Obsah
1. | Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského
|
1.2 | Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky
|
2. | Stanovení výukových cílů
|
2.1 | Výukové cíle jako prostředek pro řízení výuky
|
2.2 | Taxonomie cílů podle Blooma - tabulka
|
3. | Výukové metody a jejich klasifikace
|
3.1 | Kritéria výběru metod ve vyučovacím procesu
|
4. | Projektování výuky, realizace výuky a evaluace výuky
|
4.1 | Časově-tematické plány
|
4.2 | Příprava na jednotlivou výuku
|
4.3 | Písemná příprava na výuku
|
4.4 | Orientace na kognitivní, psychomotorickou a afektivní složku učiva
|
4.5 | Struktura výuky – cíle a obsah
|
4.6 | Postupy, organizace a řízení výuky
|
4.7 | Výsledky a jejich hodnocení
|
5. | Výběr obsahu školního vzdělání
|
5.1 | Rámcový vzdělávací program
|
5.2 | Systém kurikulárních dokumentů
|
5.3 | Ukázková lekce dle RVP
|
6. | Učitel v pedagogickém procesu
|
6.1 | Učitelovo pojetí výuky a styly vyučování)
|
6.2 | Učitel v roli vychovatele
|
6.3 | Konstruktivistické pojetí výuky
|
6.4 | Transmisivní pojetí vyučování
|
7.3 | Montessoriovská škola
|
8.3 | Základní rysy výchovy
|
8.4 | Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.
|
8.6 | Pedagog a vychovávaný jedinec
|
8.7 | Cíle výchovy, jejich členění a vymezování
|
8.8 | Vývoj, přehled a aplikace pedagogických principů
|
9. | Hodnocení a klasifikace žáků
|
9.2 | Klasifikace vs. slovní hodnocení
|
9.3 | Problém objektivity hodnocení
|
9.4 | Způsoby zjišťování výsledků výuky
|
9.5 | Vliv hodnocení žáků na jejich sebehodnocení
|
10. | Proměny psychiky dítěte školního věku a adolescence
|
10.1 | Obecná charakteristika stadií dětství
|
10.2 | Vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě
|
10.3 | Charakteristické změny pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení
|
10.4 | Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti
|
10.5 | Obecná charakteristika dospívání a úroveň poznávacích procesů dospívajících
|
11.1 | Pedagogická diagnostika
|
11.2 | Diagnostická práce učitele
|
11.3 | Kognitivní stereotypy a předsudky v procesu poznávání žáků
|
11.4 | Zásady pro interpretaci získaných dat
|
12. | Pedagogická komunikace a interakce mezi učitelem a žákem/žáky
|
12.1 | Proměny pedagogické komunikace v závislosti na různých koncepcích výuky
|
12.2 | Vliv kvality pedagogické komunikace na klima třídy
|
12.3 | Uspořádání třídy a specifika pedagogické komunikace
|
13. | Základní cíle a prostředky soudobé edukace
|
13.1 | Psychologie odměňování a trestání
|
13.2 | Autorita učitele a kázeň žáků
|
13.3 | Druhy autority, normy chování
|
13.4 | Stanovení pravidel při výuce, školní řád
|
13.5 | Prevence neukázněného chování
|
14. | Mravní a sociální výchova
|
14.1 | Cíle a proces mravní výchovy
|
14.2 | Metody mravní výchovy
|
14.3 | Prevence sociálně patologických jevů
|
15. | Odraz aktuálních problémů ve výchově
|
15.1 | Multikulturní výchova a environmentální výchova
|
15.2 | Výchova ke zdravému životnímu stylu a globální výchova, „Zdravá škola“
|
15.3 | Výchova žáků k rodičovství - sexuální výchova
|
16. | Školní třída jako sociální skupina
|
16.1 | Sociální klima třídy
|
16.4 | Možnosti podpory spolupráce ve třídě
|
16.5 | Sociální a osobnostní kompetence učitele
|
17. | Hlavní výchovné a výukové problémy dětí školního věku a adolescentů
|
17.1 | Etiologie a klasifikace jednotlivých poruch a vad z hlediska psychologie a speciální pedagogiky
|
18. | Pedagogicko-psychologické poradenské služby
|
18.1 | Školní poradenská pracoviště
|
18.2 | Specializovaná poradenská zařízení, IPPP ČR, vyhláška č. 72/2005 Sb.
|
18.3 | Školní a poradenská psychologie
|
18.4 | Role školního psychologa a školního speciálního pedagoga
|
18.5 | Přehled speciálních škol a školských zařízení pro výchovu a vzdělávání žáků se speciálními potřebami dle jednotlivých typů postižení
|
19.1 | Cíle a základní postupy
|
19.2 | Pomoc, sociální kontrola a sociální opora
|
19.3 | Poradenství pro profesní orientaci žáků
|
19.4 | Zvládání krizových situací ve škole
|
20. | Speciální pedagogika a její subdisciplíny
|
20.1 | Základní terminologie
|
20.2 | Diagnostické a terapeutické (nápravné) metody ve speciální pedagogice
|
21. | Systém péče o postižené a současná legislativa týkající se speciální pedagogiky
|
21.1 | Podmínky edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní a střední škole
|
21.2 | Možnosti integrace a individuální vzdělávací plán
|
21.3 | Přehled speciálních škol a školských zařízení pro výchovu a vzdělávání žáků se speciálními potřebami dle jednotlivých typů postižení
|
22. | Rodina jako výchovné prostředí
|
22.1 | Psychologie rodiny (styly rodinné výchovy)
|
22.2 | Spolupráce rodiny a školy
|
22.3 | Komunikace učitele s rodiči
|
23.1 | Škola jako organizace
|
23.2 | Příjímání, motivace a výstup pracovníků – učitelů
|
24. | Specifika učitelství jako profese
|
24.1 | Profesionalizace učitelů
|
24.3 | Formy profesionálního rozvoje
|
24.5 | Autoevaluace práce učitele
|
25. | Řízení spolupráce a týmové práce ve škole
|
25.1 | Kultura a klima školy
|
25.2 | Koncept učící se organizace
|
25.4 | Praktický výzkum a práce na školních projektech
|
26. | Základní právní dokumenty
|
26.1 | Listina lidských práv a svobod
|
26.2 | Úmluva o právech dítěte
|
26.3 | Pracovní řád pro učitele
|
26.4 | Vyhláška o základní škole
|
26.5 | Školské zákony a pracovní právo
|
27. | Strategické dokumenty MŠMT
|
27.1 | Podstata Národního programu rozvoje vzdělávání
|
27.2 | Rámcového vzdělávacího programu a souvislost s tvorbou Školního vzdělávacího programu
|
27.3 | Evaluace práce školy
|
Úryvek
"PROJEKTOVÁNÍ VÝUKY – REALIZACE VÝUKY – REFLEXE (EVALUACE) VÝUKY
(časově-tematické plány, příprava na jednotlivou výuku, písemná příprava na výuku, orientace na kognitivní, psychomotorickou a afektivní složku učiva; struktura výuky – cíle, obsah, postupy, organizace a řízení výuky, výsledky a jejich hodnocení).
Projektování (plánování) je prvním krokem pro úspěšnou realizaci vyučování, je to plánování a promýšlení učebních cílů, jejich uspořádání a vzájemné vztahy.
Plán = představa příštího stavu věci, neměl by ho znát jen učitel, ale také žáci – měli by vědět, co se od nich po zvládnutí tematického celku očekává.
Kroky při plánování výuky
Při plánování vychází učitel z různých kurikulárních dokumentů. Na jejich základě učitel zpracovává časově tematický plán učiva a přípravu na konkrétní vyučovací jednotku.
Plánování není jen představou o budoucím stavu věci, ale je to také řada konkrétních činností k zajištění realizace záměrů, tzn. příprava pokusů, technických zařízení, pomůcek, učebních úloh, didaktických testů, ale také učebnice (pozor, dnes nejsou učebnice v některých případech věcně ani didakticky na žádoucí úrovni) a k nim zpracované metodické příručky a v neposlední řadě potřeby a zájmy žáků.
1. Studium kurikulárních dokumentů
a) dříve studium učebních osnov (Vzdělávací program Základní škola, Národní škola, Obecná škola)
b) dnes Rámcové vzdělávací programy
2. Zjištění potřeb žáků
- kurikulární dokumenty je nutné porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
- dříve učili učitelé podle stanovených osnov a podle jedné učebnice, která měla i metodickou příručku – to bylo často pro žáky nevyhovující, často docházelo ke zneužívání totalitními režimy k ideologickým a mocenským cílům
- dnes Rámcový vzdělávací program, resp. Školní vzdělávací program
3. Tematický plán učiva
Tematický plán učiva tvoří konečnou představu o výuce ve školním roce. Jedná se o stanovení tematických celků a počtů hodin, které jim budeme věnovat. Někdy se formulují i hlavní výukové cíle k tematickým celkům (cíl se nemá formulovat jako popis činnosti učitele, ale jako činnost žáka, kterou zvládne na konci výuky). Případně zde lze naplánovat přípravu zvláštních pomůcek, založení dlouhodobějších pokusů (např. v biologii) apod.
Zpracování tematického plánu může být individuální záležitostí učitele, ale může se na něm podílet i tým učitelů (je žádoucí).
Dříve se zpracovával na základě osnov a v souladu s učebnicemi a metodickou příručkou, dnes je větší volnost a lze zohlednit např. podmínky školy, potřeby žáků apod.
Žádoucí je připravit tématické plány pro všechny ročníky, což umožňuje návaznost a mezi vyučujícími nevznikají spory o tom, co měl kdo odučit.
Jakmile máme stanovena témata a časové proporce, připravujeme se na konkrétní vyučovací jednotku.
4. Příprava na vyučování
Pracovní řád předepisuje důkladnou přípravu učitele na výuku, ale nepředepisuje její formu. Obecně se doporučuje udělat si alespoň stručnou písemnou přípravu na hodinu. Příprava je plně záležitostí učitele. Rys (1975) rozlišuje tři typy přípravy:
a) „blesková příprava“ Co? Jak? Učitel vymezí obsah, promyslí metody a prostředky. O výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učiva v učebnici. V praxi se s takovou přípravou setkáme často, především z nedostatku času.
b) odpovídá na otázky Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina pokračování? Zde již učitel pracuje s cíli, které popisují, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni, zařazuje vyučovací jednotku do obsahových a časových souvislostí s tím, co bylo, a tím, co bude (prakticky se to projevuje např. opakováním učiva z minulé vyučovací jednotky, zadáním úkolů na příště). Tento typ je nejčastější.
c) nejnáročnější, lze ji charakterizovat takto:
1. cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnout
• konkretizace některého z obecných cílů (např. žáci dokážou provést kotoul vzad)
2. jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout
• obsah učiva – stručný nástin
• volba vyučovacích metod (důležitá je aktivita žáků), didaktických pomůcek, metodický postup"
Poznámka
Práce obsahuje obrázky, tabulky a schémata. Čistý text dosahuje cca 195 stran.
Vlastnosti
Číslo práce: | 19831 |
---|
Autor: | elektrikar - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 210 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 45 |
Velikost souboru: | 738 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera19831
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.