přečtěte si zdarma nové číslo časopisu |
Recentní suroviny: skripta
Základní překladatelské termíny - rusky
Huntington, Samuel: Politický řád v měnících se společnostech
Finanční řízení podniku: otázky ke státní zkoušce
Karel Čapek a kol.: Hovory s Antonínem Švehlou (a o něm)
Dnešní doba s sebou kromě nejrůznějších technických vymožeností, bez kterých bychom si náš každodenní život neuměli ani představit, přináší také opačnou tendenci. Lidé jakoby pochopili, že za mnoho věcí vděčí matce přírodě. Navracejí se k ní a ona je vítá s otevřenou náručí třeba i stále se rozšiřující nabídkou biopotravin a propagací ekologického zemědělství. Potraviny s přídomky eko- či bio- získaly v českých zemích takovou oblibu, že za ně v roce 2006 dokázali zákazníci utratit neuvěřitelných 760 milionů korun. Do dalších let by mělo dojít až ke ztrojnásobení této částky. Patříte i Vy mezi biospotřebitele?
Podle statistik nakupují biopotraviny především ženy s vyšším vzděláním a z větších měst. To je vcelku pochopitelné, neboť ženy (pánové, ruku na srdce) se mnohem více starají o své zdraví než „neněžná“ polovina lidstva. A proč se biopotravinám v prodejní sítí daří hlavně ve větších městech? Na vesnicích si většinou pěstují „biozeleninu“ a „bioovoce“ zahrádkáři sami pro vlastní potřebu, tudíž se nemusí spoléhat na to, co jim nabídne trh.
Co nás tak láká na všem ekologickém? Svou roli jistě hraje zdravý životní styl. Dnes a denně slyšíme ze všech stran, co bychom měli dělat a co rozhodně ne, co máme jíst, čemu se máme vyhýbat. Člověk by musel být naprosto imunní, aby v něm nezačal hlodat alespoň malinkatý červíček. Také Ministerstvo zemědělství vytáhlo do boje s propagací biopotravin. V rámci kampaně Žiju BIO, která probíhala od září do Vánoc minulého roku, se snažila spotřebitelům vštípit myšlenku, že bioprodukty jsou dlouhodobým životním postojem. A zdá se, že čeští občané si začínají uvědomovat, že zdraví je přednější než nízká cena vykoupená množstvím přidaných konzervantů, kyselin a jiných chemikálií. „Neustále se zvyšující poptávka konzumentů po bioproduktech signalizuje rostoucí uvědomění o závažnosti otázek zdraví a životního stylu. Už se dál neklade otázka, jestli je ekologické zemědělství možné. Odpověď je jednoznačná - je nevyhnutelné,“ potvrzuje český odborník žijící ve Švédsku Agr.Dr. Josef Dlouhý, Prof.h.c., který stál u zrodu ekologického zemědělství ve Švédsku i v tehdejším Československu.
V čem tkví celé ekologické zemědělství a biopotraviny obecně? Obrácením se na tisícileté zkušenosti našich předků se ekozemědělství pyšní kladným vztahem ke zvířatům, půdě, rostlinám i přírodě. Zemědělci pěstují a chovají bez umělých hnojiv, postřiků, hormonů a umělých látek. Využívají jen přírodní zdroje, koloběh a rytmus přírody. Od roku 1994 je součástí politiky Evropské unie. Ať už se rozhodnete vyrazit do některého super či hypermarketu, nebo do specializované prodejny, nekupujte nic, co nebude mít označení „produkt ekologického zemědělství“ s logem BIO. Jen tak budete mít stoprocentní jistotu, že to, co je Vám předkládáno jako bio, je bio i ve skutečnosti.
Nejen výrobci biopotravin mohou být spokojeni. Ministerstvo zemědělství ČR si pochvaluje také zvyšující se počet ekofarem – v prosinci minulého roku dosáhl čísla 1 250. Kromě snahy samotných zemědělců takovéto farmy zakládat se neuvěřitelně zvýšila poptávka lidí ekofarmy navštěvovat. Objevil se v České republice nový trend aktivního trávení dovolené – agroturistika. Pokud chcete v rámci naší domoviny turisticky vyrazit „agro“, prolistujte stránky http://www.eceat.org, které s pověřením vlády ČR poskytuje organizace ECEAT. Ta certifikuje v tzv. Národním systému certifikace ekologicky šetrných služeb cestovního ruchu širokou škálu ekozařízení – od ekologických kempů až po špičkové ekofarmy.
O agroturistice se zaručeně něco dozvíte z našich stránek, konkrétně z http://seminarky.cz/Agroturistika-jako-prostredek-rozvoje-podnikatelskych-aktivit-7487
Biopotraviny se stávají také jednou z oblastí odborných debat. Už koncem března tohoto roku se uskuteční mezinárodní konference Bio Summit 2008 na téma marketing a prodej biopotravin, a to v rámci doprovodného programu veletrhu Biostyl v Průmyslovém paláci pražského Výstaviště. Organizátoři celé akce, společnosti Green marketing a Blue Events, si od ní slibují interaktivní diskusi nejvýznamnějších specialistů z oboru biopotravin v Evropě. O „biopotravinové“ konferenci se více dozvíte na http://www.biosummit.cz.
Množství užitečných informací o biopotravinách naleznete například na http://www.ziju-bio.cz
http://www.bioinstitut.cz
http://www.biospotrebitel.cz
Co zbývá dodat? S chutí do bio, zdraví je hotovo.
datum: 24.02.2008 | autor: Petra Trombalová
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.