Obsah
2. | Definice sociální psychologie:
|
2.1. | Základní kategorie sociální stimulace (Sherifovi, M. a C. W.)
|
2.1.1. | Jiní druzí /others/
|
3. | Vztah sociální psychologie k příbuzným disciplínám
|
3.1. | Sociální psychologie a obecná psychologie
|
3.2. | Sociální psychologie a sociologie
|
3.3. | Sociální psychologie a antropologie
|
4. | Nejstarší názory na sociální chování
|
4.1. | Platon (427 - 327 př. n .l.)
|
4.2. | Aristoteles (384 - 322 př. n. l.)
|
4.3. | Epikuros (341 - 270 př. n. l.)
|
4.5.2. | Thomas Hobbes (1588 - 1679)
|
4.6. | Psychoanalýza - Sigmund Freud (1856 – 1939)
|
4.7. | Behavioristické teorie
|
5.2. | Explicitní kultura (vnější)
|
5.3. | Implicitní kultura (vnitřní)
|
5.5. | Vliv kultury jedince
|
5.7. | Metody výzkumu kultury
|
6.3. | Denotativní a konotativní význam
|
6.4.2. | Mezilidské komunikační procesy
|
6.4.3. | Komunikace mezi muži a ženami
|
7.3. | Normy institucionální
|
7.6.1. | Experimentální měření a výzkum konformity
|
8.2. | Předmět (objekt) postoje
|
8.3. | Postoj = vyhodnocený názor
|
8.4. | Postoj obsahuje vždy 3 složky
|
8.7. | Kvalita hodnotového systému
|
8.8. | Teorie postojových změn – kognitivní rovnováha a kognitivní disonance
|
8.9. | Možnosti redukce disonance
|
9.2. | K socializaci existují dva typy teorií
|
9.3. | Skutečnost mezilidského soužití má dvojí aspekt
|
9.4. | Dle Heluse - řada sociálních potřeb
|
9.5. | Teorie sebedeterminace
|
9.7. | Fáze socializačního procesu
|
10.2. | Skupina a vůdcovství
|
11. | Předsudky a stereotypy
|
11.3. | Autoritářská osobnost
|
12.2. | Vnímání jiných osob
|
12.3. | Implicitní teorie osobnosti
|
12.6. | Používání stereotypů
|
12.7. | Výběrová organizace
|
12.10. | Nesnášení dvojznačnosti
|
12.12. | Interpersonální přitažlivost
|
13.2. | Proměnné, týkající se sdělení
|
13.3. | Proměnné, týkající se příjemce sdělení
|
14.3. | Autonomie vs. nezávislost
|
15.1. | Prosociální chování a vývoj jedince
|
15.1.2. | Batolata a předškoláci
|
15.2. | Teorie vzniku prosociálního chování
|
15.2.1. | Sociobiologická teorie
|
15.2.2. | Teorie sociálního učení a prosociální chování
|
15.3.1. | Teorie sociálně kognitivní
|
15.4. | Sociálně kognitivní vývoj a normy prosociálního chování
|
15.5. | Proč se tedy chováme prosociálně?
|
15.6. | Sociálně kognitivní vývoj a empatie
|
15.7. | Sociálně kognitivní dimenze stavu „je mi pomáháno“
|
15.8. | Sociální kontext prosociálního chování
|
15.9. | Situační komponenty prosociálního chování
|
15.10. | Rozdíly pohlaví a prosociální chování
|
15.11. | Mezikulturní rozdíly a prosociální chování
|
Úryvek
"Sociální psychologie a sociologie
Zájem o duševní život člověka ve společenských podmínkách se poprvé prosazuje na půdě sociologie. Sociologie se ve specifickém smyslu vztahuje k objektivním stránkám společenského procesu. Pozoruje a popisuje formy lidského sociálního života jako objektivní útvary transpsychického druhu s vlastními transpsychickými zákony. Vztah obou disciplín bývá teoreticky vymezován tak, že obsahem sociální psychologie jsou interpersonální vztahy a vztahy jedince ke skupině, jak se projevují v psychickém životě člověka, kdežto primární zájem sociologie směřuje do oblasti obecných zákonitostí sociálních procesů a mezilidských vztahů ve velkých sociálních celcích.
Sociální psychologie a antropologie
Antropologie je vědou, která studuje změny lidské existence, tj. jedince i lidstva jako celku v čase a prostoru. Problémy antropologie lze řešit na základě existence vývoje lidské společnosti, tj. na základě nejen přírodních zákonitostí, ale mnohdy a především zákonitostí společenských. (Wolf, 1971). Zvláštní postavení a základní význam nabyly v posledních desetiletích kulturní a sociální antropologie, zabývající se styčnými problémy sociologicko-etnograficko-psychologickými.
Kulturní antropologie za svůj vlastní výzkumný cíl považuje stanovení rozdílů mezi jednotlivými kulturami a odkrytí vzorků individuálního chování, podmíněného zvláštnostmi té či oné kultury. Kulturně antropologické výzkumy ovlivnily psychologii v tom, že vedly k pochopení vztahů mezi sociálně kulturními podmínkami a charakteristickým mentálním vývojem lidí žijících v takových podmínkách. Významný americký antropolog Malinowski (1948, dle Claude Levi-Strauss, 1969) uvádí, že kultura je celek, skládající se z nástrojů a spotřebního zboží, z ustavených zásad pro různá sociální seskupení, z lidských myšlenek i zručností, víry a zvyků.
Vliv kultury (viz dále) se neprojevuje jen v různých funkcích individuální psychiky, jako je percepce, způsob myšlení apod., ale zasahuje i do struktury psychiky (viz modální osobnost). Sociální psychologie se začala ve větší míře podílet i na výzkumech psychických procesů v mezikulturních studiích a klade si za cíl prověřit, jak specifická kulturní struktura vede ke specifické mentální struktuře. Kulturní vzorky nepůsobí izolovaně – jsou zprostředkovávány konkrétními sociálními podmínkami společnosti. Za podstatný klad lze považovat i skutečnost, že právě výzkumy kulturní a sociální antropologie vedly k tomu, že psychologie se postupně oprostila od absolutizace hodnotových měřítek a norem jen své vlastní kultury.
Claude Levi – Strauss (1969): má-li člověk poznat sebe sama, musí znát motivy a cesty, kterými procházel ve svém historickém a prehistorickém vývoji na Zemi. Odlišujeme se rádi od primitivních kmenů, ale máme své pověry, talismany, předsudky tabu, stereotypy, rituály.
V současné době můžeme při historickém porovnání ve vědách o člověku sledovat jakýsi návrat k aristotelovskému pojetí člověka jako společenského tvora (Aristotelův zoon politikon), přičemž podstata člověka je hledána v jeho povaze a v jeho díle, v jeho myšlenkovém úsilí a v jeho kulturnosti. Při současném pohledu kulturních a sociálních antropologů je zřejmé, že člověk je chápán jako bytost sociální a kulturní, biologická i nonbiologická. Člověka je možno chápat nejen jako jedince (sui generis) s vlastní neopakovatelnou osobností, ale také jako příslušníka národa, skupiny, rasy ve smyslu Homo sapiens.
Velmi výstižnou antropologickou charakteristiku člověka a kultury jakožto souboru jeho motivací a determinant uvádí např. Shakespeare v Hamletovi:"
Poznámka
Čistý text dosahuje cca 94 stran. Práce obsahuje schémata.
Vlastnosti
Číslo práce: | 15656 |
---|
Autor: | andreeejka.c - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 97 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2005 |
Počet stažení: | 198 |
Velikost souboru: | 204 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera15656
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.