Obsah
1.1. | Význam termínu pedagogika, předmět pedagogiky
|
1.2. | Vznik a vývoj pedagogického myšlení, pedagogika jako vědní obor
|
1.4. | Struktura pedagogiky
|
1.5. | Pedagogické disciplíny
|
2. | Výchova ve vývoji společnosti a jedince
|
2.1. | Definice výchovy, podstata výchovy
|
2.3. | Výchova a socializace
|
2.4. | Pojetí výchovy v historickém kontextu – 3 základní proudy
|
3. | Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti
|
3.1. | Podmínění výchovného procesu – vnější a vnitřní faktory výchovy
|
3.2. | Sociální podmíněnost výchovy – prostředí
|
3.3. | Momenty znesnadňující výchovu
|
4. | Vztah výchovy a vzdělávání
|
4.4. | Vzdělávací sytém a školská soustava v ČR
|
4.5. | Spolupráce školy a rodiny
|
5.2. | Funkce a struktura výchovných cílů
|
5.3. | Modely vymezení výchovných cílů
|
6. | Antropogenní činitelé výchovy
|
6.1. | Vychovatel a vychovávaný
|
6.2. | Otázka převýchovy a sebevýchovy
|
6.3. | Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze
|
7. | Formy a prostředky výchovy
|
7.1. | Formy, prostředky a metody výchovy
|
8. | Průběh (proces) výchovy
|
8.1. | Diagnostika ve výchovném procesu – fáze výchovného procesu
|
8.2. | Diagnostické metody (zjišťující)
|
9. | Principy výchovy, výchovné zásady
|
9.1. | Pedagogické zásady a jejich uplatnění v praxi
|
10. | Svoboda a volnost ve výchově
|
10.1. | Hubertus von Schoenebeck – spis Podporovat místo vychovávat
|
11. | Pedagogický systém Jan Amose Komenského a jeho odkaz do současnosti
|
12. | Vývoj vzdělávání v českých zemích v období od J. A. Komenského až po rok 1990
|
12.2. | Jednotná škola, školské reformy
|
13. | Přínos myšlenek o výchově a vzdělávání v 17. - 19. století
|
13. | 1. John Lock (1632 – 1704)
|
13.2. | René Descartes (1596 – 1650)
|
13.3. | Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778)
|
13.4. | Denis Diderot (1713 – 1784)
|
13.5. | Immanuel Kant (1724 – 1804)
|
13.6. | Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827)
|
13.7. | Johann Friedrich Herbart (1776 – 1841)
|
13.8. | Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910)
|
13.9. | Herbert Spencer (1820 – 1903)
|
14. | Klasické a novodobé alternativní směry ve výchově
|
14.1. | Montessoriovská škola
|
14.7. | Globální pedagogika
|
15. | Aktuální trendy v českém školství v oblasti vzdělávání
|
15.1. | Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání
|
15.2. | Rámcový vzdělávací program
|
15.3. | Evropská dimenze ve vzdělávání
|
15.4. | Program Leonardo da Vinci
|
16. | Funkční gramotnost jako multifaktoriální jev
|
17. | Vývoj vyučovacích koncepcí
|
17.1. | Dogmatická koncepce
|
17.2. | Rudolf Steiner (1861 – 1925) , waldorfská škola
|
17.3. | Celestin Freinet (1896 – 1966), Freinetova moderní škola
|
17.4. | Peter Petersen (1884 – 1952), jenská škola
|
17.5. | Marie Montessoriová (1879 – 1952)
|
17.6. | Problémové vyučování
|
17.7. | Programové vyučování
|
18. | Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta
|
19. | Didaktický systém vzdělávacího procesu
|
19.1. | Systém didaktiky podle Josefa Maňáka (1992)
|
19. | Vývojové dominanty vzdělávání v ČSR a ČSSR v letech 1918 - 1989
|
19.1. | Reformní školy 20. - 30. let versus systém jednotné školy
|
