Obsah
4. | Členění Komenského pedagogiky
|
Úryvek
"JAN AMOS KOMENSKÝ
Narodil se 28.3.1592 v Nivnici u Uherského Brodu, zemřel ve vyhnanství 15.11.1670 v Naardenu.Český filozof, vynikající myslitel, poslední biskup jednoty bratrské, teolog, polyhistor.a pedagog světového významu, největší osobnost české kultury 17.stol. Studoval na univerzitách v Německu, stal se učitelem na bratrských školách v Přerově, později ve Fulneku. Položil první, skutečně ucelený, logický a filozoficky propracovaný pedagogický systém založený na hluboké znalosti dosavadního pedagogického myšlení . Jeho koncepce je výrazně encyklopedická a postavená na důsledném uplatňování demokracie. Komenský došel ke svým hlubokým zobecňujícím pedagogickým závěrům jednak na základě zkušeností z pozorování přírody, ale i na základě své pedagogické zkušenosti a ze studia minulosti a současnosti.
Působil v Polsku,Německu,Anglii,Švédsku a v Nizozemí. Komenský je i ve světové pedagogické literatuře nejčastěji citovaným myslitelem, jehož odkazem se zabývá specifická vědecká disciplína - komeniologie, která se rozvíjí nejen u nás, ale i v zahraničí. V posledních desetiletích je Komenský stále více interpretován nejen jako zakladatel novodobé teorie vyučování, ale především jako filozof výchovy.
Dílo:
To jest divadlo světa (1616 -1618)
Listové do nebe (1619)
O poezii České (1620)
Informatorium školy mateřské (1630)
Labyrint světa a ráj srdce (1631)
Dveře jazyků otevřené (1633)
Hlubina bezpečnosti (1633)
Plán vševědy (1643)
Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (1648)
Škola na jevišti (1654)
Velká didaktika (1657)
Svět v obrazech (1658)
Moudrého kantora mravní poučování (1662)
Anděl míru (1667)
Členění Komenského pedagogiky:
1. všeobecná teorie výchovy
2. didaktika
3. speciální didaktika jazykového vzdělávání
4. tvorba učebnic
Komenský vysvětluje filozofickou podstatu významu vzdělanosti:
- pouze moudrý člověk může být zbožný a mravný
- pouze takový člověk může rozlišovat dobro a zlo a správně jednat.
Vzdělání je tedy ve státě a národě prospěšné všem, čím více vzdělaných, tím větší jistota souladu, spravedlnosti a míru. Výchova pak musí být podle Komenského humanistická – má být pravou dílnou lidskosti.
Z rozsáhlého pedagogického odkazu Komenského, který je dodnes předmětem pečlivého studia i hluboké úcty a obdivu, je nejznámější a nejpoužívanější Velká didaktika jako koncepční spis, který položil základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody a návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež."
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 24390 |
---|
Autor: | Kelt.V - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 6 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2005 |
Počet stažení: | 296 |
Velikost souboru: | 18 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x506202040109d.zip (18 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.