ponechání náhodné pomoci blízkých
(středověk)
- charitativní postoj - vyznačuje se tím, že chápe handicapované jako postižené ubožáky, kteří se o sebe
nedovedou postarat, a proto potřebují pomoc a ošetření
- první (dobrovolné) institucionalizované formy pomoci
- znamená to pozitivní obrat (od renesance)
- období sirotčinců, chudobinců,…
- humanistický postoj - základní východisko staví nejvýše přirozená princip důstojnosti každého člověka
- z tohoto principu se odvíjí jeho práva na možnost rozvoje jako člena společnosti
(současnost)
- problematika => norma (měřítko; všeobecně uznávané a respektované) x normalita (stav věci,
jedince, situace, jevu odpovídající té normě, z jejíhož hlediska je normalita posuzována)

TRENDY VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
• deinstitucionalizace - odklon od velkých ústavních zařízení
- místo toho rodinné typy, chráněné byty, integrované byty
- více soukromí, méně lidí na pokojích, podpora vlastního bydlení
• normalizace - valorizace sociálních rolí - zplnohodnotnění
- umožnit lidem se zdravotním postižením žít každodenní život v takových
podmínkách, které se co možní nejvíce přibližují podmínkám a pravidlům
většinové společnost
• humanizace - rozvíjet možnosti a schopnosti každého klienta, posilovat jeho sebevědomí
- normální přístup ke klientovi, přejmenovat ústav na dům, kultivovat bydlení
- minimalizovat dobu ležení na lůžku, otevřít dům pro všechny, vyjít mezi lidi
- nácvik sebeobslužných činností, zřízení služby, práce mimo ústav
• demokratizace - klient je rovnocenný partner personálu, slušné oslovování, nemusí jíst
- podílet se na chodu ústavu, možnost výběru zájmových aktivit
• depersonalizace, deprofesionalizace - zlidštění péče, snížení zdravotnického personálu, místo
toho pedagogický personál
• deklasifikace, dekategorizace, desektorializace - zaměřit se na individuální speciální potřeby
jedince
• demedicinace - více léčit ambulantně"

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fd3499adf38e.zip (923 kB)
Nezabalený formát:
Speci_ln__pedagogika.docx (933 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse