Obsah
1. | Vývoj péče o postižené
|
1.1. | Analýza všech přístupů k postiženým
|
1.2. | Chronologický přehled k dějinám speciální výchovy ve světě
|
1.3. | Chronologický přehled k dějinám speciální výchovy v České republice
|
2. | Změna paradigmatu v české speciální pedagogice v 90. letech 20. století
|
2.2. | Model sociálně patologický
|
2.4. | Model antropologický
|
3. | Proces socializace a resocializace jedinců se speciálními potřebami
|
3.1. | Proces socializace a resocializace jedinců se speciálními potřebami
|
3.2. | Vývojová podmíněnost jedince v oblasti sociálního učení
|
3.3. | Vývoj „já“ v pojetí hlavních teorií osobnosti
|
3.4. | Teorie osobnosti = vývoj pojetí (názorů) osobnosti
|
4. | Kurikulární dokumenty a jejich vliv na výchovně vzdělávací proces
|
4.1. | Nový systém kurikulárních dokumentů
|
4.2. | Systém kurikulárních dokumentů
|
4.4. | ŠVP – školní vzdělávací plán
|
4.5. | § 18 Individuální vzdělávací plán
|
4.5.1. | Individuální vzdělávací plán
|
4.6. | §5 Typy speciálních škol
|
5. | Poradenské služby v procesu integrace/inkluze určené pro školy
|
5.1. | Pedagogicko psychologické poradny PPP - § 5
|
5.2. | Speciálně pedagogická centra SPC - § 6
|
5.3. | Poradenští pracovníci na škole - § 7
|
5.4. | Střediska výchovné péče SVP
|
5.5. | Další typy poradenských služeb
|
5.5.1. | Střediska pro poradenství a sociální rehabilitaci
|
5.5.2. | Poradenské aktivity svépomocných sdružení
|
5.5.3. | Centra samostatného života
|
5.6. | Legislativní vymezení školských poradenských zařízení
|
5.7. | Pedagogická integrace
|
5.8. | Legislativní vymezení pedagogické integrace
|
6. | Moderní trendy v péči o jedince se speciálními potřebami (SP)
|
6.4.1. | Typy mainstreaminingu
|
6.4.2. | Metody mainstreaminingu
|
6.5. | Deinstitucionalizace
|
6.7. | Spolupráce resortů a organizací
|
6.9. | Kombinovaná onemocnění - hluchoslepota
|
6.13. | Zařízení rodinného typu
|
6.14. | Chráněné bydlení a podporované bydlení
|
6.17. | Podporované zaměstnávání (PZ)
|
6.18. | Poskytovaná podpora
|
6.19. | Celoživotní vzdělávání
|
7. | Problematika jedinců mimořádně nadaných
|
7.2. | Charakteristické projevy
|
7.4. | Specifika vzdělávání
|
7.5. | Legislativa pro vzdělávání nadaných
|
8. | Speciálně pedagogická podpora osob se sluchovým postižením
|
8.1. | Výskyt sluchového postižení v populaci
|
8.1.1. | Podle místa vzniku postižení
|
8.1.2. | Podle období vzniku postižení
|
8.1.3. | Podle stupně postižení
|
8.2. | Etiologie sluchového postižení
|
8.4. | Kompenzace sluchových vad, kompenzační pomůcky
|
8.4.1. | Lehká sluchová vada
|
8.4.2. | Těžší sluchová vada
|
8.4.4. | Těžká sluchová vada
|
8.4.5. | Kochleární implantát
|
8.5. | Psychické zvláštnosti sluchově handicapovaných
|
8.6. | Komunikační systémy sluchově postižených
|
8.6.3. | Totální komunikace
|
8.6.4. | Znakový dorozumívací systém
|
8.7. | Programy výuky neslyšících
|
8.8. | Zásady komunikace se sluchově handicapovaným
|
9. | Speciálně pedagogická podpora osob se zrakovým postižením
|
9.1. | Hygiena zraku ve škole
|
9.2. | Nejčastější druhy zrakových vad
|
9.3.1. | Krátkozrakost (myopie)
|
9.3.2. | Odchlípení sitnice
|
9.3.3. | Dalekozrakost (hypermetropie)
|
9.3.4. | Vetchozrakost (presbyopie)
|
9.4. | Barvoslepost (achromatopsie, achromázie)
|
9.5. | Šeroslepost (hemeralopie)
|
9.6. | Šedý zákal (cataracta)
|
9.7. | Glaukom – zelený zákal
|
9.8. | Senilní okulární degenerace sítnice
|
9.9. | Šilhavost (strabismus, heterotrofie)
|
9.10. | Tupozrakost (amblyopie)
|
9.11. | Příčiny těžkého zrakového postižení
|
9.12.1. | Speciální optické pomůcky pro slabozraké
|
9.13. | Nevidomost (slepota, amauróza)
|
9.13.1. | Speciální optické pomůcky pro nevidomé
|
9.14. | Komunikace se zrakově postiženými, slabozrakost, nevidomost
|
10. | Speciálně-pedagogická podpora jedinců s tělesným postižením
|
10.1. | Klasifikace pohybových poruch
|
10.2. | DMO - Dětská Mozková Obrna, ICP - Infantilní Cerebrální Paréza
|
10.5.1. | Zdravotní postižení provázející DMO
|
10.6. | Psychické zvláštnosti při DMO
|
10.6.2. | Malformace a amputace
|
11. | Speciálně pedagogická podpora chronicky nemocných
|
11.2. | Psychické reakce na chorobu
|
11.3. | Reakce dítěte na nemoc
|
11.3.2. | Smutek a truchlení
|
11.3.3. | Apatie a rezignace
|
11.4. | Reakce rodičů na onemocnění dítěte
|
11.5.1. | Epileptický záchvat
|
11.5.2. | Typy epileptických záchvatů
|
11.9. | Poruchy metabolismu tuků (lipidů)
|
11.10. | Srdeční vady (vrozené srdeční anomálie)
|
11.11. | Cystická fibróza (mukoviscidóza)
|
11.12. | Chronické selhání ledvin
|
11.16. | Školy při zdravotnických zařízeních
|
12. | Problematika jedinců s parciálními poruchami
|
12.9. | Diagnostika specifických poruch učení
|
12.10. | Přístupy k dětem s SPU
|
12.11. | Diagnostická zkouška SPU
|
13.2.2. | Komplikace a problémy u leváků
|
13.2.3. | Pozitiva leváctví
|
13.2.4. | Některé zásady v přístupu k levákům
|
13.3. | Vyšetření laterality podle několika Sovákových zkoušek:
|
14. | Jedinec se sociálním znevýhodněním
|
14.1. | Sociální znevýhodnění - definice
|
14.2. | Sociální znevýhodnění – definice dle zákona 561/2004, §16
|
14.3.1. | Funkce přípravné třídy
|
14.3.2. | Cíle výchovně-vzdělávacího procesu v přípravné třídě
|
14.3.3. | Legislativní zakotvení přípravných tříd
|
14.3.4. | Schválené učební dokumenty, podle kterých se v této třídě pracuje
|
14.3.5. | Náplň práce v přípravné třídě:
|
14.3.6. | Strategie ve vzdělávání minorit (zaměřeno na romské etnikum)
|
14.3.7. | Hlavní směry koncepce této Mezirezortní skupiny
|
15.4. | Potřeby seniorů a jejich rodin
|
16. | Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
|
16.1. | Pojetí speciálně-pedagogické diagnostiky
|
16.2. | Speciálně-pedagogická diagnostika se dělí podle druhu postižení
|
16.3. | Diagnostika se provádí v oblastech
|
16.4. | Speciálně pedagogické diagnostické metody
|
16.5. | Diagnostický proces – fáze, postupy a cíle ve speciální pedagogice
|
16.6. | Fáze poradenského procesu
|
16.7. | Postupy diagnostického procesu
|
16.8. | Diagnostická otázka a stanovení hypotézy
|
16.8.1. | Získávání diagnostických dat
|
16.8.2. | Interpretace získaných dat
|
16.8.3. | Prognóza, závěry pro další působení
|
16.9. | Cíle diagnostického procesu ve speciální pedagogice
|
16.10. | Hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky dle zaměření
|
16.10.1. | Diagnostika hrubé a jemné motoriky
|
16.10.2. | Diagnostika grafomotoriky a kresby
|
16.10.3. | Diagnostika sociální a citové oblasti
|
16.10.4. | Diagnostika rozumových schopností
|
16.10.5. | Diagnostika oblasti verbálních schopností
|
16.10.6. | Orientační sluchová zkouška
|
16.10.7. | Orientační vyšetření mluvidel
|
16.10.8. | Orientační zkouška dýchání
|
16.10.9. | Orientační zkouška motoriky mluvidel
|
16.10.10. | Orientační zkouška artikulační obratnosti
|
16.10.11. | Orientační zkouška fonematického sluchu
|
16.10.12. | Orientační vyšetření výslovnosti
|
16.10.13. | Orientační vyšetření slovní zásoby
|
16.10.14. | Orientační zkouška řečového projevu
|
16.10.15. | Orientační zkouška verbální sluchové paměti
|
16.10.16. | Orientační zkouška zrakové percepce
|
16.10.17. | Orientační zkouška laterality
|
Úryvek
"3. Proces socializace a resocializace jedinců se speciálními potřebami.
Proces socializace a resocializace jedinců se speciálními potřebami
• Cílem spec. ped. je dosáhnout u postiženého jedince co možná nejvyššího stupně socializace či resocializace. Probíhá-li socializace úspěšně, člověk má v sobě zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí.
• Proces socializace
• Socializace není nikdy ukončena. Jedná se o vývoj lidské osobnosti, k níž na jednu stranu patří osobní individualita, která jedince odlišuje od okolí, ale také i sociální charakter, který mezi sebou mají všichni členové jedné společnosti či společenství. (Hodnoty, normy, sociální role apod.)
• Během socializace dochází k proměnám, jimiž se jedinec postupně vzdaluje od výchozího stavu novorozeněte a stává se z něho člověk jako kulturní bytost schopná fungovat ve složitém systému lidské společnosti.
• Z pohledu spec. ped. je socializace zapojení jedince do společenství lidí po stránce pracovní, výchovné a vzdělávací, společenské.
• Socializace se rozlišuje na primární, sekundární a terciární.
• Primární socializace probíhá v rodině a končí s uzavřenou individualizací jednotlivce. Normy, které se během této socializace vstřebají, platí jako stabilní, ale mohou se během života ještě změnit. Primární socializace trvá do třetího roku života.
• Sekundární socializace připravuje individuum na jeho roli ve společnosti a probíhá zejména v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Probíhá zhruba od třetího roku života.
• Terciární socializace se uskutečňuje v dospělosti a označuje přejímání, které individuum neustále uskutečňuje v interakci se svým sociálním okolím.
• životní potřeby člověka:
• biologické – příjmu, vyměšování, aktivity...
• psychologické – něco v životě dokázat, tvořivé činnosti, objevovat a porozumět, být jedinečný...
• sociální – někam patřit, spolupráce, soutěžení...
• Realizace potřeb v životě handicapovaných osob může být různým způsobem modifikováno (mít specifický charakter), v žádném případě by ale jejich naplnění nemělo být definitivně zamezeno faktem defektu.
• 4 stupně socializace ve speciální pedagogice:
• integrace - úspěšné a bezproblémové začlenění postižených osob do pracovního a společenského prostředí bez potřeby dalších zvl. opatření (úlev, výhod...)
• adaptace - poměrně úspěšné začlenění postiženého člověka do společnosti, která ale musí být jeho potřebám přizpůsobena
• utilita - tzv. sociální upotřebitelnost znevýhodněného jedince - zařazení do společensky užitečné práce za předpokladu celoživotní společenské ochrany a pomoci
• inferiorita - sociální nepoužitelnost, segregace, začlenění postiženého jedince do běžné společnosti a prac. procesu není možné, většinou vícenásobně postižení, soc. vztahy jsou nevytvořeny (resp. zcela ztraceny)"
Poznámka
Práce je psaná v odrážkách. Obsahuje tabulku a schémata, rozsah čistého textu je cca 83 stran. Rozsah jednotlivých otázek je 2,5 – 9 stran. Text obsahuje překlepy.
Vlastnosti
Číslo práce: | 21243 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 84 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 48 |
Velikost souboru: | 127 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera21243
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.