3. | charitativní školy( pro nejchudší obyvatelstvo, zřizovaly je různé náboženské skupiny, kde se vyučovaly řemesla u mistrů za tzv.chudinsky poplatek, který platily náboženské obce nebo jiné organizace). Učitelé mohli vyučovat pouze s povolením od Biskupa jinak jim hrozilo roční vězení. Komenský měl zde velký vliv, byl pozván do Anglie aby pomohl rozvíjet výchovu. Locke navrhl tzv.pracovní školy. Škola jim měla zajistit nějaké vzdělání, zaměstnat je, naučit je pracovat a vštěpovat morálku. Ale tento Lockův nápad byl i pro jeho vrstevníky nepřijatelný. V knize se píše o Lockově životě. Narodil se 29.srpna 1939 v Jihozápadní Anglii. Prošel aristokratickou školou, kde byly oslabeny jeho názory a pokračoval na univerzitu v Oxfordu, kde se pak stal učitelem řečtiny a rétoriky. Varoval před biflováním a že by se jazyky měly začínat učit gramatikou. Zajímala ho chemie, příroda a medicína. Aby si udržel členství na koleji musel přijmout kněžství a to odmítal. Poskytoval lékařské rady ale praxi nevykonával. Locke se zabýval filozofií, teorií státu, pedagogikou, psychologii a politickou ekonomiku. Locke napsal ve Dvou pojednáních o vládě, že matka má stejné právo jako otec vychovávat dítě = rodičovská moc. Toto dílo se stalo základním dílem k výuce teorie státu a uspořádání společnosti Podle Locka je dítě dospělé v 21 letech. Klade důraz na mravní výchovu, která upevňuje mravní hodnoty jako osobní svoboda, majetek, tělesná výchova, vzdělávání rozumu, ušlechtilost, moudrost a dobré chování. Dítě by se mělo vzdělávat až do dospělosti a vyučit se nějakým řemeslem. Napsal spis výchova mladého gentlemana kde popisuje výchovu dětí. Preferuje domácí výchovu se vzdělaným učitelem. Dítě může být ve škole zkaženo nátlakem spolužáků, kteří přicházejí z různých prostředí a učitel má nestarost celou třídu a tak si musí vydobýt pořádek tvrdými donucovacími prostředky. Domácí učitel musí být vzdělaný, moudrý, být znalý, ušlechtilý, slušný, proto otcům klade na srdce aby dobře uvážili výběr domácího vychovatele. Locke je proti tvrdým tělesným trestům, povoluje je jen na zlé děti. Chce aby se děti ve škole nenutily ale braly školu hrou, pěstovali jejich ctižádost a nebyli nuceni k učení. Poukazuje na to že každé dítě je jiné a tak potřebuje každé dítě jinou výuku. Vyučuje nejprve čtení a psaní a až dítě zvládne mateřský jazyk pouští se do cizích jazyků. Chce aby se děti učili z knih s obrázky. Po těchto základech navazuje zeměpis, matematika, astronomie, historie, etika, právo a další…
|