Obsah
1. | Pedagogika a její základní kategorie
|
1.1. | Vztah pedagogiky k dalším disciplínám
|
1.2. | Struktura pedagogiky
|
1.3. | Ostatní kategorie pedagogiky
|
2. | Výchova - základní kategorie pedagogiky
|
2.2. | Různá pojetí výchovy
|
2.3. | Přehled faktorů, které mají podíl na formování osobnosti
|
3. | Pojetí koncepce vyučování v historickém přehledu
|
3.1. | Slovně-názorné vyučování
|
3.2. | Možnosti výchovy podle J.A.Komenského
|
4. | Řešení základních otázek výchovy a vzdělání v díle J. F. Herbarta
|
5. | Přístup k základním otázkám výchovy v pragmatické pedagogice J. Deweye
|
5.1. | Základní charakteristiky deweyovské pedagogiky
|
5.2. | Kritika Deweyho pojetí pedagogiky
|
6. | Vývoj snah o reformy ve školství v Evropě od konce 19. stol.
|
7. | „Klasické“ alternativní přístupy ve výuce
|
8. | Alternativní pedagogika 2. poloviny 20. Století
|
8.2. | Integrovaná tematická výuka (Susan Kovaliková)
|
9. | Reformní úsilí v českých školách ve 20. a 30. letech 20. století
|
9.2. | Některé mezníky v dějinách českého školství
|
10. | Transformace v českém školství. Alternativní vzdělávací programy u nás
|
10.1. | Tradičnímu školství je nejčastěji vytýkáno
|
10.2. | Alternativní vzdělávací programy u nás
|
12. | Obsah vzdělávání a jeho vymezení pro potřeby výchovně vzdělávací praxe
|
12.1. | Hlediska výběru a uspořádání učiva
|
12.2. | Vývoj obsahu vyučování
|
13. | Výukové cíle a jejich taxonomie
|
13.2. | Didaktická analýza učiva (Helus) - rozbor učební látky
|
14. | Výukové metody a zásady vyučování
|
14.1.5. | Projektové vyučování
|
14.2. | Kritéria optimálního výběru vyučovací metody
|
15. | Organizační formy vyučování
|
15.1. | Základní formou výuky v čase je vyučovací hodina
|
16. | Technologie vzdělávání
|
16.2. | Vývojové aspekty technologie vzdělávání i nás i v jiných zemích
|
16.2.2. | Trendy v technologii vzdělávání v USA
|
16.2.3. | Trendy v technologii vzdělávání v Kanadě
|
18. | Multimédia a vzdělávání
|
19. | Problematika hodnocení
|
20. | Role žáka na příslušném stupni škol
|
20.1. | Pozice a systém pozic
|
20.3. | Kombinace pozic u jednotlivých žáků
|
21. | Učitelovo pojetí výuky na příslušném stupni školy
|
21.4. | Pedagogická tvořivost učitele
|
22. | Vztah rodiny a školy v měnící se společnosti
|
22.1. | Podle Wolfendala lze modely spolupráce prezentovat ve dvou rovinách
|
23. | Problematika volného času dětí a mládeže ve vztahu k psychopatologickým jevům ve společnosti
|
23.1. | Volný čas – definice
|
23.2. | Činitelé ve výchově dětí
|
23.3. | Funkce volného času
|
23.4. | Způsoby trávení volného času
|
24.1. | Organizační řízení kolektivu žáků
|
24.2. | Koordinuje výchovně vzdělávací činnost všech učitelů
|
24.3. | Spolupráce s rodiči, diagnostika a poradenství
|
24.4. | Vede pedagogickou dokumentaci
|
25. | Specifické vývojové poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ
|
26. | Problematika integrace handicapovaných dětí
|
26.2. | Psychologické aspekty integrace
|
27. | Práce s kurikulem na ZŠ
|
27.2. | Kurikulární dokumenty
|
27.3. | Vzdělávací program základní škola
|
28. | Projevy sociálně patologických jevů na ZŠ, možnosti jejich prevence
|
28.1. | Poruchy chování dětí školního věku
|
28.2. | Příčiny těchto jevů je třeba většinou hledat
|
29. | Škola jako sociální instituce
|
Úryvek
"6. Vývoj snah o reformy ve školství v Evropě od konce 19. stol.
Inspirátoři:
J. J. Rousseau (1712 - 1778)
• požadavek přirozené výchovy (v souladu s věkem)
• život a učení jsou 2 stránky téhož procesu, které se od sebe nedají oddělovat
Johann Heinrich Pestalozzi (1746 - 1827
• vycházel v Rousseaua - a sestavil systém elementárního vyučování, zásady:
METODY - názornost, samostatnost, tvořivost, aktivita a práce
TEORIE VYUČOVÁNÍ - živé nazírání, systematičnost, soustavnost
Tolstoj
• úcta k dítěti
• kritika staré, tradiční školy a výchovy herbartovského ražení
REFORMNÍ PEDAGOGIKA
Navazuje na myšlenkové pedagogické dědictví - JJR, JHP, Tolstého
Kritika:
1. mechanického způsobu učení (vštěpování látky do paměti)
2. škola je ovládána učitelem (učební látka nebere zřetel na žáka, jeho individualitu, projevy a zájmy)
3. vyučovací metody, hodnocení (jak se žák přibližuje k dané normě, v hodnocení spíše hledání chyb, hodnocení toho, co žák neumí x chybí ocenění toho, co umí
Nový přístup:
1. pochopení dítěte, respekt - přijetí jeho individuality (Dítě má svůj vlastní svět.), láska.
2. ve staré výchově jsou činnosti řízeny pravidly x nová výchova se snaží o spontaneitu = výchova spontánní činností
3. žák by měl být činný a aktivní
4. důležitá je vnitřní motivace žáka
5. je třeba v žákovi vzbudit zájem o poznání
PEDOCENTRISMUS
• tento termín poprvé použil Parker (USA)
• podstatu tohoto nového směru vyjádřil už J. Dewey:
„Je to změna, revoluce, ne nepodobná té, která byla zavedena Koperníkem, když posunul astronomické centrum ze Země na slunce. V tomto případě se stává dítě Sluncem kolem kterého se otáčejí různá opatření výchovy, ono je centrem, kolem kterého jsou organizována.“
nová, reformní pedagogika = pedagogika dítěte (pro svůj důraz na dítě a jeho individualitu, škola „na míru dítěti“) x tradiční, herbartovská pedagogika = pedagogika učitele či bezdětná pedagogika (těžiště vně dítěte, v učiteli, učebnicích, osnovách)
ODKAZ REFORMNÍ PEDAGOGIKY
• hnutí nové výchovy má velký význam pro současnou školu
= inspirační zdroj pro proměny západoevropského školství
= inspirační zdroj i pro alternativní pedagogické směry a školské systémy
K nejrozšířenějším a nejpopulárnějším alternativním školským systémům patří:
• Jenský plán P. Petersena
• Waldorfská pedagogika R. Steinera
• Systém M. Montessori a C. Freineta"
Poznámka
Každá z otázek je zpracována v rozsahu cca 1,5 strany.
Tato práce je kompilačního charakteru. Čerpá z nepřiznaných zdrojů: http://prouzitek.webgarden.cz/pedagogika-2/novy-prispevek-16.html; http://prouzitek.webgarden.cz/pedagogika-2/novy-prispevek-18.html.
Vlastnosti
Číslo práce: | 18972 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 44 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 58 |
Velikost souboru: | 79 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera18972
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.