Obsah
2. | Období před Velkou francouzskou revolucí
|
4. | Situace od konce druhé světové války po současnost
|
Úryvek
"Úvod
René Rémond ve svém díle pojednává vztah náboženství, státu a občanské společnosti v prostoru evropského kontinentu. Zaměřuje se na období započaté Velkou francouzskou revolucí a na změny, kterým předcházelo přijetí Deklarace práv člověka a občana (1789) a Civilní ústavy duchovenstva (1790) ve Francii, popisuje proces sekularizace, její fáze a důsledky pro zkoumanou oblast. K tomuto účelu nastiňuje i výchozí situaci v Evropě, tzn. skutečnost, která Velké francouzské revoluci předcházela. Přestože respektuje výjimečnost vývoje jednotlivých evropských zemí a výklad širších fenoménů prokládá lokálními, konkrétními příklady , jeho cílem je odkrýt společné či převažující tendence a hlavní směr vývoje v celé Evropě. Autorovo uchopení problematiky procesu proměny vztahu náboženství a společnosti nesměřuje k samoúčelnému popisu, ostatně sám zdůrazňuje, že „historické děje, kterými se studie zabývá, ještě nedošly konce“ , ale především k osvětlení jeho současné podoby a formulování nových otázek, které ji provázejí a ovlivňují další vývoj.
Ve své práci se zaměřuji především na proměnu vztahu náboženství, církve a společnosti v průběhu času, jak ji popisuje autor knihy. Budu postupovat chronologicky, v souladu se strukturou Rémondovy knihy je tedy první část referátu věnována období před Velkou francouzskou revolucí, druhá porevolučnímu období, kdy byl započat proces sekularizace, a poslední situaci od konce druhé světové války po současnost, respektive současnost zachycené autorem díla.
I.
„Společná příslušnost ke křesťanství je součástí evropské to¬tožnosti,“ píše René Rémond , když popisuje kořeny tohoto náboženství v Evropě. Křesťanství se poprvé stalo oficiálním náboženstvím roku 313 v Římě, díky vydanému ediktu milánskému. Na konci 4. století je pak císař Theodisius, Konstantinův nástupce, učinil státním náboženstvím. Do konce 9. a 10. století přijal křesťanství i zbytek Evropy.
V tomto období fungoval princip státního náboženství, církev stála v čele všech společenských činností. Stát byl státem konfesním, světská moc byla nezpochybnitelně (a legitimně) spojena s mocí církevní. To se odráželo ve všech oblastech společnosti, výrazně například v oblasti práva. Podobně jako nemohlo samostatně, odděleně od církevního příslušenství, existovat občanství, jež bylo naopak členstvím v církvi podmíněno, občanské zákoníky v sobě měly nést morální zákony, které dle tehdejších představ pramenily výhradně z Božích přikázání. Pro stát i pro jednotlivce tak byl ateismus nepřípustný."
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26258 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 5 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 345 |
Velikost souboru: | 18 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x514ebd3a75216.zip (18 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.