Obsah
1. | Speciální pedagogika předmět, cíle, postavení v systému věd, členění oboru a aktuální trendy 22
|
2. | Základní metody diagnostika, prevence, komplexní rehabilitace
|
4. | Školský poradenský systém a platná legislativa
|
5. | Skupiny žáků se SVP, včetně SPU
|
6. | Podpůrná opatření a jejich realizace
|
7. | Žák s postižením a v rodině a škole komunikace s rodinou, příprava třídy na integraci žáky se SVP |
Úryvek
"pojmy ve SP:
defekt(ologie) do r. 89 (zavedl Sovák) po revoluci napadán rodiči i handicapovanými
defekt = vada, chybění, nedostatek orgánu a rozlišujeme defekt:
orgánový – viditelné změny (např. rozštěp patra)
funkční – orgán působí nepostiženě (např. koktavost – na mluvidlech vady nejsou viditelné
dělíme ho podle hloubky postižení:
lehký – nehrozí narušení vztahů ke společnosti
střední – hrozí
těžký – postihuje jedince ztrátou soc. vztahů
podle doby vzniku:
vrozený (v těhotenství, zděděný)
získaný
lehkých defektů je asi 80%, středně těžkých 18%
Defektivita
psychosociální dimenze – promítnutí do psychiky (defektivita)
soc. ped. defektivitu neléčí, ale působí na ní (sociální rehabilitace, vzdělávání, odstranění zábran)
příčinou je nevhodná reakce na defekt
není to trvalý stav, je odstranitelná, proto je předmětem soc. výchovy a rehabilitace
znaky defektivity:
multifaktorový a multidimenzionální charakter
není přímosměrná stupni defektu
má spec. znaky z hlediska druhu defektu
má dynam, charakter (možnost odstranění)
vnější příznaky: změny v učení, chování, v prac. aktivitách, v potřebách…
Dysaptibilita – neschopnost vykonávat nějakou činnost
Aptibilita – schopnost vykonávat nějakou činnost
Handicap – znevýhodnění = nepříznivá situace člověka, vyplývající z poruchy nebo dysaptibility, která znemožňuje plnění úloh, jež jsou pro danou osobu normální, je prožíván jako reálné hodnocení, postoj okolí, uznávající, konstatující a akcentující znevýhodnění osoby s postižením
Speciální vzdělávací potřeby
změna pohledu: - dítě s postižením vyžaduje při výuce speciální pomoc nebo změnu v postupu práce učitele a využití speciálně ped. metod práce; na postižení se díváme jako na situaci vyžadující odlišnou strategii výuky, jiné uspořádání učebny či jiný postoj vyučujících
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
1. žáci se zdravotním postižením (tělesným, znakovým, sluchovým…)
2. se zdravotním znevýhodněním (zdrav. oslabením, dlouhodobým onemocněním, zdrav. poruchy vedoucím k poruchám učení)
3. se sociálním znevýhodněním (rodinné prostředí…)
integrace = jedinec se začlení do společnosti (dnes do běžných škol)
inkluze = (zahrnutí) úplné splynutí dětí s postižením se společností intaktních
postižení = jinakost, rozličnost
Členění speciální pedagogiky
podle defektu
podle věku
nejdůležitější péče je v předškolním věku
Podle defektu:
somatopedie (výchova, vzděl. a rozvíjením osob s narušenou hybností – dětská mozková obrna, rozštěp nebo osoby dlouhodobě nemocné, oslabené
tyflopedie (oftalmopedie, optopedie – pracuje i s osobami se zbytkem zraku, slabozrakými)
(akupedie)
logopedie
etopedie (zabývá se výchovou a převýchovou osob s narušenými soc. vztahy)
psychopedie
Speciálně pedagogické metody: (podle Sováka)
reedukační
souhrn spec. ped. postupů, kterými se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce;
pokud je postižený sluch, snažíme se zlepšit to, co jde, cvičí se to – př.: zacinkáme klíči a dítě poznává, co to bylo
přístupy: monosenziorální (zaměřuje se jen na jeden smysl), multisenzoriální (vnímání více smysly)
zrakem vnímáme 80% podnětů, dříve hodně sluchová pozornost díky rádiu, dnes spíše televize..
sluchem 15%
hmatem 8%
čichem 4%
chutí 3%
v roce 1971 bylo prokázáno, že člověk udrží v paměti 20% z toho, co slyší, z toho, co vidí 30%, co vidí a slyší 50% nejvíce z toho, co dělá – 90%
kompenzační
souhrn spec. ped. postupů, kterými se zdokonaluje a zlepšuje výkonnost jiných fcí než je ta postižená.
