Obsah
2. | Podstata školního hodnocení
|
3. | Základní funkce hodnocení
|
4. | Typy a formy hodnocení žáků ve škole
|
5. | Alternativní postupy hodnocení
|
6. | Formy realizace hodnocení
|
9. | Formy slovního hodnocení
|
10. | Doporučení při formulaci slovního hodnocení
|
Úryvek
"Hodnocení ve výuce
Vymezení pojmu hodnocení
Jedná se např. o samostatný termín hodnocení – v anglické literatuře se setkáme s termíny evaluation nebo assessment.
Assessment – pojem je vztahován k procesu shromažďování informací (diagnostická procedura, zkoušení, zjišťování, ověřování, měření znalostí testem).
Evaluation – samostatné stanovení hodnocení (posouzení, stanovení známky, udělení absolutoria, napsaný posudek, formulace pedagogické diagnózy).
Termínem hodnocení, které odpovídá anglickému assessment, bychom tedy měli rozumět všechny hodnotící procesy a informace uvnitř výuky, tj. hodnocení ve třídě (angl. classroom assessment). Toto hodnocení se vztahuje ke konkrétním cílům výuky a na výuce se přímo podílí nebo ji podporuje. Jedná se o různé druhy zkoumání vědomostí a dovedností žáků, zkoušení, testování, hodnocení žáků mezi sebou, výcvik žáků v sebehodnocení, průběžné diagnostické informování rodičů o školních výkonech žáků.
V české odborné literatuře se pojem evaluace vymezuje:
Podle pedagogického slovníku (Průcha, Walterová, Mareš, 1998) jako „ zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, efektivnost vzdělávací soustavy“.
Podobně se zabývá evaluací i J. Průcha (1996) – kde ji chápe jako „mnohostannou aktivitu, která má poskytovat hodnotící informace o celé pedagogické realitě – má co nejobjektivněji hodnotit kvalitu vzdělávacích programů, vzdělávacích potřeb, výuky a učitelů, edukačního prostředí“.
Podstata školního hodnocení
1) Hodnocení probíhá ve vyučování permanentně, jak v situacích, ve kterých si účastníci hodnocení ani neuvědomují, tak v situacích, v nichž je hodnocení záměrně organizováno.
2) Tato skutečnost vychází z poznání, že hodnotící aktivita je přirozenou součástí každé lidské činnosti. Hodnocení prostupuje život žáků a učitelů natolik intenzivně, že jej můžeme prohlásit za součást školního i mimoškolního života.
3) Dále má hodnocení velký podíl na utváření psychických stránek žákovy osobnosti. Zasahuje oblast žákova sebevědomí a jeho sebehodnocení. Může být významným aktivizujícím a stimulačním činitelem učební činnosti žáka.
4) Působí také jako sociální motivace, protože vnitřně souvisí se základními sociálními vztahy v procesu vyučování, tj. se vztahem mezi učitelem a žákem a žáky navzájem
5) Souvisí bezprostředně i s úrovní vztahu učitele a žáka. Jiný typ hodnocení budeme nacházet v autoritativním vyučování s dominantním postavením učitele, jiný typ hodnocení ve vyučování demokratickém s partnerským vztahem učitele a žáka."
Poznámka
Důležité informace jsou tučně značeny.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26185 |
---|
Autor: | Aquakee - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 4 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 126 |
Velikost souboru: | 17 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x51499b8477971.zip (17 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.