Obsah
1. | První okruh (otázka č. 1)
|
1.1 | Makroekonomický výstup a jeho měření
|
1.2 | Zkreslení makroekonomického výstupu a alternativní agregáty měření produkce
|
1.3 | Problematika mezinárodní komparace na bázi směnných kurzů a parity kupní síly
|
1.4 | Systém národních účtů - jeho vývoj a využití
|
1. | První okruh (otázka č. 1)- verze 2010
|
1.1 | Makroekonomický výstup a jeho měření
|
1.2 | Zkreslení makroekonomického výstupu a alternativní agregáty měření produkce
|
1.3 | Problematika mezinárodní komparace na bázi směnných kurzů a parity kupní síly
|
1.4 | Definice cenové hladiny a způsob jejího měření
|
1.5 | Pozitivní a negativní efekty inflace
|
1.6 | Význam rozlišování nominálních a reálných veličin
|
2. | Druhý okruh (otázka č. 2)
|
2.2 | Definice cenové hladiny a způsoby jejího měření
|
2.3 | Rozdíl mezi indexem CPI, deflátorem HDP a ostatními cenovými indexy
|
2.4 | Význam rozlišování nominálních a reálných veličin
|
2.5 | Inflace a její měření
|
2.6 | Pozitivní a negativní efekty inflace
|
2.7 | Náklady anticipované a neanticipované inflace
|
2. | Druhý okruh (otázka č. 2) – verze 2010
|
2.1 | Teorie ekonomického růstu
|
2.2 | Hospodářský cyklus a ekonomický růst
|
2.4 | Deskripce modelu Harroda a Domara
|
2.5 | Solowův a Swanův neoklasický model růstu
|
2.6 | Produktivita práce, celková produktivita faktorů
|
2.7 | Modely endogenního růstu - Lucasův model
|
2.8 | AK modely, modely s endogenním technologickým pokrokem
|
3. | Třetí okruh (otázka č. 3)
|
3.2 | Hypotézy absolutního důchodu, relativního důchodu, životního cyklu, permanentní důchod
|
3.3 | Vliv daní na úroveň spotřeby
|
4. | Čtvrtý okruh ( otázka č. 4)
|
4.1 | Prorůstová hospodářská politika – její podstata, cíle a nástroje
|
4.2 | Potencionální produkt a jeho růst
|
4.3 | Faktory a zdroje ekonomického růstu
|
4.4 | Využití teorie růstu k formulaci konkrétních doporučení tvůrcům hospodářské politiky
|
4.5 | Prorůstová politika ČR
|
4.6 | Konkurenceschopnost ekonomiky a její měření
|
4. | Čtvrtý okruh (otázka č. 4) – rok 2008 a 2010
|
4.2 | Jednotlivé typy investic
|
4.3 | Investice do fixního kapitálu, investice do bydlení, investice do zásob
|
4.4 | Investiční funkce a situace v ČR
|
5. | Pátý okruh (otázka č. 5)
|
5.1 | Přímé zahraniční investice (PZI)
|
5.2 | Teorie PZI: složení a metodologie
|
5.4 | Přínosy a negativy pro hostitelskou zemi i investora
|
5.5 | Přímé a nepřímé dopady PZI
|
5.7 | Praxe PZI v České republice
|
6. | Šestý okruh (otázka č. 6)
|
6.1 | Odvětvová struktura ČR
|
6.2 | Historie národního hospodářství a změny v 90. letech
|
6.3 | Současný stav a postavení v rámci světové ekonomiky
|
6.4 | Situace a perspektivy vybraných odvětví hospodářství ČR
|
7. | Sedmý okruh (otázka č. 7)
|
7.2 | Privatizace a liberalizace
|
7.3 | Transformace v tranzitivních a rozvojových ekonomikách
|
7.4 | Washingtonský konsensus
|
7.5 | Problematika udržitelnosti daňového systému
|
7.6 | Problematika udržitelnosti důchodového a sociálního systému
|
7.7 | Komparace s ostatními
|
7. | Sedmý okruh (otázka č. 7) – verze 2010
|
7.1 | Vnitřní a vnější rovnováha
|
7.2 | Podmínky vnitřní rovnováhy
|
7.3 | Podmínky vnější rovnováhy
|
7.4 | Problém dvojitého deficitu
|
7.5 | Ukazatele vnitřní a vnější rovnováhy
|
7.6 | Základní charakteristika ukazatelů
|
7.7 | Makroekonomická stabilita ČR
|
9. | Devátý okruh (otázka č. 9)
|
9.1 | Vládní versus tržní (netržní) selhání jako argumenty pro a proti maximalizaci úlohy státu v ekonomice
|
9.2 | Netržní selhání a jejich příčiny
|
9.3 | Alokační, výrobní, dynamická a leibensteinova elektivnost
|
9.4 | Zájmy a schopnosti politiků, resp. byrokracie
|
9.5 | Fáze hospodářského rozhodování a časová zpoždění
|
9. | 6 Problematika souvislosti hospodářského a politického cyklu
|
9.7 | Nevyužití politického kapitálu
|
10. | Desátý okruh (otázka č. 9)
|
10.1 | Nezaměstnanost a její vliv na inflaci
|
10.2 | Vysvětlení konceptu NAIRU
|
10.3 | Dlouhodobá a krátkodobá hlediska nezaměstnanosti v souvislostech NAIRU
|
10.4 | Hystereze na trhu práce
|
11. | Jedenáctý okruh (otázka č. 11)
|
11.1 | Chování lidí při hledání práce a úroveň nezaměstnanosti
|
11.2 | Vysvětlení mechanismu působení včetně důkazu účinnosti pomocí Beveridgeovy křivky
|
11.3 | Dobrovolná a nedobrovolná nezaměstnanost
|
11.4 | Investice do lidského kapitálu
|
11.5 | Význam a působení odborů na trhu práce
|
11.6 | Minimální mzda, její sociální a ekonomická funkce
|
11.7 | Kritéria úrovně minimální mzdy
|
11.8 | Vztah minimální mzdy k životnímu minimu
|
12. | Dvanáctý okruh ( otázka č. 12)
|
12.1 | Úroveň, struktura a vývoj zaměstnanosti a nezaměstnanosti zemí Evropské unie
|
12.2 | Dlouhodobá a regionální nezaměstnanost
|
12.3 | Evropská strategie zaměstnanosti
|
12.4 | Lisabonská a Stockholmská kritéria
|
12.5 | Podstata reforem trhů práce
|
12.6 | Národní akční plány zaměstnanosti
|
13. | Třináctý okruh (otázka č. 13)
|
13.2 | Celková produktivita faktorů
|
13.4 | Faktory ovlivňující produktivitu
|
13.5 | Politika produktivity – institucionální zázemí, systémové podmínky a věcné faktory
|
14. | Čtrnáctý okruh (otázka č. 14)
|
14.1 | Územní nerovnováha - faktory regionálních odlišností
|
14.2 | Mobilita výrobních faktorů a její překážky
|
14.3 | Regionální konvergence a divergence
|
15. | Patnáctý okruh (otázka č. 15)
|
15.1 | Vymezení platební bilance
|
15.2 | Vyrovnávací procesy na platební bilanci v různých kursových režimech
|
15.3 | Struktura platební bilance
|
15.4 | Vývoj platební bilance ČR
|
15.5 | Současný stav a predikace
|
16. | Šestnáctý okruh (otázka č. 16)
|
16.1 | Ekonomická integrace
|
16.2 | Vymezení stupňů ekonomické integrace
|
16.3 | Aplikace na různé evropské a mimoevropské integrační organizace ve druhé polovině 20. století.
|
16.4 | Modely ekonomické integrace a možnosti jejich praktické realizace v podmínkách Evropské unie
|
16.5 | Aplikace principů subsidiarity a solidarity při realizaci politiky hospodářské a sociální koheze EU
|
16.6 | Politiky společné a koordinované
|
17. | Sedmnáctý okruh (otázka č. 17)
|
17.1 | Vznik a geneze Evropských společenství
|
17.2 | Hlavní vývojové etapy
|
17.3 | Od integrace ekonomické i integraci politické
|
17.4 | Politiky 2. a 3. pilíře Eu a jejich cíle a nástroje
|
18. | Osmnáctý okruh ( otázka č. 18)
|
18.1 | Pojem práva ES – primární a sekundární
|
18.2 | Aplikace práva ES v členských státech
|
18.3 | Acquis communautaire a jeho význam pro přistupující země
|
18.4 | Postavení a funkce hlavních orgánů Evropské unie
|
18.5 | Charakteristika jejich vzájemných vztahů
|
18.6 | Struktura orgánů EU a zastoupení členských států v nich
|
19. | Devatenáctý okruh ( otázka č. 19)
|
19.1 | Teorie parity kupní síly
|
19.3 | Balassův-Samuelsonův model a efekt a jeho role v procesu měnové integrace
|
19.4 | Vliv na plnění kurzového a inflačního konvergenčního kritéria
|
19.5 | Kurzový mechanismus ERM2
|
19.7 | Zásady fungování, případná omezení pro nové členské země EU před vstupem do Eurozóny
|
20. | Dvacátý okruh (otázka č. 20)
|
20.1 | Teorie optimální měnové oblasti
|
20.2 | Tradiční verze a moderní verze teorie optimální měnové oblasti
|
20.3 | Kriteria pro vymezení optimální měnové oblasti
|
20.4 | Endogenní charakter kriterii OCA
|
20.5 | Výnosy a náklady měnové integrace
|
21. | Dvacátý první okruh (otázka č. 21)
|
21.1 | Úloha mezinárodních organizací v globalizovaném světě (WTO, IMF, IBRD, OECD)
|
21.2 | Jejich vliv na formování hospodářské politiky
|
21.3 | Globální problémy lidstva a jejich základní vymezení
|
21.4 | Dokumentujte na jednotlivých regionech světa vzájemnou provázanost a komplexnost globálních problémů
|
21. | Dvacátý první okruh (otázka č. 21) – verze 2008
|
21.1 | Základní vymezení globálních problémů
|
Doplňující otázky:
A) Scénáře transformace v jednotlivých zemích SVE
B) Vymezení stupňů ekonomické integrace a jejich aplikace na různé evropské a mimoevropské integrační organizace ve druhé polovině 20. století
C) Investice
Úryvek
"Vládní versus tržní (netržní) selhání jako argumenty pro a proti maximalizaci úlohy státu v ekonomice
Je nutné si položit otázku: „Provádět hospodářskou politiku či nikoliv?“ Na základě této otázky můžeme vymezit dva základní přístupy k této problematice:
1) intervencionistické zaměření – netržní a vládní selhání je méně nebezpečné než selhání tržní;
- odmítají „samočistitelnost“ trhů a spatřují významnou úlohu hospodářsko-politických autorit v regulaci ekonomiky;
- v makroekonomické oblasti je to stimulace agregátní poptávky prostřednictvím zásahů vlády, centrální banky a ostatních institucí;
- v mikroekonomické oblasti jde o eliminaci tržních selhání a podporu přerozdělovacích procesů.
2) liberální zaměření – vládní a netržní selhání jsou nebezpečná a nedokonalostem trhu nebudou přikládat příliš velký význam.
- existují zde automatické vyrovnávací mechanismy => ekonomika se tak nachází v celkové rovnováze, plně využívá své zdroje, které jsou efektivně alokovány, a trh sám zabezpečuje optimum svou „neviditelnou rukou“;
- úlohu státu (a celé HP), v rámci přístupu laissez-faire, spatřují především v umožnění trhu efektivně fungovat, tzn. ve vytvoření institucionálního rámce a vymezení vlastnických práv.
Netržní selhání a jejich příčiny
K netržním selháním (týká se makrosféry) dochází v situaci, kdy stát, jenž převzal některé tržní aktivity do své „kompetence“ (týká se především produkce veřejných statků typu národní obrana), má tendenci v důsledku oddělení svých příjmů od produkce (financování je prováděno ze státního rozpočtu, tedy především z daní) vyrábět s nadbytečnými náklady, které navíc v čase rostou. Mimo to dochází k tendenci maximalizovat rozpočet, kdy neexistuje snaha snižovat náklady, ale spíše snaha o jejich zdůvodnění.
Alokační, výrobní, dynamická a leibensteinova efektivnost
1) alokační – trhy jsou alokačně efektivní tehdy, když firmy vyrábějí takový výstup, který si spotřebitelé nejvíce přejí;
2) výrobní – trhy jsou výrobně efektivní tehdy, když firmy vyrábějí výstup s minimálními náklady;
3) dynamická – trhy jsou dynamicky efektivní tehdy, pokud jsou schopny vytvářet, rozvíjet a využívat technologie takovým způsobem, že snižují náklady na výrobu své produkce, zlepšují její kvalitu nebo vytvářejí produkci novou lépe než alternativní institucionální uspořádání (úzce souvisí s efektivností výrobní);
4) leibensteinova – tržní prostředí umožňuje snižovat náklady nebo zvyšovat produktivitu dané firmy za pomocí organizačních zlepšení, zvýšené motivace a zlepšení řízení více než alternativní institucionální uspořádání.
Zájmy a schopnosti politiků, resp. byrokracie
O problematice vládních selhání se začíná hovořit až koncem 70. let 20. století, tedy v období po selhání keynesiánsky orientované hospodářské politiky. Jednalo se v podstatě o příspěvek teoretiků školy veřejné volby ke zdůvodnění hospodářsko-politických selhání.
Mezi vládní selhání patří: zájmy a schopnosti politiků a byrokracie, časová zpoždění v hospodářské politice, problém souvislosti politického a hospodářského cyklu, nevyužití politického kapitálu a vztah politiků k ekonomické teorii a praxi.
Pozn.: Vládní selhání není samozřejmě problémem jen při eliminaci selhání tržních, ale při jakékoliv mikroekonomické a makroekonomické politice státu.
Vládní selhání v podobě nerealizace optimální hospodářské politiky způsobené byrokracií a politiky může mít v zásadě dvě podoby:
1) Politici a voliči se setkávají na politickém trhu s cílem maximalizovat svůj užitek. Politikové maximalizují svůj užitek, jsou-li znovu zvoleni a byrokracie maximalizuje svůj užitek, získá-li maximum výhod pro sebe (moc, prestiž, postavení aj.). Tato maximalizace užitku vede k „vyhledávání renty“ (rent-seeking, vede k neproduktivním činnostem zájmových a lobbyistických skupin, a tedy ke ztrátě efektivnosti), tedy k odklonu politiků a byrokracie od obecně prospěšných a efektivních cílů. Toto selhání je v podstatě způsobeno rozdílnými cíly zájmových skupin (politiků, byrokratů, voličů a lobbyistů). Pozn.: Problémem není jenom existence těchto zájmových skupin a jejich tlaky na politiky a byrokraty, ale také to, že v důsledku jejich organizovanosti dochází v podstatě k nastolení zájmů menšiny na úkor „mlčící“ většiny.
2) Vládní selhání způsobené politiky a byrokraty je zapříčiněno jejich schopnostmi. I když přijmeme předpoklad, že politici stejně jako byrokracie nesledují především své zájmy, může dojít k jejich selhání z důvodu jejich odborné neschopnosti."
Poznámka
Práce z Vysoké školy báňské - technické univerzity v Ostravě, z Ekonomické fakulty. Žádný ze souborů otázek neobsahuje všech 21. Úplně chybí vypracování otázky č. 8. Zadání otázek je totožné pro všechny roky. Někdy se zadání liší a tyto změny jsou zpřehledněny v desetinném obsahu s uvedením roku verze. Za každou vypracovanou otázkou jsou vypsány zdroje. Práce obsahuje velké množství obrázků, schémat a grafů. Čistý text dosahuje 289 stran. Jsou přiloženy dva soubory ve formátu Adobe Acrobat (*pdf) a jeden ve formátu MS PowerPoint (*ppt).
Vlastnosti
Číslo práce: | 19757 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 348 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 18 |
Velikost souboru: | 3266 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera19757
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.