Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z přednášek > > Vývojová psychologie - batolecí a předškolní období

Vývojová psychologie - batolecí a předškolní období

Kategorie: Psychologie

Typ práce: Zápisky z přednášek

Škola: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta, České Budějovice

Charakteristika: Třetí přednáška z předmětu Vývojová psychologie. Vhodné jako příprava k testu. Prezentace se zabývá batolecím a předškolním obdobím.

Obsah

1.
Vývojové úkoly batolecího věku
2.
Batolecí období
3.
Vývojové úkoly předškolního věku
4.
Předškolní věk
5.
Mladší školní věk

Úryvek

"Vývojové úkoly batolecího věku Vývojové úkoly batolecího věku Vývojové úkoly batolecího věku Vývojové úkoly batolecího věku
• objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce objevení tzv. SYMBOLICKÉ funkce –
– jazyk, představy, hry „JAKO“ jazyk, představy, hry „JAKO“ jazyk, představy, hry „JAKO“ jazyk, představy, hry „JAKO“
– Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení Předpojmové myšlení
• Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky Pokrok jemné a hrubé motoriky
• Samostatnost a sebeobsluha Samostatnost a sebeobsluha Samostatnost a sebeobsluha Samostatnost a sebeobsluha Samostatnost a sebeobsluha Samostatnost a sebeobsluha – pití z hrnečku, užívání pití z hrnečku, užívání pití z hrnečku, užívání pití z hrnečku, užívání pití z hrnečku, užívání pití z hrnečku, užívání lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí lžíce, odvykání plínkám a učení se čištění zubů mytí
• Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči) Proces formování vlastního já (odraz v řeči)
• Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba Projevy negativismu tzv. DĚTSKÝ VZDOR (potřeba jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování) jasného signálu, kde jsou hranice + vysvětlování)
• Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj Interiorizace společenských norem a postupný rozvoj vědomí vědomí
• Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou Vrůstání do vzorců chování pro mužskou a ženskou pohlavní roli pohlavní roli pohlavní roli pohlavní roli pohlavní roli
Batolecí období 1. Batolecí období 1. -3. rok
S. FREUD S. FREUD S. FREUD S. FREUD – ANÁLNÍ STÁDIUM ANÁLNÍ STÁDIUM ANÁLNÍ STÁDIUM ANÁLNÍ STÁDIUM ANÁLNÍ STÁDIUM
prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním prožitek slasti je spojen s vyloučením či zadržováním stolice
E. ERIKSON E. ERIKSON E. ERIKSON – KONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUDKONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUD KONFLIKT AUTONOMIE X STUD
rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ rozvoj samostatnosti; VÝCHOVA K ČISTOTĚ
+ vím, kdy zabrat a vydržet + vím, kdy zabrat a vydržet + vím, kdy zabrat a vydržet + vím, kdy zabrat a vydržet + vím, kdy zabrat a vydržet + vím, kdy zabrat a vydržet – a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně a kdy nechat věci volně plynout (vzdát se kontroly) plynout (vzdát se kontroly) plynout (vzdát se kontroly)
-mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, mám tendenci k přílišné (nutkavé) kontrole sebe, druhých) -anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat anebo mi naopak chybí schopnost dotahovat věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) věci do konce (chybí mi vůle a samostatnost) CTNOST CTNOST CTNOST -VŮLE VŮLE

Vývojové úkoly předškolního věku Vývojové úkoly předškolního věku Vývojové úkoly předškolního věku Vývojové úkoly předškolního věku Vývojové úkoly předškolního věku
• Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů Navazování vrstevnických vztahů
• Vydržet část dne mimo rodinu Vydržet část dne mimo rodinu Vydržet část dne mimo rodinu Vydržet část dne mimo rodinu Vydržet část dne mimo rodinu
• Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah Zvládnout, že s učitelkou nemá výjimečný vztah
• Posílení sebeobsluhy, samostatnosti Posílení sebeobsluhy, samostatnosti Posílení sebeobsluhy, samostatnosti Posílení sebeobsluhy, samostatnosti Posílení sebeobsluhy, samostatnosti Posílení sebeobsluhy, samostatnosti
• Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i Věk iniciativy dítěte, aktivity v sebeprosazování i uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa uchopování okolního světa
• Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne Rozvíjí se svědomí, orientované na důsledek (ne pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná pohnutky), když jedná správně cítí uspokojení x nejedná – pocit viny pocit viny pocit viny pocit viny
• intuitivní myšlení intuitivní myšlení intuitivní myšlení – dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si dítě poznává svět, ale mnohé si vysvětluje nepřesně, fantazijně vysvětluje nepřesně, fantazijně
• Rozvoj koordinace smyslů a motoriky Rozvoj koordinace smyslů a motoriky Rozvoj koordinace smyslů a motoriky Rozvoj koordinace smyslů a motoriky Rozvoj koordinace smyslů a motoriky Rozvoj koordinace smyslů a motoriky – grafomotorika grafomotorika
• Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie, Významnou roli v tomto věku má fantazie,
pohádky, hry"

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera32414
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse