Obsah
1. | Zdroje hledání východisek k řešení situace
|
1.1 | Krize euroamerické společnosti
|
1.2 | Krize školy, krize výchovy
|
2. | Charakteristika koncepce globální výchovy
|
2.2 | 10 základních principů globální výchovy
|
3. | Globální výchova a globalismus
|
4. | Jedinec ve věku globalizace
|
5. | Ekologický rozměr globality
|
6. | Role učitele v globální výchově
|
7. | Metody, formy a prostředky globální výchovy
|
Úryvek
"-zdroje hledání východisek k řešení situace:
- krize euroamerické společnosti – globální problémy (rozdíl bohatý sever x chudý jih, ekologické katastrofy, nepoměr mezi rychlostí civilizačního vývoje a pomalým tempem biologické evoluce člověka, zneužívání vědy) → důsledky na život jednotlivce (neuroticismus, osobnostní labilita, poruchy kognitivních procesů, drogové závislosti, kriminalita mladistvých, prostituce, dětští vrahové…)
- krize školy, krize výchovy - nízká efektivnost poskytovaného vzdělání; deformace výchovného systému v rozsahu znalostí, jejich zastaralosti a nevhodnosti ve vztahu ke všem věkovým skupinám;
Čtyři pilíře vzdělávání pro 21. století (dle zprávy Unesco)- učit se: poznávat, jednat, žít společně, být
- rozvoj věd o člověku – pedagogika se musí přizpůsobovat současné situaci→ změny v pojetí výchovy
Charakteristika koncepce globální výchovy
-východiska.
- fiosofická- holismus (systémové pojetí světa – všechno je vzájemně propojené, na sobě závislé, vzájemně se ovlivňující)
- pedagogická- střed pozornosti- člověk jako součást světa; osobnost člověka – vnitřně přirozeně tvořivá, jedinečné schopnosti a potřeby
10 základních principů globální výchovy:
1. Vzdělání pro rozvoj člověka s důrazem na všelidské hodnoty demokracie a humanity.
2. Respektování žáka, studenta jako člověka a jeho individuality, úcta k němu, princip vzájemného učení a ovlivňování.
3. Centrální úloha zkušenosti.
4. Systémové pojetí výchovy a vzdělávání.
5. Nová role učitele a vzdělávacích institucí.
6. Svoboda výběru.
7. Vzdělávání jako participace na demokracii.
8. Vzdělání pro globální občanství (světoobčanství)
9. Vzdělání pro uvědomělou péči o Zemi.
10. Duchovní rozměr ve výchově a vzdělávání.
Globální výchova a globalismus
-globalismus – pojem z období pedagogického reformismu; princip celistvosti ve výchově; podmíněn psychologicky!
-globální výchova – podmíněna společensky a ekologicky; důležité – chápání souvislostí a komplexní odpovědnost za svět, kromě tradičních hodnot přijímat i aktuální hodnoty (uvědomění si globálních problémů, zachování zdravého životního prostředí, kulturní rozmanitosti, lidská důstojnost, tvořivost, iniciativa, kritické myšlení, empatie)"
Poznámka
Práce je psaná v heslech. Byla použita do předmětu Základy pedagogiky.
Vlastnosti
Číslo práce: | 21316 |
---|
Autor: | nezaregistrovatelna - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2009 |
Počet stažení: | 312 |
Velikost souboru: | 11 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4d9358cee343c.zip (11 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.