Obsah
1. | FILOSOFICKÁ ANTROPOLOGIE
|
2. | STAROVĚK TERTULLIAN(150–220)
|
3. | CÍRKEVNÍ OTCOVÉ, TRINITÁRNÍ A CHRISTOLOGICKÁ PROBLEMATIKA, BOETHIOVA DEFINICE
|
OSOBY.
Úryvek
"IMANUEL KANT (1724-1804)
Kritika čistého rozumu - Kant vychází z definice osoby lockovské tradice. Comuhu vědět? Co mám činit? V co mohu věřit?
Četl Huma – vedl ho ke skepticismu
Identita osoby je nesporně faktem pro vědomí sebe.
Ale není také „objektivní“, tj. dána pro pozorovatele.
Vyvozovat z identity Já jakožto vědomí identitu něčeho substanciálního a tím osobní charakter Já je chybný závěr či – podle Kanta – PARALOGISMUS.
Dle Kanta musíme mít rozum:
- čistý rozum – vztahuje se k sobě samotnému
- praktický rozum – získává vědění o sobě mimo sebe
Kant jako jediný spojuje pojem OSOBY s PRAKTICKOU SVOBODOU.
,,To, co je si vědomo NUMERICKÉ IDENTITY sebe sama v různých časech je OSOBOU.´´
Identita, která je nutně spojována s mým vědomím, proto není spojená s Pepovým vědomím -> s vnějším názorem mého subjektu
My sami nemůžeme ze svého vědomí soudit, jestli jsme jako duše trvalá či ne -> ke svému identickému já totiž počítáme jen to, o čem jsme si vědomí
Osobnost -> svoboda + nezávislost na mechanismu celé přírody + podléhá praktickým zákonům -> mravní zákon je svatý (neporušitelný) -> rozumová přirozenost - sama o sobě jako účel
Děti si uvědomují své já, ale dlouho o sobě mluví ve 3.osobě
SOUČASNÁ FILOSOFIE
Od 19.století – now.
o 2 nejslavnější proudy – personalismus (hlavní pojem v analýze osoby je VZTAH) + analytická filosofie (důraz na osobu jako to TĚLESNĚ DUCHOVNÍ INDIVIDUUM, filosofie jazyka) – obě navazují na tradici a kriticky se s ní vyrovnávají
MAX SCHELER (1874-1928)
Formalismus v etice a materiál.
Jeho pojetí osoby nesmí výsledně vycházet z rozumovosti, jinak se osoba stane pouhým ,,nositelem něčeho´´ - tím se pomíjí aspekt individuality
Vychází z Kanta, zabývá se fenomenologií a filosof.antropologií
Chce chápat podstatu osoby jako radikálně apriorní
Vykonavatel aktů -> osoba je jednota ve výkonu aktů a ne jednota, reprezentuje nějaký předmět - > KONKRETIZACE – tu konkr.lze postihnout v prožívání nikdy v distancov.pozorování
! být osobou znamená být před všemi formami zpředmětnění
! každá osoba má svůj vlastní, jednotný svět
Osoba je podle Schelera vrcholný pól jednoty, který soustřeďuje rozmanité akty
Formální etika nazývá osobu – rozumovou osobou
Osoba nesmí být nikdy myšlena jako věc nebo substance, která by měla nějaké schopnosti a síly
Lidé se nemohou jen ve svém osobním bytí ničím odlišovat -> individuál.osoba
Esenciální definice -> osoba je konkrétní bytostná jednota v bytí aktů různé povahy, která je sama o sobě dřívější než všechny bytostné odlišnosti aktů -> hlavní rozdílnost vnější a vnitřní vnímání
Bytí osoby zakládá všechny bytostně rozdílné akty
V každém konkrétním aktu je celá osoba
Každý akt (činnost) obsahuje esence aktu -> vnitřní – vnímání, tělesné, vnější – vědomí, milování
Osoba proniká akt svou svérázností.
