Obsah
3. | Subjekty politického trhu
|
4. | Mechanismus veřejné volby
|
5. | 3 skupiny kolektivních rozhodnutí
|
6. | Jak se tvoří kolektivní rozhodnutí?
|
8. | Teorém středního voliče
|
10. | Příčiny mikroekonomické politiky
|
11. | Mikroekonomické důvody státních zásahů do ekonomiky
|
12. | Nástroje mikroekonomické politiky
|
13. | Přístupy k mikroekonomické politice
|
14. | 3 základní typy mikroekonomické politiky
|
15. | Problémy hodnocení účinnosti mikroekonomické politiky |
Úryvek
"TEORIE MIKROEKONOMICKÉ POLITIKY STÁTU
Teorie veřejné volby
Představuje rozhodnutí činěná skupinou nebo v její prospěch. Většinou se tato rozhodnutí týkají alokace zdrojů. Teorie tvrdí, že chování státního sektoru ekonomiky je výsledkem individuálních rozhodnutí voličů, politiků a úředníků, kteří se setkávají na politickém trhu.
Předmětem teorie veřejné volby – je způsob, jakým se tato kolektivní rozhodnutí realizují a také alokace zdrojů, které je takto dosaženo.
Teorie veřejné volby předpokládá, že chování člověka je motivováno:
1) egoismem,
2) racionalitou,
3) snahou o maximální užitek.
Funkce vlády:
1) legislativní – vytváření právního rámce pro tržní ekonomiky, definuje vlastnictví
2) stabilizační – pro stabilizační fci využívají vlády monetární a fiskální politiku, roli hraje i centrální banka
3) alokační – spočívá v rozmístění zdrojů a prezentuje mikroekonomickou stránku hospodářské politiky vlády (důvody – diskriminace některých skupin, nedokonalá konkurence)
4) přerozdělovací – přerozdělování důchodů prostřednictví daní a transferových plateb mezi skupinami.
Subjekty politického trhu
a) občané – voliči – očekávají, že jimi volení představitelé budou prosazovat a přijímat rozhodnutí vedoucí k naplnění předvolebních slibů
b) politici – maximalizují svůj užitek, usilují o své zvolení či znovuzvolení
c) byrokracie – podporuje a volí takové politiky a strany, které zajistí růst veřejného sektoru,
d) zájmové skupiny (lobby) – hájí určitý společný zájem
Teorie veřejné volby vychází z předpokladu, že vlády se chovají tak, aby získaly maximální počet hlasů v následujících volbách a zůstaly i nadále u moci. Vlády se snaží aktivně hospodářský cyklus ovlivňovat v zájmu svého znovuzvolení (po volbách – restriktivní politika – pokles inflace, růst nezaměstnanosti, před volbami – expanzivní politika – růst inflace, pokles nezaměstnanosti) – střídání těchto makroekonomických hospodářských politik v souvislosti s volebním cyklem – tj. tzv. politické cykly.
Konkurence mezi politickými stranami – voliči podporují tu stranu, od níž očekávají maximalizaci svého důchodu, bohatství. Strany usilují o volební vítězství. V krátkém období mohou důchody voličů měnit intenzitou využívání existujících zásob kapitálu a práce. V dlouhém období je složitější vytvořit nový důchod. Platí, že ekonomická výkonnost a blahobyt v budoucnu musí být částečně vykoupeny omezením spotřeby a blahobytu dnes. – to vede k tomu, že vlády předkládají volební programy s krátkodobým efektem."
Poznámka
Součástí práce jsou grafy a tabulka o rozsahu 1 strany.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26322 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 7 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2008 |
Počet stažení: | 61 |
Velikost souboru: | 25 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5155b49e52a4f.zip (25 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.