Obsah
2. | Jan Ámos Komenský a jeho pohled na školský systém
|
3. | Porovnání pedagogického systému z pohledu J. A. Komenského se současností
|
Úryvek
"2. J. A. Komenský a jeho pohled na školský systém
Jan Ámos Komenský byl bezpochyby jedním z největších myslitelů všech dob. Byl také spisovatelem, filozofem, teologem a zakladatelem moderní pedagogiky. Vděčíme mu za organizaci školního roku, za systém hromadného vyučování, za soustavu všeobecně vzdělávacích předmětů, za pravidla, která regulují vnitřní chod škol. Jeho obecný výchovný cíl byl v přípravě k věcnému životu. Tato příprava zahrnuje: poznat sebe a svět, ovládnout sebe a povznést se k bohu. Z toho vyplývají tři základní oblasti výchovy a vzdělávání ve vědách a umění, v mravní výchově a ve výchově náboženské.
J. A. Komenský kladl velký důraz na kázeň a tvrdil, že škola by měla být v každém městě i vesnici a pro chlapce i dívky. Dříve bylo vzdělání pouze pro děti z bohatých rodin a právě to chtěl změnit. Tvrdil, že vzdělání potřebují všichni a zvláště ti, kteří jsou méně nadaní a hloupí - ti o to více potřebují pomoc a vzdělání, aby mohli žít důstojný lidský život. Prosazoval učení v mateřském jazyce, aby děti lépe pochopily učivo a ne se jen učily nazpaměť latinské texty, kterým nerozuměly. Dále chtěl, aby se postupně žáci učili látku od jednoduchého ke složitějšímu a v přiměřeném množství, aby nebyli přetěžováni. Zastával názor, že pokud žáci něco neumí, je to chyba učitele, nikoli žáků a proto zásadně odmítal tělesné tresty. Zdůrazňoval také, že i podmínky pro vzdělání jsou důležité. Každá třída by měla mít svojí místnost pro výuku a pro každý rok by měla být nová učebnice. Bojoval proti mechanickému učení a chtěl, aby vyučování bylo zábavné.
Při výuce aplikoval tyto zásady:
• zásada názornosti – přímá žákova zkušenost
• zásada systematičnosti a soustavnosti – učivo by na sebe mělo navazovat, nejen v jednotlivých předmětech, ale i mezi nimi a je třeba zajistit soustavný vzdělávací režim
• zásada aktivnosti – žáci by měli své poznatky získávat vlastní zkušeností, využívat je v praxi
• zásada trvalosti – je třeba soustavně učivo opakovat
• zásada přiměřenosti – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí"
Poznámka
Důležité informace jsou zvýrazněny tučně.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 24984 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 665 |
Velikost souboru: | 20 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x50a77fcf8f4c3.zip (20 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.