Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Kýč - úvaha

Kýč - úvaha

Kategorie: Umělecké - ostatní

Typ práce: Eseje

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se zamýšlí nad problematikou kýče. Uvádí citáty známých osobností (Milana Kundery, Rogera Scrutona, Václava Bělohradského, Leona Batisty Albertiho a Josepha Beyuse), které následně rozvádí. Věnuje se zrodu umění i kýče, uvádí názory na jeho vznik, definuje ho a rozebírá jeho působení. Kýč popisuje, hledá jeho uměleckou hodnotu, rozebírá míru komplexnosti a intenzity v umění. Sleduje snadnou identifikovatelnost kýče, vhodné zvolení tématu i jeho silný citový náboj. Nechybí závěr shrnující dané téma.

Obsah

1.
Citát Milana Kundery
1.1.
Zrod umění a kýče
1.2.
Éduard Manet a obraz Olympia
1.3.
Názory na vznik kýče
2.
Definice kýče, působení kýče
2.1.
Citát Rogera Scrutona
2.2.
"Popis" kýče
3.
Je kýč jenom něco, co se nám nelíbí, nebo má svá charakteristická kritéria a vlastnosti, která kýč vystihují
3.1.
Citát Václava Bělohradského
3.2.
Umělecká hodnota kýče
3.3.
Pojem jednoty
3.4.
Citát Leona Batisty Albertiho
3.4.1.
Míra komplexnosti
3.4.2.
Míra intenzity
4.
Snadná identifikovatelnost, vhodné zvolení tématu, silný citový náboj
5.
Shrnutí problematiky
5.1.
Citát Josepha Beyuse

Úryvek

"JE KÝČ JENOM NĚCO, CO SE NÁM „NELÍBÍ“, NEBO MÁ SVÁ CHARAKTERISTICKÁ KRITÉRIA, VLASTNOSTI, PODLE KTERÝCH JSME SCHOPNI NA STO PROCENT URČIT, ZDA-LI JDE, NEBO NEJDE O KÝČ?

„Kýč je umění ovládané duchem věčnosti.“
Václav Bělohradský

Jak píše slovník, tak i žákům na základní škole se říká, že kýč je naoko líbivé, ale umělecky bezcenné dílo. Jak ale rozeznat, jestli ten nebo onen umělecký předmět má nebo nemá uměleckou hodnotu? Je mnoho umělců, kteří vytvářejí průměrná i podprůměrná díla, ale na druhou stranu jsou to díla upřímná, a přesto nejsou považována za kýč, protože kýčem se nestávají díla špatná nebo nevydařená, ale díla umělecky bezcenná, bez umělecké a estetické hodnoty. Teď mě napadlo, jestli díla, která vytváří Karel Gott, jsou záměrně dělaná jako kýčovitá, nebo jestli to jsou sentimentální umělecké neúspěchy, kterými se chce Karel tvořivě realizovat. Za jakých podmínek ale posoudíme, že je jedno dílo umělecky hodnotnější než dílo druhé? Abychom mohly prokázat estetickou defektnost kýče, je třeba tyto vážné estetické nedostatky prokázat.
– Kýč je defektní z hlediska pozitivních estetických kvalit jednoty, komplexnosti a intenzity. Pojem jednoty vyjadřuje dílo „dobře zorganizované“, „formálně perfektní“, mající „vnitřní logiku struktury a stylu“. Co to znamená, že dílo je absolutně sjednocené, či „formálně perfektní“? Znamená to, že nemá žádné formální nedostatky. Perfektně sjednocené dílo musí být takové, že všechny jeho konstitutivní prvky jsou na svém místě, přesně tam, kde mají být. Perfektně sjednocené dílo je tedy takové, které lze pouze pokazit, ale nikoli vylepšit úpravami či alteracemi jeho konstitutivních prvků.

„Krásu budu definovat jako harmonii všech částí …, které jsou k sobě sladěny v takových vztazích a proporcích, že nelze bez újmy nic přidat, ubrat či upravit.“
Leon Batista Alberti

Co v umění oceňujeme, není pouhé sjednocení per se, ale harmonizace či sladění široké škály různých, často heterogenních, elementů a forem. Od Aristotela až po Monroe C. Beardsleyho byla komplexnost chápána v pojmech heterogenity, vícerozměrnosti, bohatosti a rozmanitosti detailů. Čím komplexnější umělecké dílo, tím větší pluralita a rozmanitost jeho konstitutivních rysů. Míra komplexnosti může být tudíž vyjádřena jako celkový počet alterací, bez ohledu na jejich estetický dopad. Čím intenzivnější dílo je, tím více jeho konstitutivních elementů má svou konkrétní estetickou funkci a tím méně těchto elementů je esteticky nadbytečných. V maximálně intenzivním díle by všechny elementy měly mít svůj estetický význam. Míra intenzity může být tudíž chápána jako míra specifičnosti, nezaměnitelnosti, nebo jako míra estetické funkčnosti konstitutivních prvků díla. – (T.Kulka, Umění a kýč, s. 89, 90,91.) Takovéto schematické rozpoznání kýče nám ve své knize nabízí Tomáš Kulka, podle kterého ani kýč vnímat esteticky nelze. Zmíněný autor ve své knize uvádí další vlastnosti kýče (dá-li se použít slovo vlastnosti), jako jsou snadná identifikovatelnost, vhodné zvolení tématu a silný citový náboj."

Poznámka

Práce obsahuje obrazovou přílohu.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč
  2. Platit kartou 38 Kč
  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse

Další práce od tohoto autora
1. Osobnost pedagogova 196x
2. Brainstorming 116x
3. Kýč - úvaha 88x
4. Výtvarná skupina OSMA 1907-1908 24x
5. Art Deco 21x
6. Japonsko a umění v 17. století 6x


TOPlist