Obsah
Úryvek
"Od gregoriánského chorálu k duchovní písni + vývoj notace
- až do 19. stol. byl umělý chrámový zpěv provozován výhradně muži
- gregoriánský chorál – latinsky → prostý lid mu nerozumí → vznik lidové duchovní písně
nejčastěji se používala děkovná Kyrie eleison
lid si komolil původní řecká slova → v Čechách Krleš
tyto úpravy nazýváme kyriamnia
- Česká duchovní píseň: Hospodine, pomiluj ny
- vznik duchovních her → vývoj pašijí
původně latinsky, přísný dohled na sepjetí s liturgií
v hudbě jasně převažoval vliv gregoriánského chorálu
s nastupující renesancí sílí lidový prvek, dochází ke zesvětšťování textů, latina nahrazována mateřským jazykem
známý je výstup mastičkářův při velikonočních pašijích
nesouhlas církve
Středověká notace:
- hudba se převážně nezapisovala, zapisovala se pouze, pokud šlo o skladbu s rozsáhlejším obsahem
- rozeznáváme dvě různé možnosti zápisu hudby:
notace písmenná (používající písmen abecedy)
notace znaková (používá zvláštních znaků)
• v Evropě známe tři vývojové stupně znakové notace:
o notace neumová
systém teček a čárek nad textem
tyto značky ukazovaly přibližný pohyb melodie
chyběla intonační i rytmická přesnost
postupem času začíná vznikat notová osnova
o notace chorální
od 12. století měly znaky hranatý tvar → nota quadrata
touto notací byl zapsán gregoriánský chorál (odtud název chorální)
intonačně přesná, ale rytmicky ještě neurčitá
velmi dobře vyhovovala vývojovému stadiu jednohlasého gregoriánského chorálu, ale nepoužitelná pro vícehlas (nemožnost vyjádření kvantitativních vztahů jednotlivých znějících tónů)
různé typy značek v různých oblastech
o notace menzurální (měřená)
notační systém v 13. až 16. století
různým tvarem notových znaků bylo možno dobře rozeznat rytmus
metrický vztah sousedních not se řídil přesnými pravidly.
hranatý tvar (čtverec nebo kosočtverec s nožkami a praporky nebo bez nich). Zprvu se zapisovaly plně, černě (černá notace), od poloviny 15. století prázdně, bíle (bílá notace).
V 16. století nahrazovala písařská praxe postupně hranaté tvary kulatými.
melisma = melodická řada tónů zpívaná na jednu slabiku textu"
Poznámka
Důležité informace jsou tučně značeny.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26302 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 1 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 120 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x51542af29a072.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.