Marie Kurelová: Kapitoly z obecné didaktiky z hlediska řízení vyučovacího procesu - výtah z knihy
Kategorie: Pedagogika
Typ práce: Výpisky z knih, recenze
Škola: nezadáno/škola není v seznamu
Charakteristika: Referát o publikaci autorky Marie Kurelové Kapitoly z obecné didaktiky z hlediska řízení vyučovacího procesu. Nejdříve práce zahrnuje obsahový průřez publikace, poté je blíže rozebrána vyučovací zásada individuálního přístupu k žákům.
Obsah
2. | Obsahový průřez publikace
|
3. | Vyučovací zásada individuálního přístupu k žákům
|
Úryvek
"2. Obsahový průřez publikace
Úvodní kapitoly knihy jsou zaměřeny především na vysvětlení pojmu didaktika, jejího předmětu, začlenění didaktiky mezi pedagogickými disciplínami.
Z pohledu potřeby řízení vyučovacího procesu je zdůrazněn význam osobnosti učitele. Rozebrána je struktura osobnosti učitele, hlavní funkce a úkoly jeho činnosti, s důrazem na interaktivní vztah učitel-žáci.
Blíže jsou specifikovány i prvky osobnosti žáka s jejich možným vlivem na průběh vyučovacího procesu.
Rozsáhlá část publikace je věnována cílům a to jednak cílům v regulativní činnosti učitele, ale i cílům v učební činnosti žáků..
Závažná je ta část publikace, kde se hovoří o vzdělávání, jakožto procesu osvojování poznatků, vytváření vědomostí, dovedností a rozvíjení tělesných a duševních schopností. Vysvětlena je dále teorie učebních plánů, učeních osnov, učebnic. Uvedeny jsou i cesty modernizace obsahu výchovně vzdělávacího procesu.
Pro studenty pedagogických fakult i ostatní zájemce o didaktiku je jistě velmi zajímavé přehledné uvedení vyučovacích zásad a metodických pokynů pro jejich uplatnění. Konkrétně jde o tyto vyučovací zásady:
• Zásada výchovného vyučování
• Zásada spojení teorie s praxí
• Zásada individuálního přístupu k žákům
• Zásada názornosti
• Zásada uvědomělosti
• Zásada aktivity
• Zásada přiměřenosti
• Zásada soustavnosti
• Zásada trvalosti
Další kapitoly knihy jsou věnovány vyučovacím metodám:
- Metoda slovní
- Metoda názorně demonstrační
- Metoda praktická
Na rozbor vyučovacích zásad a vyučovacích metod navazuje osvětlení pojmu vyučovací formy (individuální a hromadné).
Předposlední kapitola knihy se zabývá materiálními didaktickými prostředky. Jejich význam je zdůrazněn z pohledu praktického prosazení zásady názornosti ve vyučovacím procesu.
Závěr knihy je věnován tvořivosti (kreativitě) v práci učitele ."
Poznámka
Referát z pedagogické fakulty Ostravské univerzity
Vlastnosti
Číslo práce: | 1028 |
---|
Autor: | Ladislav Gróf - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2000 |
Počet stažení: | 252 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse