Obsah
3. | Definice výchovného poradenství
|
Úryvek
"Publikace byla původně vydána pro studenty Univerzity J.A. Komenského jako povinná či doporučená literatura u předmětů Speciální pedagogika, Psychopedie či Poradenství I. Studenti se zde vysokoškolsky kvalifikují a odborně připravují na své působení v sociální či pedagogické sféře, kde je na ně v dnešní době vyvíjen stále větší tlak zejména v souvislosti s identifikací zdroje problémů žáka při jeho činnostech ve škole, „... s následným školním hodnocením žáka, v doporučování přijetí, přeřazení a integrace žáků do různých forem vzdělávání.“ (str. 5) Následně je pak příručka dostupná u několika dalších vydavatelství a v kamenných či internetových obchodech.
Text je koncipován jako zevšeobecnělý úvod do oblasti výchovného poradenství, které se „... zabývá otázkami souvisejícími s psychologickými, pedagogickými, pedagogickopsychologickými a speciálně pedagogickými aspekty ontogenze dětí a mládeže od předškolního věku až po období dospívání.“ (str. 7) Jak autorka uvádí, výchovné poradenství „... představuje zatím jedinou, státem podporovanou a řízenou odbornou pedagogickopsychologickou poradenskou službu ve školství poskytovanou dětem a mládeži, jejich zákonným zástupcům a učitelům škol, ve kterých se žáci připravují pro své uplatnění ve společnosti.“ (str. 7)
Kromě Úvodu, ve kterém je zmiňována nelehká úloha pedagogů a stále rostoucí nároky na jejich profesi v souvislosti s uskutečňovanou reformou českého školství, obsahuje publikace šest kapitol rozčleněných do různého počtu podkapitol a oddílů. První čtyři kapitoly jsou přibližně stejně dlouhé (v průměru 10 stran), nejdelší je pátá kapitola (24 stran) a obsah publikace uzavírá výčet použité a doporučené literatury. Grafická úprava textu je jednoduchá, avšak přehledná, pouze jednobarevná s jedním druhem stínování, bez obrázků, grafů a s jedinou tabulkou (str. 47).
V kratičké kapitole zařazené za Úvodem se můžeme seznámit s pojmy výchovné poradenství a školní poradenské služby. Tyto oblasti jsou pak podrobněji popsány v následujících dvou kapitolách, kde autorka rozebírá pojmy a úlohy pedagogické, psychologické a pedagogicko-psychologické diagnostiky, pedagogicko-psychologických poraden, speciálně pedagogických center a jednotlivých pedagogických činovníků ve školách.
Obdobně laděná je i čtvrtá kapitola pojednávající o Podpůrném systému ve školství, kam patří asistent pedagoga a osobní asistent, školní metodik prevence, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologického poradenství a Výzkumný ústav pedagogický."
Poznámka
Obor studia Speciální pedagogika, předmět Poradenství I.
Vlastnosti
Číslo práce: | 20726 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2009 |
Počet stažení: | 204 |
Velikost souboru: | 16 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4d1b408831b8d.zip (16 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.