Obsah
3. | Co si máme představit pod pojmem „trestný čin korupčního charakteru“?
|
4. | Co není korupce aneb jaký je rozdíl mezi úplatkem a darem?
|
5. | Dokumenty a legislativa, které mají vztah ke korupční problematice
|
7. | Jak lze definovat pojem korupce
|
9. | Postavení ČR v žebříčcích CPI
|
10. | Předpoklady úspěšného boje proti korupci
|
Úryvek
"Korupce
Pochází z latinského slova corrumpere = kazit, oslabit, znetvořit, podplatit. Je to zneužití postavení nebo funkce k osobnímu prospěchu zejména v politice, veřejné správě, hospodářství.
Korupce postihuje jak hospodářství, tak politiku i společnost. Její velikost a organizovanost může mít různé stupně velikosti i propracovanosti. Vyznačuje se podplácením, úplatky, vydíráním, zastrašováním. Privilegia, neoprávněné příjmy a jejich vyžadování, udělování přízně, protežování - to jsou jen další z mnoha jejich příznaků.
Politická korupce vede ke kleptokracii, tj. vládě zlodějů, loupežníků, kdy odpadá i předstírání poctivosti a upřímnosti před veřejností.
Korupce se dnes neomezuje jenom na trestné aktivity pro ni tak typické, jako praní špinavých peněz, kuplířství, obchod s drogami, ale přispívá i ke zločinnosti jako takové.
Pro porozumění vzniku, růstu a udržování je důležité ji od trestné činnosti jasně oddělit. Neméně důležité je vytvoření a uplatnění podmínek, pravidel (zákonů), které ji umožní omezit a postihovat.
Podmínky podporující korupci
• koncentrace politické moci a rozhodování, nedemokratické režimy (centralistické, totalitní nebo se vyznačující vládou mocenských klanů);
• apatická, nezajímající se, „poddanská“, té či oné vůdčí osobnosti lehce podléhající veřejnost, nezajímající se o politiku a veřejné věci, nebo na ni nemá dostatečný vliv;
• slabé právo, nedostatečná justice často sloužící jen mocným a vlivným k prosazování jejich zájmů – nedostatečná „vláda práva“;
• tajení informací, rozhodování, procesů a závislostí, nedostatek otevřenosti, transparentnosti;
• mocenské a politické kliky uzavřené pro veřejnost, občany a jejich kontrolu;
• velké a nekontrolované finanční částky tekoucí do veřejných nebo soukromých projektů;
• špatně placení úředníci a zaměstnanci veřejné správy.
Důsledky korupce
• oslabení správy veřejných věcí a politiky vedoucí až k rozpadu státu;
• oslabení hospodářských výsledků a ekonomiky vede až k nemožnosti podnikat;
• růst chudoby a nezaměstnanosti;
• rostoucí daně a daňové úniky;
• rostoucí nedůvěra v politiku, ekonomiku a k vlastním schopnostem, rezignace;
• odchod schopných lidí do sfér, kde se mohou lépe uplatnit.
Podíl korupce, jako další „daně“, je ve středně až více korupčních společnostech odhadován na 10-20% hrubého domácího produktu (HDP).
Index vnímání korupce
Od roku 1995 se používá pro srovnávání tzv. index vnímání korupce (Corruption Perception Index – CPI). Měření míry korupce snad ve všech státech je velmi obtížné. Nelze však srovnávat úroveň korupce podle měřitelných dat (např. počet zatčených, počet soudních případů). Tato data vypovídají více o vůli a schopnosti státu korupci odhalovat a potírat. Z tohoto důvodu se používá metoda subjektivního vnímání korupčního prostředí mezi podnikateli, analytiky, státními úředníka apod.
Korupce
Pochází z latinského slova corrumpere = kazit, oslabit, znetvořit, podplatit. Je to zneužití postavení nebo funkce k osobnímu prospěchu zejména v politice, veřejné správě, hospodářství.
Korupce postihuje jak hospodářství, tak politiku i společnost. Její velikost a organizovanost může mít různé stupně velikosti i propracovanosti. Vyznačuje se podplácením, úplatky, vydíráním, zastrašováním. Privilegia, neoprávněné příjmy a jejich vyžadování, udělování přízně, protežování - to jsou jen další z mnoha jejich příznaků.
Politická korupce vede ke kleptokracii, tj. vládě zlodějů, loupežníků, kdy odpadá i předstírání poctivosti a upřímnosti před veřejností.
Korupce se dnes neomezuje jenom na trestné aktivity pro ni tak typické, jako praní špinavých peněz, kuplířství, obchod s drogami, ale přispívá i ke zločinnosti jako takové.
Pro porozumění vzniku, růstu a udržování je důležité ji od trestné činnosti jasně oddělit. Neméně důležité je vytvoření a uplatnění podmínek, pravidel (zákonů), které ji umožní omezit a postihovat.
Podmínky podporující korupci
• koncentrace politické moci a rozhodování, nedemokratické režimy (centralistické, totalitní nebo se vyznačující vládou mocenských klanů);
• apatická, nezajímající se, „poddanská“, té či oné vůdčí osobnosti lehce podléhající veřejnost, nezajímající se o politiku a veřejné věci, nebo na ni nemá dostatečný vliv;
• slabé právo, nedostatečná justice často sloužící jen mocným a vlivným k prosazování jejich zájmů – nedostatečná „vláda práva“;
• tajení informací, rozhodování, procesů a závislostí, nedostatek otevřenosti, transparentnosti;
• mocenské a politické kliky uzavřené pro veřejnost, občany a jejich kontrolu;
• velké a nekontrolované finanční částky tekoucí do veřejných nebo soukromých projektů;
• špatně placení úředníci a zaměstnanci veřejné správy.
Důsledky korupce
• oslabení správy veřejných věcí a politiky vedoucí až k rozpadu státu;
• oslabení hospodářských výsledků a ekonomiky vede až k nemožnosti podnikat;
• růst chudoby a nezaměstnanosti;
• rostoucí daně a daňové úniky;
• rostoucí nedůvěra v politiku, ekonomiku a k vlastním schopnostem, rezignace;
• odchod schopných lidí do sfér, kde se mohou lépe uplatnit.
Podíl korupce, jako další „daně“, je ve středně až více korupčních společnostech odhadován na 10-20% hrubého domácího produktu (HDP).
Index vnímání korupce
Od roku 1995 se používá pro srovnávání tzv. index vnímání korupce (Corruption Perception Index – CPI). Měření míry korupce snad ve všech státech je velmi obtížné. Nelze však srovnávat úroveň korupce podle měřitelných dat (např. počet zatčených, počet soudních případů). Tato data vypovídají více o vůli a schopnosti státu korupci odhalovat a potírat. Z tohoto důvodu se používá metoda subjektivního vnímání korupčního prostředí mezi podnikateli, analytiky, státními úředníka apod."
Poznámka
Práce obsahuje tabulky a graf o rozsahu cca 1,5 strany.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 25472 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 9 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 117 |
Velikost souboru: | 44 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x510ee0ef418a6.zip (44 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.