Obsah
1. | Základní charakteristiky evropského, amerického a asijského managementu
|
1.1. | Rozvojové kořeny managementu
|
1.2. | Plánování a rozhodování
|
1.5. | Vztahy manažerů a zaměstnanců
|
2.2. | Subjekty a objekty managementu
|
2.4. | Tři základní pilíře subjektů managementu
|
3. | Vznik a kořeny managementu
|
3.7. | Vojenské organizace, církev
|
4. | Třídění škol managementu
|
4.1. | Podle časového hlediska
|
4.2. | Podle územního hlediska
|
4.3. | Předklasický management
|
4.3.4. | Daniel C. McCallum a Henry V. Poor
|
4.3.5. | Klasický management
|
4.3.5.1. | Frederic W. Taylor
|
4.3.5.1.1. | Principy managementu
|
4.3.5.1.2. | Taylorovo vědecké řízení
|
4.3.5.3. | Frank B. Gilbreth
|
4.3.6. | Byrokratický management
|
4.3.7. | Administrativní management
|
4.3.8. | Behavioristický management
|
4.3.8.1. | Hugo Münsterberg
|
4.3.8.2. | Mary Parker Follett
|
4.3.8.5. | Douglas McGregor
|
4.3.9. | Moderní management
|
4.3.9.1. | Rozhodovací škola
|
4.3.9.1.1. | Charakteristika
|
4.3.9.3. | Škola operační analýzy
|
4.3.10. | Empirický management
|
4.3.10.1. | Charakteristika
|
4.3.10.2. | Tom Peters a Robert Waterman
|
5. | Systémové a celostní myšlení v managementu
|
5.2. | Subjekt, objekt, systém a model v systémovém myšlení
|
5.4. | Cíle poznávání a využívání objektů systémy
|
5.5. | Tvorba systému na objektu
|
5.6. | Problémy vymezování částí v rámci celku
|
5.7. | Vazby a vztahy (jejich typy) mezi částmi a celky ve struktuře systému
|
5.8. | Typy vztahů ve struktuře systémů
|
5.9. | Charakter působení zpětné vazby
|
5.10. | Stabilita a rovnovážný stav při fungování systémů
|
5.11. | Komplexnost a její ovládání systémy
|
5.12. | Celostnost jako vlastnost aplikace systémového myšlení
|
6. | Informační systémy v managementu
|
6.1. | Význam informačních systémů
|
6.3.2. | Z vnitřních zdrojů
|
6.4. | Zpracování informací
|
6.6. | Vývoj informačních systémů
|
6.7. | Rozdílné informace pro rozdílné úrovně řízení
|
6.7.1. | Funkční úroveň řízení
|
6.7.2. | Střední úroveň řízení
|
6.7.3. | Vrcholová úroveň řízení
|
7. | Objekty řízení a jejich charakteristika
|
7.2. | Ekologický aspekt řízení a jeho procesy
|
7.3. | Technologický aspekt řízení a jeho procesy
|
7.4. | Technický aspekt organizace a jeho procesy
|
7.5. | Sociologicko-psychologický aspekt řízení a jeho procesy
|
7.6. | Ekonomický aspekt řízení a jeho procesy
|
7.7. | Obchodní aspekt hospodářského objektu a jeho procesy
|
7.8. | Právní aspekt řízení a jeho procesy
|
7.9. | Politicko-sociologický aspekt řízení a jeho procesy
|
7.10. | Vzájemná závislost pracovních procesů v organizování a jejich slučování do činností
|
8. | Vlastnictví, jeho formy a vliv na udržitelný rozvoj organizace
|
9.1. | Vymezení a cíle řízení
|
9.2. | Vymezení obsahu řízení prostřednictvím funkcí řízení
|
9.3. | Co se rozumí funkcí řízení?
