Obsah
1. | Dítě předškolního věku s nerovnoměrným vývojem jednotlivých psychických složek
|
1.1. | Rovnoměrný vývoj dítěte předškolního věku
|
1.3. | Poruchy jednání i myšlení
|
1.4. | U nevyváženého vývoje osobnosti dítěte bývají přítomny tyto rysy
|
2. | Školní zralost jako důsledek procesu zrání a učení, kritéria při posuzování, charakteristiky jejich jednotlivých složek
|
2.1. | Hlavní kritéria posouzení školní zralosti dětí
|
3. | Hyperaktivita dítěte mladšího školního věku - souvislosti vývojové, výchovné a další
|
3.1. | Chování hyperaktivních dětí
|
3.2. | Výchova, hlavní výchovné zásady
|
3.3. | Psychoterapie nebo léky
|
3.4. | Omyly o hyperaktivitě
|
4. | Problémy řečového vývoje - souvislosti s různými danostmi z psychologického hlediska
|
4.7. | Rozvoj slovní zásoby
|
5. | Vývojové zvláštnosti dítěte raného věku - příčiny, důsledky, psychologické souvislosti, vlivy rodiny
|
6. | Adaptace dítěte na školu z pohledu psych. vývojové, pedagogické a sociální
|
7. | Specifické poruchy učení - příčiny, psychologické aspekty, vlivy na osobnost dítěte, obranné mechanismy dítěte, reakce rodiny a školy
|
7.1. | Nespecifické poruchy učení
|
8. | Poruchy chování v mladším školním věku - vývojový pohled na možnosti jejich vzniku, souvislosti sociálně psychologické, osobnostní, pedagogické
|
8.1. | Podstata a příčiny poruch chování
|
8.2. | Hyperkinetické poruchy
|
8.5. | Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství
|
8.7. | Jiné poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a adolescenci
|
8.8. | Mechanismy odstraňování poruch chování
|
9. | Druhy učení člověka a druhy učení uplatňované ve škole. Psychologické mechanismy
|
9.1. | 3 základní druhy učení: Specificky lidské formy učení
|
10. | Talentované a nadané dítě ve škole - teoretické zdůvodnění superiority, vývojové a sociální aspekty jejich života
|
10.4. | Vysoké nadání a talent
|
10.5. | Rozpoznávání a podpora nadání, typické poznávací charakteristiky
|
10.6. | Typologie nadaných dětí
|
10.7. | Obtíže v identifikování rozumově nadaných žáků
|
10.8. | Možnosti podpory nadání
|
11. | Žák v náročných školních situacích, způsoby vyrovnávání s nároky, obranné mechanismy, důsledky těchto situací pro školní práci i osobnostní rozvoj
|
11.1. | Obecná charakteristika školní zátěžové situace
|
11.3. | Psychosociální stres
|
11.5. | Vnitřní zdroje zvládaní zátěže
|
11.6. | Vnější zdroje zvládaní zátěže
|
11.7. | Diagnostika zvládaní zátěže
|
12. | Podprůměrné školní výkony - psychologické souvislosti vysvětlující vztah k úrovni rozumových schopností, procesu motivace, citovému zpracování
|
12.1. | Příčiny neprospěchu podmíněné žákovou osobností
|
12.2. | Příčiny rozporu mezi žákovou všeobecnou inteligencí a dosahovaným prospěchem
|
12.3. | Příčiny neprospěchu žáka podmíněné učitelovou osobou
|
12.4. | Příčiny neprospěchu žáka podmíněné rodinou žáka
|
13. | Osobnost učitele z hlediska zastávaných rolí ve školském procesu.
|
14. | Školní třída jako skupina, sociálně psychologické vztahy, vzájemné percepce žáků z hlediska působících faktorů
|
14.1. | Činitelé ovlivňující charakter třídy
|
14.2. | Školní třída v sociologicko psychologickém kontextu
|
14.3. | SO-RA-D (sociometricko-ratingový)
|
15. | Očekávání učitele ve vztahům k výkonům žáků - faktory je výrazně ovlivňující, i faktory vytvářející očekávání žáků ve vztahu k učiteli
|
15.1. | Učitelův obraz žáka
|
15.2. | Učitelovo očekávání
|
16. | Emoční vývoj dítěte, některé negativně působící vlivy
|
16.1. | Přehled vývojových období podle E: H. Eriksona (1968)
|
17. | Psychologické aspekty různých druhů komunikace mezi dětmi a dospělými
|
17.1. | Pravidla pro komunikaci mezi rodičem a dítětem
|
18. | První směrová volba povolání dítěte, psychologické zdůvodnění případné orientace
|
18.1. | Výchova k volbě povolání
|
18.2. | Klíčové problémy volby povolání
|
18.3. | Vývoj k volbě povolání
|
18.5. | Instituce zabývající se volbou povolání
|
19. | Problémové osobnosti ve vyučovacím procesu, některé typy, vysvětlení souvislosti z různých psychologických aspektů
|
19.1. | Role problémového žáka
|
20. | Způsoby výchovy v rodině a některé související případné osobnostní charakteristiky, problémy v chování
|
21. | Současná rodina, specifika, možnosti působení na děti
|
21.1. | Hlavní rysy zdravé rodiny
|
22. | Dospívající jedinec a drogová scéna, příčiny vzniku závislostí a možnosti primární prevence
|
22.1. | Některé rysy rodin, kde se objevuje závislost
|
22.2. | Jak se chovat k závislým, možnosti nápravy
|
23. | Sebehodnocení dítěte, jeho formování - vlivy, problémy, aktuální projevy v různých situacích
|
24. | Sociální učení jako fenomén důležitý pro sebedeterminaci, sociální vzory v užším a širším sociálním prostředí
|
25. | Formování motivů dětí z hlediska působících vlivů, interiorizace, exteriorizace
|
25.1. | Motivace k učení prochází vývojem - dvě stadia
|
26. | Sebehodnocení dospívajícího v makrosociálním poli, vlivy vzorů, nápodoby, mediální pobídky
|
26.1. | Sebediskrepační teorie - dává do souvislosti prožívané emoční stavy a vlastní sebereflexi
|
26.3. | Dva typy identifikace - empatickou a rolově-modelovou
|
27. | Teorie osobnosti podporující optimalizaci psych. vývoje v duchu humanist. ideálů, představitelé, hlavní myšlenky
|
28. | Psychopatologické projevy ve vývoji osobnosti - charakteristiky, příčiny vzniku
|
28.2. | Oligofrenie (slabomyslnost)
|
29. | Problémy dospívání ve vývojovém a sociálním pohledu
|
30. | Neurotické projevy - psychologické (i jiné) souvislosti
|
32. | Individualizace výchovně vzdělávacího procesu
|
32.1. | Individuální vzdělávací program
|
33. | Klima třídy v kontextu reformy školství
|
Úryvek
"3) Hyperaktivita dítěte mladšího školního věku - souvislosti vývojové, výchovné a další
Hyperaktivita - nadměrná činnost
Hyperaktivní dítě trpí nejčastěji syndromem psychomotorického neklidu. U dětí je velmi častý, zvláště v mladším věku.
Poznat hyperaktivitu dokáže jen odborník, buď pomocí zmíněného vyšetření na magnetické rezonanci, nebo pomocí podrobného anamnestického rozhovoru a příslušných testů.
Chování hyperaktivních dětí
Hyperaktivita se projevuje nepřiměřeně rychlým střídáním činností: u ničeho dlouho nevydrží, ani u hry, střídá aktivity rychle za sebou , bývá brzy unaveno, jeho nervová soustava i svalstvo se ve srovnání s jinými unaví rychleji a vyžaduje odpočinek
Střídáním dochází k zapojení dalších mozkových center a svalových skupin místo těch, které již ovládla únava. Proto bychom měli dítěti dopřát potřebné uvolnění.
v zájmu jeho "zklidnění" jej neomezovat násilnými zásahy
umožnit mu hru a pohyb podle jeho potřeb
Nutné je naučit se rozlišovat jeho potřeby od rozmarů. Zejména destruktivně orientované činnosti (např. ničení věcí, špinění okolí, apod.) mu tolerovat nelze.
Ve skutečnosti hyperaktivita jako izolovaný samostatný jev se vyskytuje jen málo. Častěji bývá ve spojitosti s jinými obtížemi a poruchami psychiky. Celý soubor příznaků se pak nazývá lehká mozková dysfunkce (LMD). LMD má velmi pestrou a širokou paletu projevu. Jak známo z učitelské a rodičovské praxe, v naprosté většině případů se příznaky u těchto dětí kumulují. Zcela výjimečně není neklidné dítě též impulsivní, roztěkané a obtížně se soustřeďující.
Dítě, jehož chování v uvedených dimenzích zřetelně či výrazně vybočuj z obvyklé společenské konvence, by mělo být po vzájemné dohodě rodičů a školy svěřeno do péče odborníků - nejlépe psychologů. Lze je navštívit v pedagogicko-psychologické poradně.
Projevy:
Často si pohrává s rukama nebo nohama, nebo se vrtí na židli.
Vyskakuje z lavice ve škole nebo v jiných situacích, kdy se má sedět.
Pobíhá dokola nebo si hraje v situacích, kdy se nesmí (u adolescentů a dospělých nemusí jít přímo o výše popsané aktivity, ale o pocity neklidu).
Má potíže si hrát nebo jinak trávit volný čas potichu.
Je jakoby „na pochodu“ nebo se chová jako „poháněné motorem“.
Často hodně mluví.
nápadně zvýšená pohyblivost dítěte zvyšující se při psychické zátěži
neklid již od kojeneckého věku
neklid ve všech situacích i ve spánku
u her nevydrží, často rozbijí hračky
obtížné pěstování společenských návyků
neklidem často způsobují poranění sebe sama i druhých
na příkaz ihned nereagují, až po opakování a pohrůžkou
vymykají se kázni, agresivní k druhým dětem
nedovedou se ovládat, impulzivní
chováním často připomínají děti mladší
špatně se soustředí, brzká duševní únava se zvýšením neklidu
ve škole ruší, často si nosí různé předměty, vybíhají z lavic, nedokáží trvale sedět, malé učební úspěchy
nepřiměřeně spokojená až rozpustilá nálada až zvýšené sebevědomí
nevhodné projevy - klaunismus, vytahování se, snaha získat obdiv
obtíže v jemné motorice (psaní)
Projevy hyperaktivity a nepozornosti nejsou spojeny s jinými vývojovým nebo psychickými poruchami. (zvl.: úzkostné poruchy, disociativní poruchy, poruchy osobnosti, pervazivní vývojové poruchy, schizofrenie)
Příčiny:
Příčiny hyperaktivity nejsou ještě dostatečně objasněny. Diskutuje se o: fosfátech ve stravě, alergii na potraviny, mozkových poruchách, otravách těžkými kovy (především olovem), lécích (především barbiturátech), dědičnosti, pohlavních hormonech (Chlapci jsou 4-5 krát častěji postiženi než děvčata.), o psychických příčinách (Neklidné děti mají zpravidla rodiče, kteří chtějí dělat všechno dokonale. Často to bývají jedináčci, kterým se z pohledu rodičů musí všechno podařit.),
sociologické příčiny. V dnešním světě panuje dalekosáhlá dezorientace, dětem chybí vlastní postoj; a rodiče nejsou schopni poskytnout dětem bezpečí, protože sami jsou hektičtí a nevyrovnaní. Psychika kompenzuje tuto dezorientaci tím, že se dítě připoutá ke všemu, co je mu dostupné -což ovšem vede k bezcílnému a hektickému přebíhání od jedné činnosti ke druhé"
Poznámka
Čistý text dosahuje cca 104 stran. Práce obsahuje grafiku, schémata a tabulky.
Každá z otázek dosahuje cca 3 stran.
Práce obsahuje velké množství zkratek, které činí práci nepřehlednou.
Tato práce je kompilačního charakteru. Čerpá z mnoha zdrojů, např.: ttp://fsps.muni.cz/~lazarova/materialy/vyvojova%202.doc.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Afektivn%C3%AD_poruchy
http://www.lf2.cuni.cz/info2lf/ustavy/dpk/pp.ppt.
http://www.nadanedeti.cz/index.php?stranka_id=46
http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&s_lang=&id_desc=78264&title=psychopatologie
http://rodina-deti.doktorka.cz/vek-dospivani-vek-zmen/.
Vlastnosti
Číslo práce: | 18973 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 106 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 26 |
Velikost souboru: | 353 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera18973
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.