Obsah
1. | Vývoj názorů na funkci státu v ekonomice
|
1.1 | Základy hospodářské politiky
|
1.2 | Liberální a intervencionistická hospodářská politika
|
1.3 | Institucionální prostředí hospodářské politiky
|
1.4 | Cíle, nositelé a nástroje hospodářské politiky
|
1.5 | Vztah mezi cíli a vztah mezi cíli a nástroji hospodářské politiky
|
1.6 | Účinnost hospodářské politiky
|
2.1 | Systém dědičného přinucení
|
2.3 | Systém organizačně-příkazový
|
2.5 | Úloha informací v hospodářské politice
|
2.6 | Zájmové skupiny, lobbying, neziskové organizace
|
2.7 | Možnosti a meze hospodářské politiky
|
2.8 | Despotická, anarchická a demokratická společnost a hospodářská politika
|
3.1 | Její podstata, cíle a nástroje
|
3.2 | Úloha fiskální a monetární politiky při stabilizaci ekonomiky, jejich koordinace
|
3.3 | Kynesiánská a monetaristická koncepce stabpol
|
3.4 | Nová klasická a nová keynesiánská ekonomie a stabpol
|
3.5 | Alternativy stabpol – ztrátová funkce centrální banky
|
3.6 | Optimalizační problém centrální banky
|
3.7 | Možnosti stabpol a situace v ČR
|
4. | Prorůstová hospodářská politika – její podstata, cíle a nástroje
|
4.1 | Potenciální produkt a jeho růst
|
4.2 | Faktory a zdroje ekonomického růstu
|
4.3 | Využití teorií růstu k formulaci konkrétních doporučení tvůrcům hospodářské politiky 4.4 Prorůstová politika v ČR
|
4.5 | Konkurenceschopnost ekonomiky a její měření
|
5. | Indikativní plánování a jeho praktická aplikace na příkladu hospodářské politiky Japonska a Francie
|
5.1 | Využití imperativního plánování v hospodářské politice Německa
|
5.2 | Poválečná hospodářská politika Německa.
|
5.3 | Analýza typických schémat využívaných tvůrci hospodářské politiky
|
6. | Cíle měnové politiky - verze pro rok 2008
|
6.1 | Nástroje měnové politiky
|
6. | Hospodářská politika USA od New Dealu po současnost - verze pro rok 2010
|
6.1 | Hospodářská politika od konce 2. světové války do současnosti ve Velké Británii a Švédsku.
|
6.2 | Analýza typických schémat využívaných tvůrci hospodářské politiky
|
7. | Podstata a cíle fiskální politiky
|
7.1 | Nástroje a mechanismus jejich působení
|
7.2 | Stabilizační funkce fiskální politiky
|
7.3 | Fiskální brzda, princip stop-go
|
7.4 | Způsoby financování vládních aktivit
|
7.5 | Deficitní financování
|
7.6 | Vyrovnanost rozpočtu a jeho varianty
|
8. | Měnová politika – její cíle a přímé a nepřímé nástroje
|
8.1 | Operace na volném trhu, jejich mechanismus a základní typy
|
8.3 | Povinné minimální rezervy
|
8.5 | Praxe v České republice
|
9. | Centrální banka a její funkce
|
9.1 | Transmisní mechanismy měnové politiky
|
9.2 | Cílování inflace a jejich mechanismy
|
9.6 | Role inflačních očekávání
|
9.7 | Cílování inflace v ČR
|
9.8 | Transmisní mechanismus
|
9.10 | Horizont měnové politiky
|
10. | Vnější hospodářská politika
|
10.1 | Její zásady, cíle a nástroje
|
10.2 | Mechanismus jejich působení
|
10.3 | Liberální versus protekcionistická obchodní politika
|
10.4 | Dosahování vnitřní a vnější rovnováhy hospodářskou politikou
|
10.5 | Varianty řešení vnější ekonomické nerovnováhy České republiky
|
11. | Strukturální politika – její pojetí, cíle a nástroje
|
11.1 | Tradiční strategie strukturální politiky a její slabá místa
|
11.2 | Proces strukturálních změn a hlavní faktory těchto změn
|
11.4 | Nové směry strukturální politiky
|
11.5 | Strukturální politika v EU
|
12. | Politika ochrany hospodářské soutěže
|
12.1 | Její teoretická východiska, nástroje, cíle a nositelé
