Obsah
1. | Psychopedie jako vědní obor
|
1.1. | Pomocné vědy psychopedické
|
1.2. | Aktuální úkoly psychopedie
|
1.3. | Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentálním postižením
|
1.4. | Chronologický přehled k dějinám psychopedie ve světě
|
1.5. | Chronologický přehled k dějinám psychopedie v České republice
|
1.6. | Základní pravidla normalizačního principu
|
1.7. | Výzkumný ústav pedagogický v Praze
|
1.8. | Hlavní okruhy činnosti ústavu
|
1.9. | Psychopedická společnost
|
1.10. | Vědecko-výzkumný ústav speciální pedagogiky
|
2. | Vymezení pojmu mentální retardace
|
2.1. | Etiologie mentální retardace (MR)
|
2.3. | MR způsobená chromozomální aberací – Downův syndrom
|
2.4. | MR způsobené poruchami pohlavních chromozomů
|
2.5. | MR způsobená poruchami metabolismu
|
2.6. | Snížení rozumových schopností na základě polygenní dědičnosti
|
2.8. | Rizikové těhotenství
|
2.9. | Rizikový novorozenec
|
2.10. | Výskyt mentální retardace v populaci
|
3. | Klasifikace mentální retardace
|
3.1. | F 70 Lehká mentální retardace IQ 69 – 50
|
3.2. | F 71 - Středně těžká mentální retardace IQ 49 – 35
|
3.3. | F 72 Těžká mentální retardace IQ 20 – 34
|
3.4. | F 73 - Hluboká mentální retardace IQ do 19
|
4. | Mentální retardace ve vztahu k demenci a pseudooligofrenii
|
4.1. | Diferenciální diagnostika MR
|
5. | Socializace osob s mentálním postižením
|
5.1. | Naplnění kvalitní socializace
|
5.2. | Překážky socializace
|
5.3. | Zařazení MP do školy
|
5.4. | Osamostatnění od rodiny
|
6. | Dospělost a stáří osob s mentálním postižením
|
6.2. | Rodina a dospělá osoba s MP
|
6.3. | Přechod ze školy do zaměstnání
|
6.4. | Speciálně pedagogická intervence u dospělých osob s MP
|
6.5. | Vzdělávání dospělých s MP
|
6.6. | Pracovní uplatnění osob s MP
|
6.7. | Pojetí stáří a stárnutí
|
7. | Problematika Downova syndromu (DS)
|
7.3. | Programy včasné péče
|
7.4. | Vzdělávání dětí s DS
|
8. | Pervazivní vývojové poruchy
|
8.6. | Vzdělávání jedinců s pervazivní vývojovou poruchou
|
8.11. | Vizualizace a strukturalizace prostředí
|
8.12. | Vizualizace a strukturalizace času
|
8.13. | Vizualizace a strukturalizace činností
|
9. | Výchova a vzdělávání jedinců s lehkým mentálním postižením
|
9.1. | Lehká mentální retardace (IQ 50-69)
|
9.2. | Vzdělávání žáků s mentálním postižením
|
9.2.1. | Vzdělávání, individuální vzdělávací plán a didaktika
|
10. | Výchova a vzdělávání jedinců se středně těžkým mentálním postižením
|
10.1. | Středně těžké mentální postižení (IQ 35 – 49)
|
10.3. | Adekvátní výchovné zásady
|
10.5. | Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání ZŠ speciální
|
10.6. | Povinnost školní docházky
|
10.7. | Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením
|
10.8. | Cíle základního vzdělávání žáků se středně těžkou MR
|
11. | Výchova a vzdělávání jedinců s těžkým mentálním postižením
|
11.1. | Charakteristika osob s těžkým mentálním postižením
|
11.4. | Speciální pedagogické metody
|
11.5. | Speciální vzdělávání
|
11.6. | Speciální vzdělávací cíle a postupy
|
11.10. | Problematické přístupy a postoje k MP
|
12. | Výchova a vzdělání jedinců s hlubokým mentálním postižením
|
12.3. | Hluboká mentální retardace
|
12.4. | Zařízení pro výchovu a vzdělávání MR
|
12.5. | Vzdělávání mentálně retardovaných probíhá
|
12.6. | Předškolní věk 3 -6 - 7 let
|
12.7. | Školní věk 6 – 7- 15 let event. 19 let
|
12.8. | Adolescence 15 – 17. event. 21 – 26 let
|
13. | Výtvarná, pracovní, tělesná a hudební výchova na ZŠ praktické
|
13.2. | VV v nižších ročnících ZŠ praktické
|
13.3. | VV ve vyšších ročnících ZŠ praktické
|
14. | Výchovy na základní škole speciální
|
15. | Výchova k partnerství a sexuální výchova osob s MP
|
15.1. | Postoje k sexualitě osob s mentálním postižením
|