|
9.4. | Problémy vymezení funkcí řízení
|
9.6. | Modely základních a rozvojových funkcí řízení
|
9.7. | Principy řízení organizací jako celků
|
9.7.2. | Principy podle systémové teorie
|
9.7.2.1. | Homeostatický princip
|
9.7.2.2. | Ekvifinální princip
|
9.7.2.3. | Zpětnovazební princip
|
9.8. | Metody řízení organizací jako celků
|
9.8.1. | Rozdělení podle míry exaktnosti
|
9.8.1.2. | Heuristické metody
|
9.8.1.3. | Empiricko-intuitivní metody
|
9.8.2. | Rozdělení z hlediska věcnosti a komplexnosti
|
9.8.2.3. | Metoda porovnání s nejlepšími
|
9.8.2.4. | Metoda radikálních změn
|
9.8.2.5. | Metoda zvratu v nákladech
|
9.8.2.6. | Metoda krizového řízení
|
9.9. | Uplatňování funkce řízení v podmínkách praxe
|
9.9.1. | Uplatňování funkce plánování
|
9.9.1.1. | Obsah funkce plánování
|
9.9.1.2. | Druhy plánovacích dokumentů
|
9.9.1.2.1. | Poslání organizace
|
9.9.1.2.2. | Vize organizace
|
9.9.1.2.4. | Vykonávací plány
|
9.9.1.3. | Principy využívané v plánování
|
9.9.1.4. | Metody plánování
|
9.9.1.4.2. | Tvorba strategie
|
9.9.1.4.3. | Vypracování vykonávacích plánů
|
9.9.1.5. | Informace pro plánování
|
9.9.1.6. | Požadavky na pracovníky při tvorbě plánovacích dokumentů
|
9.9.2. | Uplatňování funkce organizování
|
9.9.2.1. | Obsah funkce organizování
|
9.9.2.2. | Druhy úloh a činností spojených s organizováním
|
9.9.2.2.1. | Tvorba organizačních struktur
|
9.9.2.2.2. | Zdokonalování organizačních struktur
|
9.9.2.2.2.1. | Metody a jejich uplatňování
|
9.9.2.3. | Vlastnosti informací a informační zdroje
|
9.9.3. | Uplatňování funkce kontroly
|
9.9.3.1. | Obsah funkce kontroly
|
9.9.3.2. | Principy, vztah a druhy kontroly
|
9.9.3.4. | Zdroje informací
|
9.9.3.5. | Požadavky na pracovníky, kteří vykonávají kontrolu
|
9.9.4. | Uplatňování funkce rozhodování
|
9.9.4.1. | Obsah funkce rozhodování
|
9.9.4.2. | Principy rozhodování
|
9.9.4.3. | Druhy rozhodování a rizika
|
9.9.4.4. | Metody rozhodování
|
9.9.4.4.1. | Empirické metody
|
9.9.4.4.2. | Heuristické metody
|
9.9.4.4.2.1. | Delfská metoda
|
9.9.4.4.2.2. | Brainstorming
|
9.9.4.4.2.3. | Rozhodovací tabulky, strom, analýza
|
9.9.4.4.2.4. | Rozhodovací matice
|
9.9.4.4.2.5. | Druckerův pragmatický rozhodovací model
|
9.9.4.4.3. | Exaktní metody
|
9.9.4.5. | Informace pro rozhodování
|
9.9.4.6. | Požadavky na kompetentnost subjektů managementu
|
9.9.5. | Uplatňování funkce regulace
|
9.9.5.1. | Obsah funkce regulace
|
9.9.5.2. | Princip regulace
|
9.9.5.3.1. | Eliminace poruch
|
9.9.5.3.2. | Kompenzace poruch
|
9.9.5.3.3. | Vyrovnávání odchylek
|
9.9.5.4. | Informace pro regulování
|
9.9.5.5. | Požadavky na kompetentnost subjektu managementu uskutečňujícího regulování
|
9.9.6. | Uplatňování funkce koordinace
|
9.9.6.1. | Obsah funkce koordinace
|
9.9.6.2. | Principy koordinace
|
9.9.6.3. | Metody koordinace
|
9.9.6.4. | Informace pro koordinace
|
9.9.6.5. | Nároky na kompetentnost subjektu managementu
|
10. | Komunikace jako základní pracovní a manažerská zručnost
|
10.1. | Podstata a význam komunikace v práci a managementu
|
10.2.1. | Slovní komunikace
|
10.2.1.1. | Faktory a bariéry
|
10.2.1.2. | Principy a pravidla efektivního rozhovoru
|
10.2.1.3. | Vlastní vystoupení (prezentace)
|
10.2.2. | Písemná komunikace
|
10.2.2.1. | Typy hospodářských dokumentů
|
10.2.2.2. | Principy a pravidla efektivního poslouchání
|
10.2.2.3. | Principy a pravidla efektivního čtení
|
10.2.3. | Neverbální komunikace (vizuální, zraková)
|
10.2.3.1. | Komunikace orgány těla
|
10.2.3.1.3. | Tělesné doteky a další
|
10.2.3.2. | Neslovní komunikace prostorem
|
10.2.3.3. | Neslovní komunikace časem
|
10.2.3.4. | Neslovní komunikace oblečením
|
10.2.3.5. | Neslovní komunikace mlčením
|
10.2.4. | Hlasová komunikace
|
10.3. | Konflikty subjektů v komunikaci
|
10.4. | Podniková komunikace se zaměstnanci
|
10.5. | Podniková komunikace s veřejností
|
11. | Motivace a její využití v managementu
|
11.1. | Podstata a význam motivace v managementu
|
11.2. | Motivační principy, školy a jejich představitelé
|
11.2.1. | Maslowova hierarchie potřeb
|
11.2.2. | Alderferova teorie ERG
|
11.2.3. | Herzbergova teorie dvou faktorů
|
11.2.4. | McClellandova teorie
|
11.2.7. | Principy ovlivňující motivaci
|
11.3. | Principy a metody hmotné motivace
|
11.4. | Principy a metody nehmotné motivace
|
12. | Pracovní skupiny (týmy), řízení jejich práce a vedení porad
|
12.1. | Poslání, typy a vlastnosti pracovních skupin
|
12.1.2.1. | Hledisko normativní organizační struktury
|
12.1.2.2. | Hledisko podnětu vzniku
|
12.1.2.3. | Hledisko semknutosti členů
|
12.1.2.4. | Hledisko rozdílnosti míry kompetence členů
|
12.1.2.5. | Hledisko doplnění pracovní skupiny novými členy
|
12.1.2.6. | Hledisko velikosti
|
12.1.2.7. | Hledisko charakteru vztahů a struktury komunikace
|
12.1.3. | Základní rozdíly mezi členy pracovní skupiny a členy týmu
|
12.2. | Principy tvorby pracovních skupin a pravidla jejich práce
|
12.2.1. | Struktura a dynamika skupiny
|
12.2.4. | Kroky přijímání členů
|
12.2.5. | Příčiny neúspěchu
|
12.3. | Vedení pracovních skupin
|
12.3.1. | Přístupy k vedení pracovních skupin
|
12.3.1.1. | Principy vedení
|
12.4.1. | Porady, jejich poslání a problémy
|
12.4.2. | Pravidla efektivního vedení porad
|
12.4.2.1. | Pravidla pro přípravu
|
12.4.2.2. | Pravila pro zabezpečení efektivního průběhu
|
12.4.2.3. | Pravidla pro přijímání závěrů
|
12.4.2.4. | Metody a přístupy při vedení porad
|
13. | Self management (sebeřízení) a time management (řízení využívání času)
|
13.1.1. | Některé definice sebeřízení
|
13.1.2. | Funkce sebeřízení
|
13.1.3. | Obsah funkce sebeakceptování a její uplatňování
|
13.1.3.1. | Sebeakceptování
|
13.1.3.2. | Vlastní reálný sebeobraz
|
13.1.3.3. | Ctěný idealizovaný sebeobran
|
13.1.4. | Obsah funkce sebeuplatňování a její aplikace v práci a životě
|
13.1.4.2. | Základní metody
|
13.1.5. | Obsah funkce sebevzdělávání a její využívání
|
13.2. | Řízení využívání času
|
13.2.1. | Podstata time managementu
|
13.2.2. | Vývoj generací a technik řízení času
|
13.2.2.4. | Čtvrtá generace
|
13.2.2.5. | Čtyři kvadranty aktivit
|
13.2.3. | Techniky řízení využívání času
|
13.2.4. | Problém a principy řízení času
|
13.2.5. | Účinný přístup k time managementu
|
13.2.5.1. | Jaké aktivity musím vykonat jako subjekt managementu?
|
13.2.5.2. | Kolik času je třeba věnovat aktivitám, které je třeba udělat?
|
Úryvek
"Třídění škol managementu podle:
1) časového hlediska
a) předklasický M (předklasická škola; Owen, Babbage, Towne)
b) klasický M (procesní škola)
ba) vědecký M (Taylor, Gantt, Ford)
bb) byrokratický M (Weber)
bc) administrativní M (Faylol, Barnard)
c) behavioristický M (psychologicko-sociální škola; Mustberg, Follett, Mayo, Maslow)
d) moderní M (matematická a systémová škola; Simon, Bertalanffy, Beer, Ashby)
e) empirický M (pragmatická škola; Drucker, Peters, Waterman)
2) podle územního hlediska
a) evropský
b) americký
c) japonský
Předklasický management - předklasická škola neuvažovala o M jako o oddělené vědě, ale i naproti tomu byl její přínos užitečný pro ostatních představitelů managementu.
Robert Owen - zabýval se pracovními a sociálními podmínkami svých zaměstnanců v bavlnářském závodě. Snížil pracovní čas a zakázal noční práci dětí (opradový lidumil).
Charles Babbage - matematik a považuje se za otce informatiky (kdo je matka?). Zabýval se hlavně specializací v práci. Tvrdil, že nejen fyzická, ale i duševní práce musí být specializovaná. Zavedl odměňovací systém, odměny za užitečné nápady a účast na zisku při jejich realizaci.
Henry R. Towne - člověk málokdy disponuje inženýrskými a zároveň obchodními schopnostmi, ale pro řízení organizace jsou nutné obě (Sáha by určitě souhlasil).
Daniel C. McCallum a Henry V. Poor - zabývali se hlavně organizací, plánováním, pořádkem a odborným řízením v železniční dopravě. Poor se považuje za prvního autora, který definoval pojem management - podle něj správné fungování podniku závisí na třech složkách managementu - organizaci, komunikaci a informovanosti.
Klasický management (tzv. procesní škola managementu)
a) Vědecký management - snaha o zvýšení efektivnosti práce pomoci vědeckých metod.
Frederic Winslow Taylor - zakladatel vědeckého M, prosazoval myšlenku nahradit subjektivní, individuální odhady v organizaci práce vědecky založenými postupy. Manažer musí vytvořit správné pracovní příležitosti a správný mzdový systém pro zvýšení produktivity.
Manažeři by se měli řídit těmito principy:
- vědecky prostudovat každou úlohu a vytvořit nejlepší metodu na její vykonání,
- pečlivě vybírat pracovníky a zaučit je tak, aby využívali tyto metody,
- spolupracovat a kontrolovat pracovníky,
- oddělit práci od zodpovědnosti. Manažer je zodpovědný za plánování, přičemž používá vědecké principy. Pracovník je zodpovědný za vykonání práce.
Měřil výkon nejlepšího pracovníka a tak vytvořil normy denního výkonu pracovníka. Nazval to časovými studiemi. Formuloval následující zásady:
- přidělování velkého denního výkonu - každý pracovník musel splnit přesně určenou a nelehkou denní práci,
- normalizování podmínek - každý pracovník dostal práci na celý den a musel mít k tomu všechny podmínky a pomůcky,
- vysoká odměna za úspěšnou práci,
- postih v případě nesplněného výkonu.
Taylorovo vědecké řízení můžeme stručně shrnout následovně - čím jednodušší pracovní operaci je možno přidělit jednotlivému pracovníkovi, čím vyšší může být stupeň specializace a čím přesnější může být vymezený průběh pracovního procesu, tím kratší je doba zaučení, tím méně vzniká zmetků, což znamená vyšší výkonnost. Úzká specializace profesí vede ale k monotónní práci a ta se stává důvodem k nespokojenosti a ke snížení pracovní výkonnosti.
Henry L. Gantt (Taylorův kolega) - rozpracování metod a postupů denního plánování pracovních operací. Odměňovaný nebyl je pracovník za nadstandardní práci, ale i jeho vedoucí. Takto chtěl přinuti vedoucích, aby se pracovníkům více věnovali a sami jich povzbuzovali k vyššímu výkonu.
Frank B. Gilbreth - k jeho základním cílům patřilo nalezení jediného nejlepšího způsobu pro každou práci. Tento jediný a nejlepší způsob znamenal vykonávat práci s co nejmenším počtem pohybů, vyloučením únavy, maximálním zrychlením a zjednodušením - nazval to „pohybovou studií“.
Lilian Gilbrethová - její přínos je v uplatnění psychologie při vhodném umístění a výběru pracovníků, v zaškolování a vytváření vhodného pracovního prostředí. Je považována za průkopničku v oblasti psychologie řídicí práce.
Henry Ford - využil normalizaci a hromadnou výrobu. Rozdělil pracovní operace na nejjednodušší úkony, které mohl vykonávat nekvalifikovaný pracovník. Jeho principy při výrobě automobilů jsou:
- pracovníci a součástky musí být seřazené tak, jak to vyžaduje technologie a každá součástka ve výrobě musí vykonávat co nejkratší cestu,
- pro přesun rozpracovaných částí použít dopravníky,
- dopravník určí tempo práce. "
Poznámka
Zpracováno částečně formou odrážek.
V textu se objevují pravopisné chyby a záměna jmen Münsterberg za Munstberg a Herzberg za Herberg.
Součástí práce jsou schémata a grafy, rozsah čistého textu činí cca 68 stran.
První tři body desetinného obsahu jsou volně dostupné na internetu. Text odkazuje na nespecifikovanou seminární práci.
Vlastnosti
Číslo práce: | 22576 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 71 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 11 |
Velikost souboru: | 99 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera22576
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.