|
12.2 | Příčiny a formy omezení konkurence a možnosti její nápravy
|
12.3 | Zneužívání dominantního postavení
|
12.4 | Kartelové dohody a fúze
|
12.5 | Cenová regulace a cenový dohled
|
12.7 | Státní regulace monopolů
|
12.8 | Politika ochrany hospodářské soutěže v EU
|
12.9 | Ochrana spotřebitele v EU
|
13. | Sociální politika, její pojetí a funkce ve společnosti
|
13.1 | Vztah hospodářské a sociální politiky
|
13.2 | Základní principy sociální politiky
|
13.3 | Chudoba a její měření
|
13.4 | Nástroje, strategie a efektivnost sociální politiky
|
13.5 | Základní sociální doktríny
|
13.6 | Problém příjemců a nositelů sociální politiky
|
13.7 | Sociální politika EU
|
14. | Politika zaměstnanosti jako jeden z nástrojů hospodářské politiky
|
14.1 | Definice, cíle, pojetí, členění a hodnocení
|
14.2 | Nástroje politiky zaměstnanosti uplatňované ve vyspělých ekonomikách
|
14.3 | Politika zaměstnanosti v ČR – definice, cíle a obsah
|
14.4 | Charakteristika uplatňovaných nástrojů pasivní a aktivní politiky zaměstnanosti
|
14.5 | Realizace Evropské strategie zaměstnanosti v ČR
|
15. | Finanční politika a její vymezení
|
15.1 | Definice nástrojů a cílů finanční politiky
|
15.2 | Finanční politika v rámci hospodářské politiky
|
15.3 | Rozpočtová, daňová, celní a devizová politika
|
15.4 | Prameny právní úpravy finanční politiky
|
15.5 | Finanční aspekt hospodářské politiky
|
15.6 | Finanční politika – definice, cíle, nástroje
|
15.7 | Zásady a teoretické zdroje
|
15.8 | Širší pojetí finanční politiky
|
15.9 | Základy měnové a devizové politiky jako součásti finanční politiky
|
15.10 | Nástroje finanční politiky
|
15.11 | Stručný úvod do finanční práva a finanční kontroly
|
16. | Trh práce v ČR a systém služeb zaměstnanosti
|
16.1 | Charakteristika vývoje trhu práce v 90. letech a v současnosti
|
16.2 | Faktory ovlivňující úroveň zaměstnanosti a nezaměstnanosti v tomto období a v současnosti
|
16.3 | Regionální diference na trhu práce
|
16.4 | Působení Ministerstva práce a sociálních věcí, úřadů práce a dalších institucí na českém trhu práce
|
17. | Charakteristika regionální politiky, její pojetí a cíle- verze 2010,2008
|
17.1 | Motivy existence regpol
|
17.3 | Souvislosti monetární, fiskální a vnější HP s politikou regionální
|
17.4 | Tradiční a současná regionální politika
|
17.5 | Regionální politika EU
|
17. | Světové energetické zdroje - verze 2009
|
17.1 | Energetická politika EU a ČR
|
17.2 | Vliv produkce a spotřeby energetických zdrojů na ekonomické a politické postavení země
|
17.3 | Enviromentální otázky energetické politiky
|
18. | Proexportní politika – základní zásady, nástroje a cíle
|
18.1 | Postavení proexportní politiky v rámci zahraničně-obchodní politiky
|
18.2 | Obecná analýza a rozbor situace ČR po vstupu do EU
|
18.3 | Instituce proexportní politiky ČR
|
18.4 | Investiční pobídky a úloha CzechInvestu
|
19. | Systémové změny hospodářství v tranzitivních a rozvojových ekonomikách - verze 2010,2008
|
19.1 | Washingtonský konsensus
|
19.3 | Aktuální problémy hospodářské politiky ČR
|
19.4 | Problematika udržitelnosti daňového systému
|
19.5 | Alternativní koncept rovné daně
|
19.6 | Problematika udržitelnosti důchodového a sociálního systému
|
19.7 | Alternativa rovné sociální dávky
|
19. | Základní transformační strategie a její alternativy - verze 2009
|
19.1 | Transformační proces v ČR - výchozí stav, průběh, pozitiva a negativa
|