(př. nevidomé dítě → rozvíjení komp. smyslů – sluch, jiné drobné rozdíly ve sluch. vnímání, hmat – Brailovo číslo, různé druhy materiálů) není to tak, že když přijde o jeden smysl, zlepší se mu ty stávající, musí se s tím pracovat a smysly posilovat
kompenzační pomůcka – sluchadlo, brýle, počítač s hlasovým výstupem…
rehabilitační
uschopnění, souhrn spec. ped. postupů, kterými se upravují společenské vztahy i možnosti pracovního uplatnění a subjektivního uspokojení jedince s postižením (ovlivňuje myšlení člověka - člověk by neměl propadat malomyslnosti)
není to rehabilitace, jako se provádí při nápravě těla, sice se taky dělají cviky, ale za tím cílem zlepšení mysli
Rehabilitace – ucelená, kompresivní, integrální…
komplexní rehabilitace - měla by naplňovat všechny potřeby jedince, aby se cítil co nejlépe
1. složka léčebná: pokud má dotyčný postižení, je třeba léčit ho (léky, které zpomalují průběh) léčebné rehabilitace, fyzioterapie
2. složka pedagogická – musíme i ty osoby s postižením vzdělávat (do r.89 osvobození od školní docházky – pro mentálně postižené) proti Komenskému, proti deklaraci lidských práv a ústavy (nemusí docházet do školy, ale musí být vzděláván!!!) mění se i pohled na to, co je to vzdělání a vzdělávání. Vzdělávání – učí se hygieně, stolování… pohled je dnes trochu jiný než býval a je to ve prospěch postiženého. Speciální školy, individuální a společné integrace, ústavy pro děti atd.
3. dimenze psychologická: v určitých fázích vývoje prožívá postižená osoba různé problémy = jak se vyrovnat s těžkými situacemi. Psycholog pracuje s celou rodinou. Tyto osoby mají osobnostní rysy trochu jiné a tím, s čím se celoživotně setkávají (nechápou přesně, co se děje v okolí, když se třeba někdo směje, myslí si, že se smějí jemu…) psychika je velmi zranitelná a nevyvážená. Důležitý je rozvoj motivačních faktorů, psychohygiena (aby nabrali síly)
4. složka sociální: zaměřuje se na sociální adaptaci a upevnění soběstačnosti, zajištění sociálního bydlení (bezbariérového, jak upravit byty, aby v nich dotyčný mohl sám fungovat) osobní asistence, různé příplatky na postižení (stupňované podle hloubky postižení), příplatky (na pc, na auto…)
5. složka pracovní: výchova k práci, rozvoj vědomostí, dovedností a prac. návyků, aby dotyčný mohl nějakou práci vykonávat, jež by ho bavila a naplňovala
6. technická složka: zajišťování různých kompenzačních pomůcek (protézy, akustické pomůcky, indukční smyčky, schodolezy, výtahy…)
7. právní složka: vytvářet takovou legislativu, aby na různé věci měli nárok. Nikde nebylo zakotveno, že je třeba počítat s bezbariérovými přístupy
8. ekonomická dimenze: stát ve své podstatě nutí podnikatele zaměstnávat handicapované. Musí zaměstnat alespoň jednoho, pokud má nad 25 zaměstnanců, jinak odvádí větší daně??
dodržování zásad zaručuje, že jejich cesta bude o něco jednodušší"
Vlastnosti
Číslo práce: | 32320 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 19 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2018 |
Počet stažení: | 0 |
Velikost souboru: | 38 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera32320
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.