Obsah
1.3.1. | Příčiny tržního selhání
|
1.5. | Příčiny vládních selhání
|
1.6. | Netržní činnosti státu
|
1.8. | Funkce veřejného sektoru
|
1.9. | Činnosti veřejného sektoru
|
1.10. | Jaká má být role vlády ve veřejném sektoru?
|
1.11. | Faktory ovlivňující velikost a strukturu veřejného sektoru
|
1.13. | Faktory ovlivňující efektivnost veřejného sektoru
|
2. | Veřejné finance, veřejné statky
|
2.4. | Základní funkce veřejných financí
|
2.7. | Čistý veřejný statek
|
2.8. | Institucionální hledisko
|
2.10. | Soukromý a celospolečenský prospěch
|
2.11. | Externality a neefektivní alokace
|
2.12. | Tržní řešení externalit
|
2.14. | Důvody vládních intervencí
|
2.15. | Zmírňování důvodů externalit
|
3.3. | Soustava veřejných rozpočtů ČR
|
3.4. | Mimorozpočtové fondy
|
3.10. | Základní ukazatele veřejných rozpočtů v ČR
|
3.11. | Běžný a kapitálový rozpočet.
|
3.12. | Příjmy veřejných rozpočtů
|
3.13. | Klasifikace (členění) příjmů
|
3.14. | Výdaje veřejných rozpočtů
|
3.15. | Výdaje státního rozpočtu
|
4.1. | Střednědobý výdajový rámec
|
4.3. | Příjmy státního rozpočtu ČR
|
4.4. | Výdaje státního rozpočtu
|
4.5.1. | Sestavení návrhu rozpočtu
|
4.5.2. | Projednání a schválení
|
4.5.3. | Změny rozpočtu během rozpočtového období
|
4.5.4. | Kontrola plnění rozpočtu v průběhu rozpočtového roku
|
4.5.5. | Kontrola plnění rozpočtu po skončení rozpočtového roku
|
4.6. | Státní závěrečný účet |
Úryvek
"Veřejný sektor
„Veřejný sektor je všudypřítomný, a my si to uvědomujeme – obzvlášť při placení daní.“
(Jackson, P. M., Brown, C. V.)
Klíčové pojmy:
smíšená ekonomika, tržní systém, tržní selhání, příčiny tržních selhání, vládní selhání, důvody vládních selhání, netržní činnosti státu, veřejný sektor, velikost veřejného sektoru, efektivnost veřejného sektoru, paretovská efektivnost, efektivnost a rovnost
Smíšená ekonomika
- Ekonomika, kde vedle sebe stojí soukromý sektor a sektor veřejný a kde vláda navíc záměrně i neuvědoměle ovlivňuje chování soukromého sektoru.
- Je zde tedy soukromé a veřejné vlastnictví, sektory se i vzájemně ovlivňují (interakce)
- Bez ohledu na politické přesvědčení jsou obě strany důležité pro zdravě fungující ekonomiku, musí spolu koexistovat (fungovat)
Tržní selhání
- představují situace: „v nichž podmínky nezbytné pro dosažení tržně efektivního řešení neexistují, nebo jsou nějakým způsobem narušeny“ (Jackson, Brown, 2003).
- Tržního řešení není možné dosáhnout, a proto musí zasáhnout vláda, systém je efektivní za situace dokonalé konkurence na trhu (S=D), ve skutečnosti však tato rovnost neplatí a cena je utvářena na základě poptávky a nabídky
Příčiny tržního selhání
1) Mikroekonomické
a) nedokonalá konkurence (na trhu existuje 1 subjekt, který je schopen ovlivnit cenu – monopolista, oligopolista, cena není v rovnovážném bodě),
b) nedostatek informací (pokud je nemáme, nemůžeme se rozhodovat efektivně, dochází k neefektivnímu umístění zdrojů při rozhodování o tom, co vyrábět nebo co spotřebovávat),
c) existence veřejných statků (statky kolektivn spotřeby, rozhoduje se o nich veřejnou volbou, jsou nedělitelné – př. národní obrana – nelze z ní nějaký subjekt vyloučit,stát nemůže subjekt nutit aby za to platil, jde to z daňových příjmů),
d) výskyt externalit(nezamýšlený přenos újem a užitků z jednoho subjektu na druhý)
- pokud je nějaký výrobce natolik silný že zvyšuje cenu, pak musí nastoupit stát k regulaci
- společnou vlastností je deformace tržních cen – vede k alokační neefektivnosti
- některá z mikroekonomických tržních selhání lze „napravit“ v rámci samoregulačních schopností tržního mechanismu (např. v případě externalit jejich internalizací). Jiná se však stávají předmětem alokační funkce vlády (u monopolů, či veřejných statků).
2) Makroekonomické
- nedostatečné využívání zdrojů
- nedostatečné využívání lidského potenciálu
Tyto příčiny souvisí s dosažením stability ekonomického systému. Stabilita ekonomického systému je odvozována od vývoje klíčových makroekonomických veličin:
- produkt,
- nezaměstnanost,
- cenová hladina,
- platební bilance
Řešení: stabilizační funkce státu = jde v podstatě o uplatnění veřejných příjmů a veřejných výdajů ke stimulaci některé z hlavních makroekonomických veličin.
3) Mimoekonomické
- potřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty, které jsou přirozeným výsledkem existence trhu. Tržní
systém vede k různému rozdělování bohatství, které se z pohledu většiny občanů (daňových
poplatníků,voličů) může jevit jako nespravedlivé. Ve snaze o dosažení větší spravedlnosti v
rozdělování proto hlasují pro státní zásahy, jež vedou (nebo by měly vést) ke zmírňování těchto
nerovností.
- nutnost brát ohled na kvalitu životního prostředí.
Řešení: redistribuční funkce – progresivní zdanění obyvatelstva"
Poznámka
Součástí práce jsou schémata, grafy a tabulky o rozsahu cca 3,5 stran. Důležité informace jsou tučně značeny.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26380 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 30 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 74 |
Velikost souboru: | 742 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x515dace7c6288.zip (742 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.