Obsah
1. | Úvod - seznámení s knihou
|
2. | Komentář k vybraným stranám - (s. 15 – 18)
|
2.1. | Kapitola 2. - Co je vysoké nadání?
|
Úryvek
"Podle autorů existují čtyři modely, vysvětlující nadání :
A) Modely založené na schopnostech
B) Modely kognitivních složek
C) Modely orientované na výkon
D) Sociokulturně orientované modely
Zaujal mě názor autorů, že uvedená modelová pojetí se vzájemně nevylučují, nýbrž akcentují různá hlediska, která mohou splývat v jeden celek. Sami autoři pak uvádějí kořeny svého stanoviska ve třetím a čtvrtém modelu.
Velmi blízký svým výkladovým pojetím se mi zdál model A), založený na schopnostech. Tento model vychází z domněnky, že duševní (intelektuální) schopnosti lze zjistit už v časném věku a že se v průběhu života podstatně nemění. Podle výsledků výzkumů, kterým nejznámější zástupce tohoto pojetí Lewis M. Terman, americký badatel (1877 – 1956), věnoval třicet let, se inteligenční kvocient, dosažený dítětem v průběhu jeho života již nemění. Plně souhlasím s jeho názorem, opět podloženým výzkumem, že inteligence sama nestačí. K tomu, aby člověk své vysoké nadání zúročil, je potřeba dalších faktorů, zejména život v pozitivně a podnětně vyladěném sociálním prostředí. Výzkum modelu založeného na schopnostech stále pokračuje. Cenné jsou především výsledky, přinášející důležité závěry, že velmi nadané dítěte je možné rozpoznat už v raném dětství a možné rušivé vlivy v jejich pozdějším vývoji mohou zapříčinit, že se jeho vlohy správně nerozvinou.
Model B) mě příliš nezaujal, sami autoři uvádějí, že se zatím netrpělivě očekávají výsledky z výzkumu uvedeného kognitivního pojetí."
Poznámka
Práce pro předmět Základy pedagogiky.
Vlastnosti
Číslo práce: | 15726 |
---|
Autor: | pegas - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 149 |
Velikost souboru: | 14 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x496c7e0ceec99.zip (14 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.