Akt není nikdy předmětem, ani tedy osoba žijící ve výkonu svých aktů
Když říkáme já se vnímám – já je forma oslovení – se – jestli se vnímám vnitřně nebo vnějšně
Ona skutečnost Boha se zakládá jedině na možném pozitivním zjevení Boha v konkrétní osobě
MARTIN BUBER (1878-1965)
o vztah je z hlediska osoby tou nejdůležitější kategorií
o být osobou znamená: být ve vztahu
o podle Burbera činí člověka osobou dovršené vztahovost
o individualita se objevuje tím, že se odlišuje od jiných individualit + osoba se vyjadřuje vztahem-> vztah s TY
o osoba říká já jsem, individualita říká já jsem taková maková - > individualita si libuje v bytí, které si vytvořila
o osoba je nějaká o sobě jsoucí skutečnost
o pro osobu je určující to, že se vztahuje k jiné osobě
o podle něj je život vždy setkáváním, které se děje mezi 2 slovy (v motu já-ty, já-on
o osoba vzniká v motu já-ty – skrze ty
o v já –ty se děje i vztah k Bohu – dialog
o já-ono – monologický vztah, já se setkává s představou protějšku -> nakládá s ním jako s předmětem -> ty jsou pak ku prospěchu
• jako první, kdo přišel s tím, že v osobě je vztah, přišel Johann G. Fichte
personalismus: směr, kde se filosofové zabývají hlavně tím, že člověk je osoba
EMANUEL LEVINAS
o osoba -> z lat.PERSONA (ty masky) -> jsme nositeli sociálních rolí
o jedná část je osoba, druhá tvář
o Formy vědění a vzdělání (1925) – člověka charakterizuje schopnost vnímat zvláštní zákonitost hodnot, které získává vzděláním -> lids.duch je veden hodnotami své kultury
o Kritika akademické filosofie
o Snaha o empirické vědy…
o Založil filosof.antropologie
ROMANO GUARDINI
o osoba je věc mezi jinými věcmi
o existují i individuality, které nejsou osobami, ale k osobě patří být individuální (to tvrdil už Tertullian a hlavně Boethius)
o individualita náš odlišuje (odděluje) od všech ostatních bytostí (všichni potřebujeme jíst, pít apod., ale každý jsme jiný)
o k osobě patří být útvarem (formou), individualita a osobnost
osobností je nějaké individuum vymezené duchem (má nějaký duchovní život) → člověk si uvědomuje sám sebe
osobnost
o každá osoba je postavená proti všem ostatním – stojí proti světu jako nějaké já – já je povinováno zvláštním smyslem, který v sobě má (smysluplnost) → být smysluplný znamená mít nějaký cíl a schopnost tohoto dosáhnout cíle
o vést smysluplný život znamená vědět, čeho chci dosáhnout a mít nějaké (podle mě) adekvátní prostředky k jeho dosažení
o osoba je něco, co existuje samo o sobě a co vládne sama sebou – svoboda
o sebeúčelnost: žádná osoba nemůže být pro druhou pouhým prostředkem
o osoba je něco neuchopitelného
o člověk jako osoba nemůže být bez osobních vztahů → tedy bez jiných osob
o stejně tak člověk nemůže existovat bez boha (bez vztahu k bohu)
jsme bohem stvořeni (uvedeni do bytí)
od boha máme dán smysl existence
člověk jako osoba může existovat jedině ve vztahu k bohu: kauzální vztahy
o jedinečnost
• ve 20. stol.: dva významné proudy: fenomenologie a analytická filosofie (filosofie jazyka): problémy se mají řešit analýzou jazyka → ne tedy analýzou subjektivních vztahů našeho vědomí (jako fenomenologie), ale analýzou něčeho objektivního → Peter Strawson: východiskem jeho uvažování je přirozený jazyk
o každý člověk rozlišuje mezi tím, co patří k jemu samému (k tomu patří i stavy) a tím, co k němu nepatří → co není jeho stavem
o ve 20. stol.: snaha vypořádat se s novověkou definicí osoby (že osoba není tělesnost)
Descartes rozlišil dvě substance (myslící a rozlehlá ) – my jsme podle něj jejich zvláštním spojením, všechno zpochybňoval → jakmile zpochybnil úplně všechno, co šlo, zbylo mu jen Myslím, tedy jsem. – ale tělo zpochybněné bylo (o tom lze pochybovat) → no ale Strawson tělo nezpochybnil už
o všichni si připisujeme nějaké duševní (mentální) vlastnosti, ale taky si připisujeme vlastnosti, které ale můžeme stejně tak připisovat i jiným materiálním věcem (kde jsem, jak jsem vysoká apod.) → připisujeme si dva druhy vlastností: vitální (pocity, vůli, dojmy) a materiální
o my sami ale nejsme jen materiální bytosti, ale máme i vědomí (pocity myšlenky) → obojí pak náleží témuž
o tím ale, že si připisujeme nějaké predikáty (mentální a tělesné) ale ještě nezdůvodňujeme existenci pojmu já, sebe sama apod.