19.2. | Socialistická pedagogika
|
19.3. | Zákon z roku 1948 o jednotné škole
|
19.4. | Rozvíjející vyučování
|
19.5. | Myšlenkové proudy ve 20. století a jejich vliv na pedagogiku
|
19.6. | Psychoanalýza a pedagogika
|
20. | Vývojové dominanty vzdělávání u nás po roce 1989
|
20.1. | Budoucnost vzdělávání a školství v obnovené demokratické společnosti a ve sjednocující Evropě
|
20.2. | Redefinice učitelské a žákovské role
|
21. | Alternativní zahraniční směry jako inspirace pro naše podmínky – kritický pohled
|
21.2. | Integrovaná tematická výchova
|
21.4. | Kooperativní vyučování
|
22. | Učitel – edukační činitel
|
22.1. | Socio-profesní charakteristika učitelské profese
|
22.2. | Charakteristika pracovní činnosti
|
22.3. | Pedagogické kompetence a dovednosti
|
23. | Učitelské vzdělávání jako předmět pedeutologie
|
23.1. | Etapy profesní dráhy učitele
|
24. | Žák – edukační činitel
|
24.1. | Proměny sociální role žáka
|
25. | Plánování vyučování jako didaktický systém
|
25.1. | Příprava na vyučování
|
25.2. | Reflexe a sebereflexe
|
26. | Plánování výuky a hodnocení žáků
|
26.3. | Rámcový vzdělávací program
|
27. | Technologie vzdělávání
|
27.2. | Charakteristika nejfrekventovanějších metod výuky
|
28. | Organizace vyučování a jeho podoby
|
28.1. | Rozvahy nad různými organizačními formami vyučování a jeho vztahu k řízení třídy
|
28.2. | Plnění cílů a interakci mezi účastníky výuky (J. Solfronk, K. Janiš, J. Maňák)
|
28.3. | Programované učení ( B. F. Skinner, V. Kulič)
|
29. | Evaluace a výzkum vyučování
|
29.1. | Metody pedagogického výzkumu
|
29.2. | Autodiagnostika učitele
|
30. | Komunikace jako prostředek sdělování a utváření vztahů ve škole
|
30.1. | Typy pedagogické komunikace
|
30.2. | Komunikace a vyučovací metody
|
31. | Vyučování s mediální oporou
|
31.1. | Práce s textem a obrázkovými materiály
|
32. | Integrace žáků se specifickými potřebami
|
32.1. | Vymezení, příčiny, projevy, hodnocení, klasifikace, reedukace
|
33. | Šikana z pohledu pedagoga
|
33.1. | Fáze procesu šikany
|
33.2. | Typologie agresorů a obětí
|
33.4. | Prevence a řešení problému
|
34. | Multikulturní výchova a vzdělávání
|
35. | Sociálně patologické jevy – role školy při jejich prevenci a nápravě
|
35.1. | Tvorba školních preventivních programů
|
35.2. | Role metodika školní prevence (R. Jedlička, Jaroslav Koťa)
|
37.3. | Metody mravní výchovy
|
38. | Rodina a rodinná výchova
|
38.1. | Základní znaky rodiny
|
38.2. | Funkce a trendy moderní rodiny
|
38.3. | Spolupráce rodiny a školy
|
38.4. | Výchova k manželství a rodičovství ve škole
|
39. | Individualizace ve vzdělávání
|
40. | Dramatická výchova jako prostředek rozvoje osobnosti jedince
|
40.1. | Charakteristika její podstaty, postupů, metod a možností uplatnění ve škole
|
41. | Enviromentální, globální a ekologická výchova
|
41.1. | Teoretická východiska a možnosti jejich aplikace ve výuce
|
42. | Sexuální výchova – její charakteristika a možnosti ovlivnit zdravý vývoj dítěte
|
42.1. | Didaktické principy sexuální výchovy
|
42.2. | Formy sexuálního zneužívání
|
43. | Průřezová témata dle RVP pro ZV
|
43.1. | Charakteristika průřezových témat a jejich vztah k současným podmínkám výchovy a vzdělávání.
