Obsah
2. | Příklad z praxe - nesprávně vedený rozhovor
|
3. | Příklad z praxe - správně vedený rozhovor
|
Úryvek
"Nesprávně vedený rozhovor
Pracuji v Domově pro seniory a byla jsem svědkem nevhodné komunikace, některých mých kolegů s rodinami potencionálních klientů. Jak již jsem uvedla v úvodu, domnívám se, že největší chybou v těchto rozhovorech byl právě nedostatek empatie na straně tzv. profesionálů.
Rozhovor:
K: „Dobrý den.“
Z: „Dobrý den. Co potřebujete?“
K: „Potřebuji poradit umístit.... (popisuje vážnou rodinnou situaci, kterou zaměstnanec slyšel již mnohokrát). Můžete mi sdělit jak to funguje u Vás?“
Z: „No jo, tohle tady my slyšíme každý den. To víte důchodců je mnoho a rodiny se nechtějí starat, myslí si, že své staré rodiče mohou někam odložit.“ A dále pokračuje v rozhovoru v podobném duchu.
Je možné již při pozdravu pozorovat první chybu. Ne že by samotná otázka byla špatná, ale profesionál by si měl s klientem podat ruce a představit se. Tím naváže bližší kontakt a ujistí přicházejícího, že je vítán a že na něj má čas. Také se domnívám, že by bylo vhodnější zeptat se s čím přichází, nebo jestli mu můžeme pomoci, apod.
Další velmi zásadní chyba je zlehčování situace a poznámka, že zaměstnanec takové případy poslouchá denně. Tato informace klienta vůbec nezajímá. Navíc je to velice neprofesionální, pokud své nepříjemné pocity z práce přenášíme na klienty. Přicházejí k nám, protože chtějí abychom jim pomohli ale čekají také podporu.
Největší neprofesionalita, která zní až neskutečně, je nepřímé obviňování klienta ze špatných pohnutek a ze snahy odložit svého rodiče.
Jistě všichni cítíme, že takto vedený rozhovor napáchá více škody, než užitku. I přesto, že jak hovor pokračuje, klient od pracovníka získá potřebné informace.
Část III.
Příklad z praxe
Správně vedený rozhovor
K: „Dobrý den
Z: „Dobrý den. (nabízím podání ruky) Jmenuji se.... pojďte dál a posaďte se, prosím. Co pro Vás mohu udělat.“
K: „Potřebuji poradit umístit.... (popisuje vážnou rodinnou situaci, kterou zaměstnanec slyšel již mnohokrát). Můžete mi sdělit jak to funguje u Vás?“
Z: „Ano rozumím Vám. Vaše situace jistě není lehká. Mohu se zeptat na zdravotní stav rodiče...“
Vlastnosti
Číslo práce: | 14863 |
---|
Autor: | Rybka - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2008 |
Počet stažení: | 204 |
Velikost souboru: | 14 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x48ff0b28edd94.zip (14 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.