Obsah
2.1 | Charakteristika médií
|
2.2 | Základní funkce médií
|
2.3 | Problematika vlivu médií
|
2.4 | Vliv médií na agresivní chování
|
2.5 | Vliv médií na děti a mládež
|
Úryvek
“2.3 Problematika vlivu médií
Vliv médií prolíná naší každodenností, aniž si to uvědomujeme. Oblékáme se podle předpovědi počasí, občas nakupujeme pod vlivem reklamy, jdeme na film, na který slyšíme kladnou kritiku, reagujeme na zpravodajství a podobně. (volně zpracováno dle Mc Quail, 1999)
„Média jsou společenskou institucí natolik významnou a provázanou s dalšími institucemi, že jejich podíl na stavu společnosti či rozpoložení jedince není možné izolovat a samostatně zkoumat.“ (Jirák, 2003, s. 151)
2.4 Vliv médií na agresivní chování
„Výskyt násilných scén na televizních obrazovkách je skutečně značný. Důvod je spatřován v divácké přitažlivosti. To, co dnes vnímáme jako senzaci, bylo celé stovky generací záležitostí přežití, proto jsme psychologicky determinováni k pečlivému sledování a pamatování rizikových a negativních zkušeností.“ (Musil, 2007, s. 79)
Citové účinky, tedy vliv médií na prožívání a emocionální rozpoložení, vycházejí z empiricky zjistitelné skutečnosti. Média mohou vyvolat různě silné citové odezvy, od slabších, jako je smutek, nuda, po silnější, jako je strach, vztek či zlost. Především strach a úzkost jsou reakce, s nimiž se dá dobře obchodovat. Tvůrci děl usilují o silné citové odezvy, jako je děs či dojetí. Strašidelné příběhy, horrory i thrillery probouzejí strach a napětí. Naopak milostné příběhy vyvolávají dojetí. Obojí je pro diváka většinou přitažlivé. Média však také mohou evokovat i mimovolné fyziologické reakce lidského organizmu. Například napínavý příběh s tajemstvím může vést k dočasnému zvýšení krevního tlaku a zrychlení srdečního tepu. Relaxační hudba naopak často vede k uvolnění svalů, zpomalení dýchání. (volně zpracováno dle Jirák, 2003)
„Sledování násilných obsahů může mít za určitých okolností nepříznivý vliv na diváky. Nejohroženější skupinou diváků jsou zvláště děti, jimž mohou být násilné obsahy škodlivé.“ (Jirák, 2003, s. 189)
Obavy z násilných obsahů se zaměřují především na společenská rizika, jako je nebezpečí nápodoby, znecitlivění k reálnému násilí ve společnosti či vyvolání úzkosti a strachu nebo neschopností se těšit z jemnějších sdělení, náznaků. Totéž platí i o otevřeném zobrazování sexuálních aktivit, které bývá spojováno se sociálně zatěžujícími jevy, jako je ukradené dětství, zvýšený výskyt těhotenství nezletilých či šíření pohlavních chorob. (Čermák, 1999, s. 137)
2.5 Vliv médií na děti a mládež
Děti a mládež patří k významné divácké skupině a cílové skupině médií. Rodiče často své děti „odkládají“ k televizi. Negativním vlivem jsou zdravotní rizika - zátěž na oči, držení těla. Mezi psychologická a výchovná rizika patří smiřování se s násilím, se zobrazováním otevřené sexuality a s dalšími nenormálními jevy.
Údaje v r. 2005 ukázaly, že české dítě stráví u televize denně průměrně 139 minut. 27 % jich má svůj vlastní televizor ve svém dětském pokoji.
Je ale také prokázáno, že média mají kladný vliv na děti, a to v případě, kdy získávají vědomosti o světě. Podle psychologa dr. Matějčka mohou děti u vhodně vybraného televizního pořadu i relaxovat a odbourávat si stresy. Dokazuje to např. britský pořad Teletubis, který byl vytvořen podle pokynů psychologů a pedagogů pro nejmenší diváky. Je zde viditelné mazlení dětských postaviček, což má pozitivní vliv na děti.
Informace pro děti a mládež je tím silnější, čím méně mají zkušeností a znalostí. Příjem informace souvisí i s tím, jak má dítě či dospívající jedinec ustálené morální a hodnotové postoje. Oba tyto faktory vedou u dětí a mládeže k vyššímu ohrožení. (Musil, 2007, s. 75-78)
„Dopouštíme, aby naše děti citově i rozumově zrály v kultuře, v níž je utrpení zlehčováno a násilí oslavováno. Tento vliv nezůstane bez následků. To dokládá řada statistik a závažných vědeckých prací, ale stačí použít zdravého rozumu. Všechny kulturní vzory – i ty nejhorší z nich – svádějí k napodobování a děti jsou vůči nim nejbezbrannější. Kriminalita naší mládeže stále roste. Máme důvodné podezření, že propagace surovosti, která zaplavila média a trhy, se na tom velkou měrou podílí.“ (Výňatek z petice českých spisovatelů a umělců pro Parlament, 1994)"
Vlastnosti
Číslo práce: | 14052 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 4 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2008 |
Počet stažení: | 292 |
Velikost souboru: | 17 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera14052
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.