|
44. | Volný čas jako prostředek výchovy
|
44.1. | Přehled nejvýznamnějších zařízení pro výchovu mimo vyučování
|
Úryvek
"Význam termínu pedagogika, předmět pedagogiky:
Slovo pedagogika je řeckého původu (pais = dítě, ago = vedu). Paidagogos byl člověk, jemuž byla v zámožných řeckých rodinách svěřována péče o děti. Učil se s nimi, vodil je do školy, dozíral na ně. Často to byl vzdělaný otrok. Později byly termínem pedagog označovány osoby, které se profesionálně zabývaly výchovou a vzděláním a byly pro tuto činnost speciálně připravovány.
Pedagogika je vědním oborem, který se snaží najít způsob, jak správně vychovávat a vzdělávat v nejrůznějších sférách života společnosti (tzn. že není vázána pouze na výchovu a vzdělávání ve školských institucích a na děti a mládež). Je to věda o výchově člověka, zkoumá výchovně vzdělávací proces v plné šíři a složitosti (tj. problematika cílů, obsahů, forem, metod a dalších prostředků výchovy a vzdělávání v nejširším slova smyslu).
Vznik a vývoj pedagogického myšlení, pedagogika jako vědní obor:
Jako samostatný vědní obor vznikla pedagogika až v 19. století vydělením z filozofie. Do 19. století se pedagogické myšlení rozvíjelo v rámci nejrůznějších filozofických, náboženských a politických koncepcí. Autorem prvního uceleného systému poznatků o výchově a vzdělání byl J. A. Komenský. Ve větší či menší míře se otázkami výchovy zabývala řada osobností historie – Sokrates, Platón, Aristoteles, E. Rotterdamský, J. Locke, J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj atd.
Jako samostatný obor má pedagogika svůj předmět zkoumání (výchova), který primárně nezkoumá jiná disciplína; disponuje souborem výzkumných prostředků, metod a technik a má vytvořen základní pojmový aparát (! pojmy užívané jako speciální pedagogické termíny, jsou intuitivně každému jasné, proto hrozí nejednoznačnost a nepřesnost jejich chápání).
Dvojí pojetí pedagoga:
1. učitel, vychovatel, bez ohledu na zaměření či specializaci
2. učitel pedagogiky nebo výzkumný pracovník na poli výchovy a vzdělávání
● pedagogický prakticismus – názor, že učitelem (vychovatelem) se musí člověk narodit, že se jedná o umění, kterému se nedá naučit; přístup neumožňuje učiteli odhalovat důsledky a příčiny výchovně vzdělávacího procesu, unikají mu podstatné souvislosti
● pedagogický akademismus – jednostranná preference stránky teoretické při současném podcenění stránky motivační a dovednostní
Zdroje pedagogiky:
• studium názorů a zkušeností pedagogů teoretiků i praktiků z minulosti a současnosti
• studium názorů a zkušeností rodičů, žáků i širší nepedagogické veřejnosti
• studium historických i současných dokumentů, které se vztahují k výchovně vzdělávací problematice
• studium výsledků pedagogického výzkumu a výsledků příbuzných vědních oborů, které se vztahují k výchově a vzdělávání
• studium zahraničních poznatků a zkušeností"
Poznámka
Čistý text dosahuje cca 131 stran. Práce obsahuje tabulky a schémata.
Každá z otázek je zpracována v rozsahu cca 4 stran.
V práci je opominut zdroj: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/338/prurezova-temata.html/.
Okruhy na Státní zkoušku v učitelském studiu pro 2. stupeň základní školy a školy střední. Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky a psychologie.
Vlastnosti
Číslo práce: | 18666 |
---|
Autor: | andreeejka.c - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 133 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2009 |
Počet stažení: | 76 |
Velikost souboru: | 232 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera18666
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.