Obsah
1. | Vymezení základních pojmů
|
2. | Historie a definice Live Action Role-Playing Games
|
2.1. | Vznik fenoménu a jeho rozšíření
|
2.2. | Podobnost her na hrdiny a Larpu
|
2.3. | Rozdělení základních žánrových proudů
|
2.4. | Současný stav Live Action Role-Playing Games v cizině a v ČR
|
3. | Struktura a charakteristika Live Action Role-Playing Games
|
3.1.2. | Kostýmy a rekvizity
|
5. | Promítání teorií aktivního publika v Live Action Role-Playing Games
|
5.1. | Vztah a úloha účastníků a organizátorů Live Action Role-Playing Games ke hře samotné
|
5.2. | Charakteristika publika a komunity
|
8. | Možná budoucnost Live Action Role-Playing Games
|
10. | Přílohy (záznamy z rozhovorů)
|
Úryvek
"2. Historie a definice Live Action Role Playing Games
2.1. Vznik fenoménu a jeho rozšíření
Jak už jsem zmínil v úvodu práce, LARP vychází z velké části a to nejen historicky z RPG (role-playing games), tedy her na hrdiny, někdy také označované jako pen and paper games. Počátek role-playingu je možné datovat do roku 1974, kdy Gary Gygax a Dave Arneson vydávají první edici deskové hry Dungeons & Dragons (český ekvivalent této hry s názvem Dračí doupě vydává nakladatelství Altar v roce 1990), postavené na základech středověké válečné hry Chainmail, kterou Gary Gygax vytvořil společně s Jeffe Perrenem. Chainmail byla strategická válečná hra, kdy spolu soupeřili dva nebo více hráčů za pomocí většího množství figurek a napodobovali tak bitvy armád čítajících stovky až tisíce vojáků. Název Dungeouns & Dragons (D&D), respektive Dračí Doupě je odvozen od hlavní náplně této hry, jelikož se v ní účastníci reprezentováni svými zvolenými postavamy pokoušejí najít cestu daným „doupětem“ (Dungeonem), během toho operativně řeší různé situace a problémy a střetávají se s rozličnými monstry, mezi jinými i například draky. Hráči behěm hry získávají různé předměty a zkušenostní body, pomocí kterých posléze vylepšují svojí postavu. Hra bývá zpravidla rozdělena na několik sezení a nezřídka hráči své vytvořené postavy přenášejí do dalších herních dobrodružštví. S tím je spojená i jistá citová vazba mezi hráči a jejich postavami způsobená částečně delším trváním jejich interakce a z části nutností vcítění se do svých postav tak, aby byli hráči schopni reagovat na herní situace podle specifických vlastností postav. To je hlavní odlišností mezi původní wargames a D&D. tedy přesunutí důrazu z ovladání anonymních a charakterově neutrálních armád na kontrolu jediného herního avatara s jedinečnými vlastnostmi a přesvědčeními.
Od těchto her zbýval již jen krok, k prvním Larpům. Samotný princip role-playingu se stal brzo velmi oblíbeným a několik skupinek hráčů se rozhodlo, že by mohlo být zajímavé přenést koncept Dungeons & Dragons do volné přírody a pokusit se personifikovat své oblíbené hrdiny fyzicky v reálném světě. Prvenství v konání larpu je těžko dohledatelné. Jisté je, že koncem sedmdesátých let minulého století vznikají nezávisle na sobě první larpové skupiny v Severní Americe, Evropě a v Austrálii. Nejznámější z nich a prakticky jediná konkrétně zmiňovaná je skupina Dagorhir, působící v USA a zaměřující se na fantasy bitvy. Uvedení filmu Logan’s Run v roce 1976, pojednávájícím o futuristickém světě, kde každý občan žije pouze do svých třiceti let, zapříčinilo tvorbu larpů, které se následně staly součástí amerických conů. Počátkem osmdesátých let vznikají v americe dvě asociace podle jejichž pravidel a s jejich posvěcením vzniká v následujících letech velké množství larpů. Jedná se o International Fantasy Games Society, založenou v roce 1981 a pojmenovanou podle fiktivní skupiny z knihy Dream Park (1981), která popisovala futuristické larpy, a o Society for Interactive Literature (předchůdce dnešní Live Action Roleplayers Association), která byla založena na Harvadské univerzite v roce 1982 a má na svém kontě první snahu o vytvoření dramatických a tvůrčích larpů vůbec. Prvním zaznamenaným larpem ve Velké Británii se stal Treasure Trap, konaný v roce 1982 na zámku Peckforton v oblasti Chesiru, který je považován za poslední nedotčený středověký zámek v zemi. První larp v austrálii se odehrál v roce 1983 a byl postavený na pravidlech a reáliích RPG hry s názvem Traveller poprvé vydané nakladatelstvím Game Designer’s Workshop v roce 1977.
Za první akce odehrávající se na území České Republiky a připomínající svou formou LARPovou tvorbu by se zřejmě daly označit táborové hry, které někteří vedoucí připravovali pro své svěřence a které se v mládežnických organizacích udrželi od dob první republiky až do sametové revoluce. Velké množství organizátorů, kteří se nakonec po roce 1989 věnovali tvorbě Larpů mělo již nějaké zkušenosti právě z organizování podobných akcí pro děti. „V osmdesátých letech se objevují další prvky, jako hnutí Branný pobyt v přírodě v nitru organizace Svazarmu, či Táborová škola Lipnice (1977 až dodnes), která byla průkopníkem zážitkové pedagogiky u nás“CITACE (http://moravianlarp.eu/Letaky/Larp-v-CR.pdf strana 1. Vlevo dole). Po revoluci se s přílivem literatury a filmové tvorby ze západu objevují první snahy o přenesení těchto děl do reálného světa (u nás šlo hlavně o Dračí Doupě, neboli DrD) a povětšinou se jednalo o takzvané „družinovky“ pro několik hráčů. Skupina hráčů procházela předem připravenou trasu a potýkala se s monstry a plnila úkoly, předem připravené organizátory. Celý koncept hry vycházel z pravidel a reálií Dračího Doupěte. „Provázanost s DrD byla markantní zejména v soubojovém systému, který dosud nepočítal s fyzickým použitím zbraní a výsledky bojů se určovaly pomocí hodu kostkou stejně jako v „salonní“ variantě hry.“CITACE(ODRAZ 2008, str 22)"
Poznámka
Čistý text diplomové práce je 24 stran, zbytek tvoří přílohy - záznamy z rozhovorů.
Vlastnosti
Číslo práce: | 23835 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 59 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2008 |
Počet stažení: | 0 |
Velikost souboru: | 101 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera23835
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.