Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Verbální komunikace

Verbální komunikace

Kategorie: Základy společenských věd

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová, Česká Třebová

Charakteristika: Práce se zabývá verbální komunikací. Stručně se věnuje komunikaci. Rozebírá rozhovor, aktivní naslouchání a otevřené a uzavřené otázky. Sleduje fáze rozhovoru, kritéria sestavování otázek pro rozhovor i souhrn požadavků na správně vedený rozhovor. Rozpracovává zásady verbální komunikace z hlediska způsobů a podoby komunikace, druhů komunikace mezi lidmi, zásad komunikace v dialogu a zvláštností komunikace.

Obsah

1.
Komunikace
2.
Rozhovor
2.1.
Nevýhody rozhovoru
3.
Aktivní naslouchání
3.1.
Pravidla aktivního naslouchání
4.
Otevřené a uzavřené otázky
5.
Fáze rozhovoru
6.
Kritéria sestavování otázek pro rozhovor
7.
Souhrn požadavků na správně vedený rozhovor
8.
Zásady verbální komunikace
8.1.
Způsoby komunikace
8.2.
Podoby komunikace
8.3.
Druhy komunikace mezi lidmi
8.4.
Zásady komunikace v dialogu
8.5.
Zvláštnosti komunikace

Úryvek

"OTEVŘENÉ A UZAVŘENÉ OTÁZKY
Neměli by se objevovat otázky uzavřené na které se musí jednoznačně odpovědět (tj. otázky na které lze odpovědět jen ano nebo ne). Klientovi můžou být takové otázky nepříjemné, může se cítit ohrožený, obnažovaný, mnoho energie vydává na svou obranu a hledání bezpečné pozice. Mnohem vhodnější jsou otázky otevřené, které poskytují klientovi manévrovací prostor a které mu také umožňují, aby tok konverzace usměrnil k námětu, který je pro něj důležitý.

FÁZE ROZHOVORU
Každý rozhovor má svůj rytmus. Prochází úvodní fází, fází jadernou a závěrečnou. Úvodní fáze slouží k navázání kontaktu, odstranění obav, k položení prvních základů pro důvěru, k vzájemnému naladění komunikujících osob. Je tu prostor pro získání základních údajů o klientovi. V závěru rozhovoru by mělo proběhnout rozloučení, nastat uvolnění a rozhovor by měl být ukončen tak, aby bylo možno později pokračovat.

KRITÉRIA SESTAVOVÁNÍ OTÁZEK PRO ROZHOVOR
Základní hlediska:
 Zda je otázka ve vztahu k problému a k sledovaným cílům
 Zda typ otázky je správný a vhodný
 Zda je otázka jasná a jednoznačná
 Zda nejde o sugestivní otázku
 Zda otázky nevyžaduje vědomosti a informace, které klient nemůže mít
 Při dotazech na něco se sociálně neschvaluje, poukázat na to, že někteří lidé mají na věc jeden názor, druzí mohou mít jiné, užívat výrazy spíše šetrné než tvrdé¨
 Na příjem je lepší ptát se až později - až když se vytvoří náležitý vztah,ale to někdy není možné např. na úřadě SSP
 Uvědomit si, zda otázka nesvádí ke společenský konvenční odpovědi. Lidé mají tendenci poskytnout odpovědi, které jsou považovány za společensky žádoucí.

SOUHRN POŽADAVKŮ NA SPRÁVNĚ VEDENÝ ROZHOVOR
Je vhodné, aby rozhovor probíhal v klidném místě – v místnosti, kudy nikdo neprochází a neruší. Způsob navázání kontaktu se doporučuje pečlivě promyslet. Je nutné dodržet zásady důvěry a optimálního vztahu. Při přípravě rozhovoru je vhodné uvážit možné odpovědi na připravené otázky a z tohoto hlediska zvážit jejich pořadí a varianty. Otázky formulujeme stručně a jasně. Volíme klidný věcný tón, který vzbuzuje sympatii a porozumění. V průběhu rozhovoru má být pracovník trpělivý a taktní, má se vyvarovat ironie, sarkasmu apod. Pracovník se nesmí dát vyprovokovat uhýbáním, vytáčkami, podrážděnosti dotazovaného. Lépe je na nepředvídané odpovědi, na překvapení nebo na provokace dotazovaného reagovat podle situace s humorem. Obratně a pohotově volit správnou odpověď. Je nutné také počítat s jistou nespolehlivostí paměti klienta, a tím se zkresleným podáním některých problémů. Dále je nutné počítat se subjektivním zabarvením problematiky. Zejména důležité je vyvarovat se ukvapeným závěrům."

Poznámka

Jedná se o seminární práci na VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera10722
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse