Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Etika a morálka v reklamě

Etika a morálka v reklamě

Kategorie: Marketingový mix

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Seminární práce se zabývá dodržováním etiky v reklamě. V úvodu představuje kodex, nad jehož dodržování dohlíží Arbitrážní komise pro reklamu. Dále uvádí všechna pravidla daného kodexu. Poté je práce doplněna pravidly legální reklamy. V další části se autor zamýšlí nad reklamními kampaněmi politických stran, uvádí příklady a komentuje je. Autor se zaměřuje i na klamavé reklamy, zvláště pak reklamu na supermarket Český sen.

Obsah

1.Úvod
2.
Arbitrážní komise pro reklamu
3.
Pravidla kodexu
3.1
Slušnost
3.2
Čestnost
3.3
Pravda
4.
Společenská odpovědnost reklamy
5.
Pravidla legální reklamy
6.
Reklamní kampaně politických stran
7.
Klamavé reklamní kampaně
8.
Reklamní kampaň Český sen

Úryvek

" Jako každý obor, stejně tak i reklama se musí řídit určitými pravidly. Pravidla chování a vytváření reklamy jsou jednak dány zákonem a zároveň kodexem zásad etické reklamní praxe v České republice, který je obdobou kodexu vypracovanou Mezinárodní obchodní komorou. Tento kodex je závazným legislativním dokumentem, který by měli dodržovat všechny subjekty působící v oblasti reklamy. Nad dodržováním tohoto kodexu dohlíží Rada pro reklamu, respektive Arbitrážní komise pro reklamu. Jedná se o 13členný orgán, jehož náplní je posuzování etičnosti reklamy na základě stížností jednotlivců, konkurentů a ostatních subjektů, kterých se reklama dotýká. Kodex samotný se nevztahuje na právní regulaci reklamy, ale doplňuje ji o etické zásady v podobě pravdivosti reklamy, slušnosti a čestnosti. V kodexu reklamy jsou uváděna pravidla, podle kterých by se reklamní subjekty měli chovat. Jako první pravidlo je slušnost reklamy. Slovo slušnost a zásady slušného chování si každý vysvětluje jinak. Když se rozhlédneme kolem sebe, nejen na reklamní sdělení, zjistíme, že tento pojem se v současné společnosti příliš nenosí a postupně se vytrácí. Kodexem slušnosti v reklamě se rozumí, že tvrzení či vizuální prezentace nesmí porušovat hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti těch, na které reklamní sdělení působí. Čestnost, to je další pravidlo kodexu reklamy. Čestné chování se z naší společnosti také vytrácí. Potomci Robina Hooda opravdu nejsme a fér jednání není příliš obvyklé. Čestnost znamená, že reklama nesmí být koncipována tak, aby zneužívala důvěru spotřebitele či využívala nedostatku jeho zkušeností či znalostí, či jeho důvěřivosti. Pravda. Známe ještě toto slovo, ať už v soukromém životě či v námi probírané reklamě? „Jen tento prášek Vám zaručí bělost vašeho oblečení, jen po použití této zubní pasty budete mít zářivý bílý úsměv, jen při použití tohoto produktu Vás už nebudou bolet klouby“ apod. To jsou všechno hesla, která vidíme každý den v televizi a na ulicích či slýcháváme v rádiu. Pro interpretaci těchto hesel se často propůjčují známé osobnosti, ale zároveň i odborníci v daném oboru. Není to lež? Zdali ano nebo ne o tom by se dalo diskutovat spousty hodin. Typickým příkladem pro toto pravidlo můžeme považovat teleshopping, kde na začátku vidíme obézního člověka a poté ho vidíme, jak za tři měsíce dokázal zhubnout 30 kg jen díky přístroji, který cvičí za Vás, když sedíte. Toto sdělení je doplněno o zkušenosti známých osobností nebo sdělením odborníků, že to opravdu funguje. Za pravdivé sdělení považuje Rada pro reklamu to, které nešíří klamavé údaje o vlastním či cizím podniku a jeho výrobcích. Společenská odpovědnost reklamy je dalším bodem pravidel kodexu. Prvním bodem tohoto pravidla je, že reklama nesmí bez oprávněného důvodu využívat motiv strachu. Typickým příkladem pro tento bod je reklamní kampaň Ministerstva dopravy „Nemyslíš, zaplatíš“, která rozděluje nejen odborníky ale i veřejnost na dva tábory. Nebudeme se zabývat diskusemi typu účinnost této reklamy, ale především, zdali je morální. Spousta lidí považuje tuto reklamu za přehnanou, za nemorální. Tvůrci reklamy se brání reakcemi odborníků z oboru psychologie, kteří i doporučili ukazovat tyto spoty dětem. Zdali je to dobré nebo ne je otázka. Jisté je ale to, že reklama ukazuje realitu a pravdu. V reklamě se smí užívat tradice, zvyky a symboly. Pro ty, které nejsou v České republice obvyklé, nejsou dána žádná omezení. Příkladem pro tento bod slouží reklama Coca Coly, ve které figuruje Santa Claus. Naopak ty, které jsou v České republice obvyklé, jako například Velikonoce apod., platí, že se nesmí popírat či zneužívat."

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera19394
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse