přečtěte si zdarma nové číslo časopisu |
Recentní suroviny: skripta
Základní překladatelské termíny - rusky
Huntington, Samuel: Politický řád v měnících se společnostech
Finanční řízení podniku: otázky ke státní zkoušce
Karel Čapek a kol.: Hovory s Antonínem Švehlou (a o něm)
S teplejšími měsíci roku kromě dobré nálady nadchází i doba výletů a cestování po nejrůznějších pamětihodnostech. Redakce webu Seminárky.cz přináší především milovníkům historie, páry a kolejových vozidel a vozítek výběr nejzajímavějších železničních muzeí, která stojí za vaši pozornost nebo návštěvu.
Muzeum těžby a dopravy vápence v Českém krasu - Skanzen Solvayovy lomy
se nachází ve volné přírodě. Tvoří jej několik objektů bývalých provozních a technologických budov a rekonstruovaná úzkorozchodná lomová dráha. Historie muzea se píše teprve 15 let a cílem několika nadšenců bylo a je vytvořit v opuštěném vápencovém lomu muzeum v přírodě – skanzen, který bude dokumentovat historický vývoj těžby vápence v Českém krasu. Více informací se dozvíte na webu muzea http://www.solvayovylomy.cz.
Dvanáctou sezónu zahajuje i středočeské Železniční muzeum Zlonice. Muzeum, sídlící v obci Zlonice, která inspirovala dokonce Antonína Dvořáka ke zkomponování jeho první symfonie Zlonické zvony, je zaměřeno na průmyslové lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení vyrobené do roku 1939. Bohatou fotogalerii vystavovaných exponátů si vedle provozních informací můžete prohlédnout po kliknutí na http://zmzlonice.draha.net.
Na nádraží v severočeských Zubrnicích se nachází malé železniční muzeum se stálou expozicí, která je věnovaná trati V. Březno - Verneřice – Úštěk. Můžete si zde prohlédnout malou dopravní kancelář s dobovým vybavením, soubor historických drezín, kolejový jeřáb z roku 1877, výsypný vůz Talbot z roku 1931 a jiná kolejová vozidla. V této urbanisticky i krajinářsky jedinečně umístěné obci v kopcovité krajině Českého středohoří si můžete prohlédnout také soubor hodnotné zástavby lidové architektury – Muzeum lidové architektury Zubrnice, kde vedle sebe stojí stavby roubené, hrázděné i zděné. Více informací naleznete na http://www.zmz.cz a http://www.zubrnice.cz.
Pardubický spolek historie železniční dopravy pečuje o dva motorové vozy řady M131.1 a přípojný vůz BDlm. V jeho sbírce je rovněž trolejbus Škoda 9 Tr HT26 čísla 353. Mezi další exponáty patří vlečný vůz B40, stavěcí kozlík (zařízení k obsluze návěstidel), označník zastávky MHD nebo vůz Tatra 111. U spolku si můžete objednat zvláštní vlak vedený historickým motorovým vozem M131.1, zvláštní jízdy historickými trolejbusy, prohlídku Muzea mimo běžnou otevírací dobu, předváděcí jízdy zahradní železnice apod. Více se dozvíte na webu spolku: http://www.pshzd.cz.
Za naši redakci bychom vám vřele doporučili návštěvu Muzejní expozici sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové, kde si můžete dokonce na vlastní kůži vyzkoušet úlohu výpravčího. Dozvíte se mnoho zajímavého nejen o sdělovací technice, ale v případě zájmu také mnoho informací ze světa fyziky a mechaniky. Vše potřebné naleznete na http://www.signalmont.cz/muzeum/index.php.
Většina těchto expozic, jak už jsme částečně zmínili v textu tohoto úvodníku, je dílem nadšenců a dobrovolníků, kteří nezištně věnují svůj čas tomu, aby zprostředkovali kus krásné historie zejména mladé generaci. Při pohledu na některé „mašiny“ a uvědomění si tehdejších skromných pracovních a životních podmínek leckoho napadne, jak to ti naši předci mohli vůbec zvládnout. Kvalitu těchto strojů z toho nevyjímaje. Zbývá nám jen uznale pokývat hlavou a vzdát jim hold.
datum: 18.05.2008 | autor: Seminárky.cz
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.