o abychom sami sobě mohli něco připsat, musíme současně uznat druhé jako tytéž (subjekty, které si také připisují nějaké vlastnosti)
o význam věty je dán pravdivostními podmínkami: větě rozumím v případě, když znám pravdivostní podmínky → tedy když vím, zda je věta pravdivá (př.: pokud někdo řekne, že pod podlahou je poklad, tak pokud tomu ostatní správně porozumí, tak začnou kopat, pokud nic nezačnou dělat, tak jí správně neporozuměli)
o připisovat vlastnosti znamená někoho identifikovat (toho, komu připisujeme)
když někoho identifikujeme, tak ho poznáváme jako tak a tak určitého → tím ho rozlišujeme od ostatních věcí
o neexistuje privátní jazyk (jazyk, který by byl jen můj) – smyslem jazyka je komunikace → je to něco, co je sdíleno
odmítnutí solipsismu: solipsista je ten, kdo si myslí, že existuje nejvýše on sám (solusupse) – vyplývá to ze společného jazyka
o abychom mohli něco připisovat, je třeba mít nejdřív pojem osoby → ten je primární
o individuální vědomí: něco, co je bezprostředně přítomno jen nám
pokud má smysl uvažovat o individuálním vědomí zesnulého → individualita zesnulé duše závisí na individualitě osoby
individuální vědomí má smysl jen tehdy, když je právo individuality bráno z pozemského života → že jsme takoví, jací jsme
Platón říká, že lidská duše svou podstatou patří do světa idejí a že za trest padá na zem → po smrti se zas vrací do světa idejí
Strawson říká, že pokud po nás po smrti něco zůstává, tak jen proto, že to vychází z naší individuální pozemské osoby → protiklad Platóna (ten říká, že duše je individuum nezávislé na těle)
o pojem osoby: něco, co myslíme (nám všem společný) x osoba: já, ty, ona
pod pojem osoby spadají nějaká individua → všechna konkrétní reálná → těmto individuím můžeme připisovat nějaké predikáty
o pojem osoby je primární → má přednost před pojmy individuálního vědomí, individuálního lidského těla apod.
o to, že jsme sociální bytosti (a žijeme v kontaktu s jinými lidmi) → to je podmínkou existence pojmu individuální osoby (to, že jsme součástí nějakého společenství → v rámci tohoto společenství si uvědomuji, čím jsem)
PETER F.STRAWSON (1919-2006)
o analytik přirozeného jazyka
o v řeči rozlišujeme mezi námi samotnými a okolím
o tím, že se označíme za osobu, uznáváme, že ti druzí jsou vnímajícími subjekty
o ! pojem osoby je prvotní pojem -> dřívější než jazykový úzus – užití predikátů
o -> osoba znamená individuální já, které nabývá své individuality, bytostně ze spojení vědomí s tělem"
Vlastnosti
Číslo práce: | 32235 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 14 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2017 |
Počet stažení: | 0 |
Velikost souboru: | 46 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera32235
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.