19.2 | Vliv zvolené transformační strategie na praktickou realizaci hospodářské politiky zemí
|
SVE
19.3 | Problémy současné hospodářské politiky těchto zemí v souvislosti plnění maastrichtských kritérií
|
20. | Hospodářská politika ČR první poloviny 90. let
|
20.1 | Příčiny a důsledky ekonomického vývoje v roce 1997
|
20.2 | Změny hospodářské politiky po roce 1997
|
20.3. | Aktuální problémy české ekonomiky
|
20.4 | Vývoj veřejných financí
|
20.5 | Problematika mandatorních výdajů
|
20.6 | Reforma veřejných financí
|
20.8 | Deficity mimorozpočtových fondů a institucí
|
21. | Prohlubování integračního vývoje od celní unie EHS k jednotnému vnitřnímu trhu ES
|
21.1 | Hospodářskopolitická opatření potřebná k jeho fungování
|
21.2 | Společné politiky EU v hospodářské oblasti
|
21.3 | Etapy formování Evropské hospodářské a měnové unie (EMU)
|
21.4 | Předpoklady jejího vzniku
|
21.5 | Společná měnová politika
|
21.6 | Orgány EMU a jejich fungování
|
21.7 | Spolupráce v oblasti fiskální a daňové politiky v EU
|
Úryvek
"Politika ochrany hospodářské soutěže vychází z poznání, že dokonalá konkurence je nejlepším možným řešením koordinace činností v ekonomice a usiluje o zvýšení konkurenčnosti tržního prostředí. Vedle dokonalé konkurence existují další typy tržních struktur: monopol, oligopol, monopolistická konkurence. Hlavním cílem POHS je zajistit co nejdokonalejší podmínky pro fungování tržního mechanismu.
Nástroje politiky hospodářské soutěže
Politika na ochranu hospodářské soutěže se ve vyspělých zemích opírá o platnou legislativu (v ČR je to zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže) a příslušný institucionální rámec (v ČR Úřad na ochranu hospodářské soutěže). Mezi nástroje politiky hospodářské soutěže můžeme zařadit:
1) dozor nad zneužitím dominantní pozice na trhu – podle české legislativy má dominantní postavení na trhu podnik nebo společně více konkurentů, (společná dominance), kterým umožňuje jejich tržní síla chovat se ve značné míře nezávisle na jiných firmách nebo spotřebitelích;
2) kontrola fúzí – při zkoumání dopadů spojení na soutěž v podmínkách ČR jsou jednotlivé případy posuzovány individuálně a jsou brány v úvahu všechny dopady případného spojení. Proto je třeba precizně vymezit relevantní trh, jeho očekávaný vývoj, možnosti vstupu potenciálních konkurentů na daný trh apod.;
3) deregulace – odstraňuje přílišnou regulaci státu v některých oblastech; je založena na poznání, že regulační zásahy mnohdy vedou k posílení monopolní struktury v ekonomice především bráněním vstupu do odvětví;
4) opatření proti nekalé soutěži – většinou se jedná o soudní řízení (prostřednictvím soudu zamezit určitému jednání, požádat o zveřejnění omluvy, žádat o přiměřenou finanční náhradu atd.).
Teoretické přístupy k politice ochrany hospodářské soutěže
V průběhu formování ekonomických vztahů se utvářely různé teoretické koncepce, které jsou rozdílné jak z hlediska východisek, tak z hlediska předpokladů fungování ekonomické reality. Proto vyspělé země opírají antimonopolní politiku o více teoretických koncepcí.
1) Pojetí vycházející z dokonalé konkurence – klasická ekonomická škola; charakteristika DK: velký počet nabízejících a poptávajících, cena je utvářena prostřednictvím nabídky a poptávky a všechny ekonomické subjekty ji přijímají jako danou, homogenní produkt, dokonalá informovanost jak nabízejících, tak poptávajících, neexistují bariéry vstupu do odvětví, jednotlivý výrobci mohou docílit zisků pouze snižováním svých nákladů.
Kritika – pojetí tohoto konkurenčního prostředí je vzdáleno ekonomické realitě, proto se v dnešní realitě stává pouze učebnicovým modelem;
2) Pojetí funkceschopné konkurence – vzniklo jako reakce na pojetí DK; konkurenční situaci popisují tři kritéria: a) kritérium tržní struktury (počet a velikost poptávajících a nabízejících, stupeň diferenciace produktu, transparentnost trhu atd.); b) kritérium tržního chování (jednání firem na trhu, stanovení výše cen a objemu produkce, síla reklamy atd.); c) kritérium tržního výkonu (vztah mezi cenami, náklady, zisky a jejich souhrnný dopad na ekonomickou efektivnost převážně z hlediska uspokojování potřeb spotřebitelů).
Poté se provádí srovnávací testy. Pokud jsou zásadní funkce trhu ohroženy, provádí se nezbytná opatření na obnovu či oživení konkurenčního prostředí.
Kritika – velký počet kritérií (nedají se exaktně určit) a výhrady týkající se předpokládané kauzality vztahu struktura-chování-výkon (nebyla jednoznačně prokázána a může existovat i obráceně).
3) Optimální intenzita konkurence – toto pojetí je založeno na předpokladu, že intenzita konkurence je dána vztahem mezi tržní strukturou a tržní nedokonalostí a roste s klesajícím počtem konkurentů a s nižší diferenciací produktu, autor koncepce především E. Katzenbach. Za optimální intenzitu hospodářské soutěže je považována soutěž v širokém oligopolu, kde je velký počet firem, diferencovaný produkt, a kde nedochází ke smlouvám a dohodám mezi jednotlivými firmami o cenách, objemu produkce, prodejních podmínkách apod. Za tímto účelem je třeba monopolistický trh převést na trh širokého oligopolu (podporou prostř. různých kooperativních smluv mezi podniky), v širokém oligopolu kontrolovat dohody mezi podniky (cíl: zamezení vzniku úzkého oligopolu) a u úzkého oligopolu podporovat vstup dalších firem na trh (cíl: převedení na trh širokého oligopolu).
Kritika – značně zjednodušující tvrzení o závislosti intenzity soutěže na formě trhu. Pozn.: Tato koncepce spolu s koncepcí Chicagské školy má velký význam – praktická POHS umožňuje z makroekonomického hlediska dosahovat relativně nejvyšší ekonomické efektivnosti.
4) Svoboda konkurence – vychází z teorie Freiburské školy a je založena na přesvědčení, že svobodu konkurence je možno vymezit jako svobodu jednání a rozhodování ekonomických subjektů. Těmto požadavkům odpovídá ekonomika fungující v podmínkách monopolistické konkurence. Autoři této koncepce (W. Eucken, F. Boehm aj.) požadují silnou „ruku“ státu při ovlivňování tržního prostředí (např. prostř. přirozeného monopolu, administrativní regulace, lobbyistické skupiny aj.).
Kritika – nejasné vymezení a definování pojmu „svobodná konkurence“ (obtížně použitelný pro praktické použití), nejasné vymezení odvětví, vztah mezi „svobodou konkurence“ a efektivním ekonomickým výsledkem."
Poznámka
Soubor otázek z Technické univerzity v Ostravě, z Ekonomické fakulty. Otázka č. 5, 6, 18,21 pro rok 2010 je ve slovenštině. Za každou vypracovanou otázkou následuje seznam použitých zdrojů. Práce obsahuje 3 soubory ve formátu MS Word (verze otázek 2010, 2009, 2008) a 1 dokument ve formátu Adobe Reader (*pdf), který nabízí zadání okruhu otázek ke státnicím. Součástí textu je nepřeberné množství tabulek, schémat a obrázků. Čistý text dosahuje cca 396 stran. Žádná z verzí nenabízí komplet 21 otázek.
Vlastnosti
Číslo práce: | 19756 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 448 |
Formát: | MS Word, Acrobat Reader |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 35 |
Velikost souboru: | 1514 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera19756
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.