Obsah
1.4. | Barokní divadlo a tanec
|
1.6. | Barokní architekti a jejich díla
|
1.7. | Barokní malíři a jejich díla
|
1.8. | Sochaři a jejich díla
|
1.9. | Skladatelé a jejich díla
|
2.5. | Rokokoví malíři a jejich díla
|
Úryvek
"V umění je baroko jak období tak styl, který mu dominoval. Barokní styl používal zveličený pohyb a jasný, snadno interpretovaný detail, aby vytvořil napětí, nevázanost a majestátnost v soše, obraze, literatuře a hudbě.
Slovo baroko pochází ze starověkého portugalského slova ‘‘barroco‘‘, což je perla, která není kulatá, ale nepředvídatelného a komplikovaného tvaru. Proto v neformálním užití může slovo baroko jednoduše znamenat, že je něco komplikované a s mnoha detaily.
Barokní člověk se vzdává své nadřazenosti, uvědomuje si pomíjivost tohoto světa a nízkost vlastní existence a opět se obrací k Bohu. V době velkých zámořských objevů se lidé zbavují iluzí renesančních myslitelů, že mají svět pod kontrolou. Ve chvíli, kdy Evropané poprvé stanuli na břehu Tichého oceánu a nikdo nevěděl, Kde tato obrovská vodní plocha končí, ve chvíli, kdy Galileo Galilei obrátil svůj dalekohled k vesmírným dálkám, stanul evropský člověk tváří v tvář nekonečnosti. Pocit, který tento dosud neznámý zážitek, nazval historik Zdeněk Kalista základním zážitkem baroka. Je to pocit přiblížení se Bohu skrze tento svět. Stropy a kupole barokních chrámů působí dojmem, že jsou otevřeny do uzavřeného bezmezného prostoru, který nemůžeme nikdy obsáhnout. Nejsou to však jen vznešené a patetické pocity, které tento pohled v člověku barokní doby vyvolává, v baroku je obsaženo i utrpení, utrpení nikdy nekončícího a marného usilováné přiblížit se nejvyšší dokonalosti, stejně jako s novým poznáním se nám otevírá ještě větší prostor dosud nepoznaného.
Umění, hudba, architektura a literatura se v podobném bohatství detailů vzájemně inspirovaly v ‘‘barokním‘‘ kulturním hnutí, když umělci zkoumali, co mohou vytvořit z opakovaných a rozmanitých vzorů.
Popularitu a úspěch baroka podpořila římsko-katolická církev, která se v době Tridentského koncilu rozhodla, že umění by mělo sdělovat náboženská témata v přímém a citovém zapojení. Světská aristokracie také viděla dramatický styl barokní architektury a umění jako prostředek k zapůsobení na návštěvníky a vyjádření vítězné moci a autority. Barokní paláce jsou vybudované kolem vstupní části dvorů, předpokojů, velkých schodišť a přijímacích místností stupňující se nádhery."
Poznámka
Součástí práce jsou ilustrace o rozsahu cca 2,5 stran. Některé části textu jsou psány velmi neumělým jazykem.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 25960 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 9 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 448 |
Velikost souboru: | 385 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x512c715d24523.zip (385 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.