Obsah
1. | Vzdělávat postižené dítě
|
3. | Problematika výběru profese
|
4. | Volba povolání tělesně postižených
|
5. | Volba povolání mentálně postižených
|
6. | Uplatnění postižených na trhu práce
|
Úryvek
“Jedním ze základních cílů edukace u žáků s postižením, které jsou totožné jako u žáků ve školách běžných, je pomáhat žákům poznávat a rozvíjet jejich schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci. I když si to často ani neuvědomujeme, je pravdou, že celé naše vzdělávání vede k několika cílům a jedním z nich je i uplatnění se na trhu práce a mít možnost žít samostatným životem bez finanční závislosti na jiných osobách. Tato skutečnost souvisí i s tím, že práce je jedním ze základních potřeb každého jedince a je nezbytná pro udržení psychického zdraví člověka. U člověka s postižením je tomu nejinak a je velmi pravděpodobné, že potřeba práce je u těchto osob důležitější než finanční ohodnocení. V zaměstnání se člověk setkává s kolektivem lidí a nalézá si kamarády a přátele, což je další velice pozitivní skutečnost.
Je tedy zřejmé, že povolání hraje v našem životě velkou roli. Není však tak jednoduché si povolání správně zvolit. Dospívající, který v 15 letech opouští základní školu a má si zvolit, čím se bude v životě zabývat, je většinou bezradný. Někdo dá na radu rodičů, jiný to tzv. riskne a něco vybere a doufám, že je jen minimum dospívajících, které napadne zvolit si např. zdravotní školu jen kvůli tomu, že je dívka přesvědčena o tom, že jí bude velice slušet uniforma zdravotní sestřičky. Tito studenti si tedy vybírají na základě svých zájmů a zkušeností, které získaly do dnešní doby. Nemusí se však potýkat s tím, s čím se potýká většina studentů s postižením. Můj kamarád je od dětství zaujat vlaky, chtěl by být strojvůdcem, má vystudovanou střední dopravní školu a zdá se, že mu nic nebrání. Není tomu tak - má vážnou zrakovou vadu korigovanou vysokým počtem dioptrií a sen o jeho zaměstnání se mu tedy nesplní. U studentů s postižením je tedy nezbytné, aby byla profese volena s ohledem na jejich zdravotní stav. Zaměstnání nesmí jejich zdraví zhoršovat, je nutné vzít v úvahu např. epilepsii nebo omezenou možnost pohybu a i to, aby svou činností neohrozili okolí.
Zvolit tedy správně povolání pro osobu s postižením není rozhodně jednoduché. Je možné se s tímto problémem obrátit také na pedagoga - poradce, pedagogicko-psychologickou poradnu nebo speciálně pedagogické centrum, které pomocí testových metod, pozorování a rozhovorů mohou pomoci se pro správné povolání rozhodnout. Často se také setkáváme s tím, že žáci ani nevědí, co která profese obnáší a čím přesně by se zabývali, kdyby si toto povolání zvolili. Ukázkou může být můj bratranec, který, když chodil na první stupeň základní školy, chtěl být popelářem a to z jednoho prostého důvodu - popelářské auto jezdilo do jejich ulice jen jeden den v týdnu a tak si myslel, že zbytek týdne mají popeláři volno. S takovými reakcemi se můžeme setkat zejména u dětí s mentální retardací, které mají často zjednodušené představy o světe kolem nich. Proto je vhodné pro děti pořádat různé exkurze a besedy, kdy můžeme využít například i rodiče jednotlivých žáků."
Vlastnosti
Číslo práce: | 13913 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 225 |
Velikost souboru: | 13 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x483190eac641e.zip (13 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.