15.2. | Nejčastější předsudky vůči sexualitě osob s mentálním postižením
|
15.3. | Partnerství osob s mentálním postižením
|
15.4. | Manželství osob s mentálním postižením
|
15.5. | Sexuální zneužívání osob s mentálním postižením
|
15.6. | Sexuální výchova u osob s mentálním postižením
|
15.7. | Schéma sexuální výchovy
|
15.8. | Principy sexuální výchovy
|
15.9. | Základní východiska sexuální výchovy osob s MP
|
15.10. | Obsah sexuální výchovy v období základního vzdělávání
|
15.10.1. | Sexuální výchova osob s lehkým mentálním postižením
|
15.10.2. | Sexuální výchova u osob se středně těžkým mentálním postižením
|
15.10.3. | Sexuální výchova osob s těžkým MP a postižením více vadami
|
16. | Symptomatické poruchy řeči
|
16.2. | Komunikační strategie v práci speciálního pedagoga
|
16.3. | Pedagogická komunikace
|
16.4. | Mezilidská komunikace
|
16.5. | Augmentativní komunikace
|
16.6. | alternativní komunikace
|
16.6.2. | další příklady specifických alternativních komunikací
|
16.7. | Komunikace, komunikace lidskou řečí
|
16.8. | Alternativní formy komunikace v logopedické praxi
|
16.9. | AAK (Augmentativní a alternativní komunikace)
|
16.10. | Formy používané v logopedické praxi
|
17. | Využití alternativní pedagogiky v edukačním procesu
|
17.3. | Ideály a klady plánu
|
18. | Koncept bazální stimulace
|
18.1. | Systém bazální stimulace
|
18.2. | Jednotlivé oblasti podpory
|
18.5. | Vestibulární podněty
|
18.6. | Čichové a chuťové podněty
|
18.7. | Sluchové a zrakové podněty
|
18.8. | Komunikativní a sociálně – emocionální podněty
|
18.9. | Prvky bazální stimulace
|
18.10. | Využití bazální stimulace
|
18.11. | Možnosti bazální stimulace – metody
|
19. | Systém škol pro vzdělávání a výchovu jedinců s MP dle stupně postižení
|
19.2. | Stupně integrace dle Sováka
|
19.3. | Stupně integrace dle WHO
|
19.5. | Současný systém vzdělávání dětí s mentálním postižením
|
19.6. | Některé formy celoživotního vzdělávání lidí s mentálním postižením
|
19.7. | Problematika pracovního uplatnění MP lidí
|
19.8. | Možnosti zaměstnávání lidí s mentálním postižením
|
19.10. | Zaměstnávání osob se MP
|
20. | Nové formy péče a podpory
|
20.1. | Osobní asistence (OA)
|
20.4. | Neformální komunitní péče
|
20.5. | Služby dočasné výpomoci
|
20.7. | Chráněná pracoviště
|
20.8. | Nestátní zařízení a dobrovolná občanská sdružení (NADACE)
|
20.10. | Organizace zdravotně postižených jsou zaměřeny
|
20.11. | Nejznámější organizace
|
20.12. | Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR
|
20.13. | Sdružení rodičů a přátel dětí s autismem – RAIN MAN
|
20.16. | Společnost rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem
|
21. | Volnočasové aktivity pro jedince se zdravotním postižením
|
21.1. | Volnočasové aktivity pro jedince se zdravotním postižením
|
21.2. | Odpočinkové a rekreační činnosti
|
21.4. | Sebeobslužné a veřejně prospěšné činnosti
|
22. | Poradenské služby pro osoby s mentálním postižením a jejich rodiny
|
22.1. | Školské poradenské služby (§ 16 Zákona 561/2004 Sb.)
|
22.2. | Pedagogicko – psychologická poradna
|
22.3. | Speciálně pedagogické centrum
|
22.4. | Poradenské služby na škole
|
22.6. | Systém výchovného poradenství
|
22.7. | Jednotlivé instituce systému výchovného poradenství jsou
|
22.8. | Další typy poradenských služeb
|
22.9. | Principy spolupráce odborníků s rodinou
|
23. | Předprofesní příprava žáků s mentálním postižením
|
23.3. | Celoživotní vzdělávání lidí s mentálním postižením
|
24. | Osobnost psychopeda a profesní etika
|
24.1. | Osobnostní profil speciálního pedagoga a jeho příprava
|
24.2. | Osobnostní profil speciálního pedagoga
|
24.3. | Příprava na profesní dráhu speciálního pedagoga
|
24.4. | Kvalita života speciálního pedagog
|
24.4.1. | Co ovlivňuje kvalitu života speciálního pedagoga?
|
24.4.2. | Syndrom vyhoření (SV) u pomáhajících profesí
|
24.4.3. | Syndrom pomáhajících profesí
|
24.5. | Profesní etika v práci speciálního pedagoga
|
24.7. | Profesionální chování
|
24.8. | Odpovědnost vůči klientům
|
24.9. | Utajení (důvěrnost)
|
25. | Komplexní/ucelená rehabilitace
|
25.1. | Formy komplexní rehabilitace
|
25.2. | Metody komplexní rehabilitace
|
25.3. | Zásady komplexní rehabilitace
|
25.4. | Komplexní rehabilitační péče o dospělé osoby s tělesným postižením
|
25.4.1. | Rehabilitační péče
|
25.4.2. | Ergoterapeutická péče
|
25.4.4. | Psychologická péče
|
Úryvek
"Výzkumný ústav pedagogický v Praze
• je resortním výzkumným ústavem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, jeho přímo řízenou organizací. Vznikl roku 1957 jako právní nástupce Výzkumného ústavu pedagogického J. A. Komenského, který byl zřízen dekretem prezidenta republiky ze dne 27. října 1945. Odborná činnost ústavu se zaměřuje na oblasti předškolního vzdělávání, základního vzdělávání, středního všeobecného vzdělávání a na vzdělávání dětí a mládeže se speciálními a specifickými vzdělávacími potřebami
Hlavní okruhy činnosti ústavu
• Návrhy koncepcí a koncepčních dokumentů zabývajících se problematikou rozvoje všeobecně vzdělávacího školství; sledování a analýzy našich a zahraničních trendů v této oblasti.
• Návrhy vzdělávacích programů a dílčích pedagogických dokumentů (učebních plánů, učebních osnov) pro předškolní, základní a střední všeobecné vzdělávání, včetně speciálního.
• Ověřování existujících modelů vzdělávání v mateřských školách, základních školách, speciálních školách a gymnáziích, vyhodnocování zjištěných poznatků, návrhy inovací.
• Tvorba didaktických a metodických materiálů pro potřeby pedagogické praxe.
• Tvorba didaktických a metodických materiálů zabývajících se specifickými problémy výchovy a vzdělávání dětí a mládeže (výchova a vzdělávání dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, výchova ke zdraví, prevence zneužívání drog a dalších návykových látek, volnočasové a jiné aktivity).
• Aktivity zaměřené na hodnocení výsledků (evaluaci) vzdělávání, na tvorbu evaluačních kritérií a evaluačních nástrojů.
• Analýzy, zprávy, informace pro mezinárodní organizace a instituce zabývající se problematikou výchovy a vzdělávání.
• Posuzování vzdělávacích programů, učebních dokumentů, učebnic, metodických materiálů pro potřeby MŠMT ČR, případně dalších resortů a jiných zájemců.
• Posuzování koncepce a obsahu vzdělávacích programů a pedagogických projektů škol.
• Expertní, poradenské a konzultační služby pro školy, školská zařízení i jiné zájemce.
• Přednášková a publikační činnost zaměřená na objasňování vzdělávací politiky státu, nových trendů ve výchově a vzdělávání a na přenos nových vědeckých a výzkumných poznatků do praxe škol a školských zařízení.
• Ústav spolupracuje s mateřskými, základními, středními a vysokými školami, resortními institucemi, zahraničními institucemi obdobného zaměření a mezinárodními organizacemi zabývajícími se zejména koncepčními otázkami výchovy a vzdělávání dětí a mládeže a problematikou hodnocení výsledků ve vzdělávání.
V poslední době se činnost ústavu soustřeďuje především na:
• tvorbu rámcových vzdělávacích programů pro předškolní, základní a střední všeobecné vzdělávání (gymnázia);
• tvorbu evaluačních kritérií a úloh pro hodnocení výsledků v základním vzdělávání;
• spolupráci na vytvoření koncepce kurikulární politiky státu;
• spolupráci na přípravě nové maturity.
Psychopedická společnost
• Je nezávislou dobrovolnou společenskou organizací
• Sdružuje odborné pracovníky, rodiče a další zájemce z oblasti výchovně vzdělávací, sociální, léčebné a rehabilitační péče i osob s MR
• Působí v ČR, je však otevřena zájemcům i jiných zemí
• Je samostatným právním subjektem se sídlem Praha 1, Josefská 4
• Byla založena roku1999 z Psychopedické sekce v rámci Logopedické společnosti působící od roku 1985
• Ve styku se zahraničím užívá anglický název: Psychopedics Association (PSAS)
• Valné shromáždění je svoláváno jednou za čtyři roky a volí členy výboru a členy kontrolní a revizní komise
• Úkoly:
• pořádá přednášky, diskuse, semináře, sympozia, konference a jiné akce s domácí i zahraniční účastí"
Poznámka
Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky, Speciální pedagogika pro vychovatele.
Práce je psaná formou odrážek, klíčové pojmy jsou zvýrazněny. Obsahuje 1 malou tabulku o rozsahu 1/4 strany. Rozsah jednotlivých otázek je 2 - 12 stran. Otázky 8, 9, 17., 18.9, 18.11, 18.12 a 24 jsou zkopírované z internetu.
Vlastnosti
Číslo práce: | 21815 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 108 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 39 |
Velikost souboru: | 178 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera21815
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.